رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان پارس آباد گفت: پرونده تپه‌های چاپارلو بران سفلی، سوءآباد و آغ مزار شهرستان‌های پارس آباد و اصلاندوز برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه و تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، فریده سرودی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پارس‌آباد گفت: پرونده ثبتی تپه چاپارلو بران سفلی واقع در شهرستان اصلاندوز و نیز تپه سوءآباد و آغ مزار شهرستان پارس‌آباد توسط کارشناس باستان‌شناسی این اداره برای ثبت در فهرست آثار ملی تهیه و تکمیل و به معاونت میراث فرهنگی استان ارسال شد.

او افزود: علاوه بر این، پرونده ثبتی پنج آثار ناملموس دیگر شامل بازی‌های بومی و محلی، غذاهای سنتی و مراسم عشایر شاهسون مغان تهیه و به اداره‌کل استان ارسال شده است تا اقدامات برای ثبت آنها پیگیری شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پارس‌آباد بیان کرد: آثار ناملموس بازی چیلینگ آغاجی، مراسم گلین چیخدی به سبک عشایر شاهسون، غذای مخصوص ساج ایچی (بیگ قوناخلیقی غذاسی)، قورمه(سبک نگهداری گوشت در زندگی عشایری ) و بازی قیش گوتدو است.

سرودی تصریح کرد: ثبت آثار با هدف صیانت از مواریث تاریخی و فرهنگی انجام و علاوه بر این فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر این آثار در سطح ملی و بین‌المللی را فراهم می‌آورد.

او در مورد قانون حفظ آثار ملی و هر گونه دخل و تصرف و یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، گفت: این اقدامات برابر مواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های قانونی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.