کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها با وجود اینکه دست و پا می‌زنند که از منطقه خارج نشوند اما آینده‌ای در غرب آسیا ندارند.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد خروج نیرو‌های آمریکایی از منطقه غرب آسیا، گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر تنها سعی می‌کنند تا از معادلات منطقه غرب آسیا حذف نشوند، چراکه موقعیت شان در منطقه ما بسیار ضعیف شده است.

او افزود: آمریکایی‌ها در مقایسه با چند دهه گذشته که تنها تصمیم گیرنده منطقه بودند و بسیاری از دولت‌ها تحت سلطه خود داشتند دچار افول شدند و اکنون شرایط بسیار بد و دشواری دارند.

قنادباشی ادامه داد: آمریکا در عراق ۱۵ پایگاه ایجاد کرده بود و اکنون ناگزیر به کاهش و تقلیل آن به ۴ پایگاه شده که البته آن  هم در معرض خطر‌های بسیاری است و واشنگتن برای نگهداری این پایگاه‌ها ناگزیر به پرداخت هزینه‌های زیادی است، بنابراین یکی از راهبرد‌های اصلی ایالات متحده اکنون حفظ حضور خود و حذف نشدن است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سودی که منطقه خاورمیانه برای آمریکا دارد، گفت: واشنگتن با حضور در منطقه خلیج فارس درصدد است که سران کشور‌های ارتجاع عربی را که کشور‌های نفت خیزی هستند راضی نگه دارند و بتوانند باج خواهی خود از این کشور‌ها را ادامه دهند، همچنین واشنگتن می‌خواهد دیکتاتور‌های منطقه خلیج فارس را ترغیب به معاملات بزرگ‌تر با خود کند.

حفظ امنیت اسرائیل در اولویت برنامه‌های آمریکاست

او افزود: آمریکایی اعلام می‌کنند که حفظ امنیت اسرائیل در اولویت برنامه‌هایشان قرار دارد، لذا باقی ماندن نیرو‌های نظامی این کشور در سوریه، کمک داعش و تحرکاتشان در راستای حفظ امنیت اسرائیل است، بر این اساس تلاش می‌کند که کشور‌های محور مقاومت را ضعیف نگه دارد.

قنادباشی ادامه داد: در کنار همه آنچه گفته شد، آمریکایی‌ها رویای باقی ماندن در مناطق نفت خیز برای دهها سال آینده، حضور انحصاری و تسلط بر منابع سوخت فسیلی جهان را دارند و می‌خواهند از نظر تسلط بر منابع انرژی جهان تنها کشور قدرتمند باشند و در رقابت با اروپا، چین، روسیه و ژاپن دست برتر را داشته باشند، لذا این رویای واشنگتن است و سیاست‌هایی را در قبل آن اجرا می‌کند، اما اکنون در عرصه عمل دست و پا می‌زند که از منطقه اخراج نشود.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهداف دیگر واشنگتن، ادامه داد: رویای دیگر آمریکا جلوگیری از احیای تمدن اسلامی با محوریت ایران است، ایران عملا احیای تمدن بزرگ اسلامی را با محوریت خود و بعد کشور‌های مقاومت کلید زده است، اما آمریکا به دلیل ضعف و سیاست‌های غلط ترامپ تلاش دارد که از خاورمیانه حذف نشود.


بیشتر بخوانید


نشانه‌های روشن خروج آمریکا در منطقه آشکار شده است

او با اشاره به ادعای پمپئو مبنی بر اینکه ترامپ ایران را به عنوان بزرگترین تهدید برای خاورمیانه و بزرگترین تهدید می‌داند، گفت: آمریکا همواره برای پیشبرد سیاست‌های خود از پوشش تبلیغاتی استفاده می‌کند و افرادی که مخالف واشنگتن هستند را متهم می‌کند و خطاها و نقض حقوق بشر کشورهای دوست خود را نادیده می‌گیرد. در واقع واشنگتن  سیاست دوگانه‌ای را برای پوشش تبلیغاتی جنایات و سیاست هایشان در پیش می‌گیرد و کشور ما را متهم می‌کند، چراکه پیشبرد سیاست آمریکا در منطقه موجب نا امنی در آن می‌شود و سیاست تضعیف دولت‌ها را دنبال می‌کند.

قناد باشی با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه به دلیل سیاست‌های غلط این کشور از منطقه پروسه‌ای شتابانی دارد، گفت: نشانه‌های روشن خروج آمریکا در منطقه آشکار شده که یک نمونه آن در عراق است و پارلمان عراق رای به خروج آمریکا داده است، همچنین واشنگتن در دیگر کشور‌ها هم جرئت حضور پیدا نمی‌کند، لذا آن‌ها آینده‌ای در منطقه ندارند و خروج شان کلید خورده است، اما زمان دقیقی نمی‌توان برای آن در نظر گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار