برای نخستین بار در شرق کشور، بیمار ۷ ساله نوروبلاستومی به روشی نوین در بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی مشهد تحت درمان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، نسیم نوروز بیگی رئیس بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان رضوی گفت: برخی تومور‌ها در اطفال مبتلا به سرطان وجود دارند که برخی در داخل جمجمه و برخی خارج از آن را درگیر می‌کنند و نوروبلاستوم شایع ترین تومور خارج از جمجمه محسوب می‌شود و میزان مرگ و میر بسیار بالایی را ایجاد می‌کند.

او افزود: این تومور از سلول‌های نوروبلاست منشاء می‌گیرد که در سیستم زنجیره‌ای سمپاتیک بدن جای دارد و شایع‌ترین اندامی که ابتلای آن در این زنجیره این تومور به صورت اولیه ظهور پیدا می‌کند، غدد فوق کلیوی است و بیمار مبتلا به این بیماری بر اساس اینکه بیماری‌اش در چه مرحله‌ای قرار دارد، با علائم مختلفی مراجعه می‌کنند.

این متخصص ادامه داد: برخی اوقات بیمار با درد پهلو، بزرگی شکم، کاهش وزن یا بی‌اشت‌هایی و گاهی درد‌های استخوانی با منشأ نامشخص مراجعه می‌کنند.

نوروزبیگی بیان کرد: متأسفانه ۶۰ درصد از اطفال مخصوصاً نوزادان با سن کمتر از ۱۸ ماه با درگیری منتشر شده در بدن مراجعه می‌کنند که به آن متاستاز گفته می‌شود؛ یعنی خود بیماری در غده آدرنال است، اما شایع‌ترین درگیری‌هایی که در بدن اتفاق می‌افتد، در اندام‌هایی مثل کبد، استخوان، مغز استخوان و غدد لنفاوی ایجاد می‌شود.

او تصریح کرد: هدف اصلی درمان به روش رادیواکتیو MIBG حذف توده به وسیله جراحی، شیمی‌درمانی و در نهایت، آماده کردن بیمار برای پیوند مغز استخوان است. پس تمام این فعالیت‌هایی که برای بیماران انجام می‌شود برای این است که به سلامت کامل بیمار برسیم.

این متخصص تاکید کرد: در برخی از موارد که بیمار با بیماری پیشرفته مراجعه می‌کند، قابلیت جراحی ندارد بنابراین در برخی از بیماران دارو‌های شیمی‌درمانی استفاده می‌شود تا سایز توده کوچک شود و بتوان آن را جراحی کرد. حال اگر بیمار مقاوم به روش‌های شیمی باشد تومور مجدداً باز می گردد.

نوروزبیگی اظهار کرد: این روش از پرتودهی به بیمار، عوارضی از قبیل تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی ایجاد می‌کند که همگی با استفاده از سرم‌تراپی قابل کنترل است و به همین دلیل، بیمار سه روز در این بخش بستری بوده و تحت مراقبت پرتو قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام//ف. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.