معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مرحله نخست مرمت کاروانسرای آجری آهوان سمنان که مربوط به دوره صفوی است در حال انجام است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مصطفی یغمائیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: مرمت کاروانسرای تاریخی آجری آهوان با انجام عملیات کندن لایه‌های فرسوده بام، دوخت و دوز ترک‌های نیمه عمیق در سطوح افقی و قائم آجری، دوغاب‌ریزی گچ روی سطوح منحنی، کاهگل بام، مرمت ناودان و هره چینی با آجر سنتی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه کاروانسرای آجری آهوان در ۴۰ کیلومتری جاده سمنان- دامغان و در مجاورت جاده واقع شده است، افزود: مصالح اصلی ساختمان این کاروانسرا آجر، آهک و خاک رس است.

یغمائیان با بیان اینکه این کاروانسرا در دوره صفوی ساخته شده و در فهرست ملی به ثبت رسیده است، ابراز داشت: در نزدیکی این بنا، کاروانسرای سنگی آهوان نیز قرار دارد.

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرد: به رغم اینکه کاروانسرای صفوی آهوان در تملک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیست، بنا بر اضطرار و اینکه در فهرست ثبت جهانی کاروانسرا‌های آجری ایرانی قرار دارد، در اولویت مرمت قرار گرفته است.

کاروانسرای آجری آهوان سمنان به شماره ۱۳۷۳ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار