رییس شبکه دامپزشکی سقز از آغاز عملیات واکسناسیون بیماری بروسلوز جمعیت دامی گاو و گوساله در شهرستان سقز به صورت رایگان توسط اکیپ‌های شبکه دامپزشکی خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،علی باباییان رییس شبکه دامپزشکی سقز گفت: واکسیناسیون رایگان بروسلوز گاو و گوساله در قالب بخش دولتی و از ۱۱ شهریور جاری به مدت ۳۲ روز کاری در روستا‌های تابعه این شهرستان آغاز شده است.

او افزود: در این طرح نسبت به پوشش مناسب واکسیناسیون دامی در مناطق پرخطر همچون اطراف بازار دام، کشتارگاه‌ها، روستا‌های مجاور سایر استان‌ها (آذربایجان غربی و شرقی)، واحد‌های گاوداری صنعتی و نیمه‌صنعتی، کانون‌های مشکوک و مثبت موارد انسانی و دامی سال جاری و سنوات قبل با شعاع سه تا پنج کیلومتر و نقاط صفر مرزی و با مراقبت فعال اقدام خواهد شد.

رییس شبکه دامپزشکی سقز تاکید کرد: واکسیناسیون فراگیر آموزش و ترویج و رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای از روش‌های پیشگیری و مبارزه با بیماری بروسلوز در جمعیت‌های دامی است و در این زمینه طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز گاوی هم‌زمان در سطح استان آغاز شده است.

او یادآور شد: بیماری بروسلوز بدلیل اینکه عدم تزریق آن باعث ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام می‌شود لذا دارای اهمیت ویژه‌ای است و علاوه بر بعد اقتصادی از نظر اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام است نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

باباییان اضافه کرد: با توجه به اینکه انتقال عامل بیماری بروسلوز به واحد‌های دامداری بطور عمده از طریق خرید دام‌های جدید صورت می‌گیرد از دامداران می‌خواهیم از خرید دام‌های بدون پیشینه بهداشتی مشخص و مطلوب که واکسینه نشده‌اند، خودداری کنند.

او همچنین خطاب به شهروندان سقزی گفت: همشهریان مطلع باشند شیوع این بیماری بدلیل افزایش مصرف مواد لبنی غیر پاستوریزه بیشتر می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.