مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: صیانت از عزاداری سنتی اردبیل از برنامه‌های اصلی میراث فرهنگی استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان اردبیل گفت:  در راستای زنده نگه‌ داشتن نهضت عظیم اباعبدالله‌الحسین(ع) اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان برای صیانت و ترویج عزاداری سنتی اردبیل گام‌های جدی برداشته و در این حوزه اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

او دستگاه امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان و یاران باوفایش را میراث معنوی عظیم دانست و بیان کرد: ثبت ملی آثار ناملموس در این حوزه از جمله اقدامات در راستای حفاظت از این میراث معنوی بوده که از جمله آنها می‌توان به ثبت ملی آیین تشت‌گذاری، عزاداری مسلم، آیین شمع‌گذاری، آیین سنتی شاخصی واخصی، صدای استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی، عزاداری ایل شاهسون، احسان حسینیه اوچدکان، خاکسپاری شهدای کربلا و عزاداری بازار اردبیل اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود:‌ برای حفاظت و صیانت از این آثار در کنار سایر دستگاه‌های مربوطه به این حوزه ورود جدی خواهیم کرد و در همین راستا تمامی ابنیه‌ها و محوطه‌های تاریخی در اختیار عزاداران امام حسین(ع) قرار خواهد گرفت.

فلاحی صیانت از عزاداری سنتی را از کارهای ویژه و مهم برشمرد و گفت: میزبانی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی، جمعه مسجد و بقعه شیخ کلخوران اردبیل در کنار برخی بناها در شهرستان‌های استان گامی در راستای تحقق این مهم بوده و اقدامات در این حوزه تداوم و افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به استقبال و رضایت عزاداران حسینی و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و استاندار اردبیل از برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم در پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی بیان کرد: برگزاری مراسم معنوی و مذهبی در صحن قزلباشلار از مراسم مباهله امیر مومنان آغاز شده و در حال حاضر نیز با عزاداری سید و سالار شهیدان ادامه دارد و تداوم این امر از برنامه‌های مهم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل ایام محرم را تلنگری برای خودسازی و الگوگیری از فرهنگ متعالی عاشورا دانست و گفت: برای بهره‌مندی از ثمرات این ماه مبارک در تلاش برای صیانت و حفاظت از عزاداری سنتی اردبیل هستیم و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام شده است.

انتهای پیام/ع

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.