احمد عزیزی سرپرست گروه تعزیه «شبیهخوانی در پهنه»، درباره چگونگی اجرای تعزیه در دهه اول محرم امسال، به خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: تصمیم به اجرای این تعزیهها از طرف مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی گرفته شد؛ قرار بود تعزیهها در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت با رعایت شیوهنامههای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی اجرا شود.
وی افزود: خوشبختانه در شبهای اجرای تعزیه، دستورالعملهای بهداشتی به خوبی رعایت شد؛ فاصله سکو با تماشاگران دو متر بود و مرتب از مواد ضدعفونیکننده استفاده میشد. ما امسال به خاطر کرونا برنامهای برای اجرای تعزیه نداشتیم؛ چرا که سلامت مردم برایمان مهمتر بود، اما وقتی بنیاد رودکی با مهیاکردن شرایط مناسب پیشنهاد اجرای تعزیه را داد، آن را پذیرفتیم.
عزیزی در خصوص استقبال مردم از این تعزیه ها گفت: استقبال رضایت بخش بود؛ چهار طرف فضای بزرگ پهنه رودکی صندلی چیده شد و مملو از جمعیت بود. امکان تماشای آنلاین این تعزیه ها هم فراهم شده بود و تا چند شب مانده به پایان کار، حدود صدهزار نفر بیننده آنلاین این تعزیه ها بودند.
سرپرست گروه تعزیه «شبیهخوانی در پهنه» درباره عوامل این شبیه خوانی ها گفت: تعداد شبیهخوانان ما حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر بود. تعزیهخوانان ما حرفهای بودند و در دهه عاشورا تعزیههایی با موضوع «دو طفلان مسلم»، «حر بن یزید ریاحی»، «حضرت علی اکبر (ع)»، «حضرت علی اصغر (ع)»، «حضرت قاسم (ع)»، «حضرت ابوالفضل العباس (ع)»، «حضرت امام حسین (ع)»، «ورود اسرا به شام» اجرا شد. البته ما روز اول تعزیه غیر عاشورایی با نام «تعزیه شاهچراغ» را هم اجرا کردیم. با اینکه مردم میدانند انتهای قصه تعزیه چه میشود، ولی هر سال با اشتیاق آن را تا آخر دنبال میکنند.
او درباره المانهای استفاده شده در این تعزیه ها گفت: موسیقی استفاده شده شیپور یا همان ترومپت بود. موضوع مهم دیگر در تعزیه لباس است؛ زره، کلاه خود، شمشیر و ... در تعزیه بر چهره و صدای شبیه خوان اثر دارد. مهم است شبیه خوانان درست انتخاب شوند تا تأثیر خوبی بر مخاطب بگذارند. صدای گرم چه برای موافق خوان که نقش مثبت میخواند و چه برای مخالف خوان که نقش منفی میخواند، لازم است تا مستمع را تحت تاثیر قرار دهد. از نطر خودم و مسئولان بنیاد رودکی این تعزیه ها در سطح عالی اجرا شد. با وجود شرایط کرونایی، تعزیه همیشه مخاطب خود را دارد.
انتهای پیام/