میرشفیع گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، راه آهن خواف - هرات آبان ماه امسال با حضور مقامات دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سیدحسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه زیربنایی و طرح‌های ویژه کشور در نشست دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه راه آهن خواف - هرات آبان ماه امسال افتتاح می‌شود، گفت: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف - هرات برای ایران اهمیت فرهنگی و سیاسی بسیار دارد.

او افزود: ادامه مسیر ریلی از هرات تا مزار شریف نیز ۲۷۰ کیلومتر است و ساخت آن توسط مهندسان ایرانی برای کشور ما دارای اهمیت فراوان است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل تا تکمیل زیرساخت‌های پروژه راه‌آهن خواف - هرات شامل ساختمان‌ها و تجهیزات لازم، آن را تحویل نخواهد داد و تا حداقل یکسال بهره برداری از این پروژه با شرکت راه‌آهن خواهد بود.

میرشفیع بیان کرد: اعتبار پروژه راه‌آهن خواف و هرات و تجهیزات مرتبط با آن تامین شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد و تا زمان بهره‌برداری رسمی از این پروژه‌ها تجهیزات فنی برای استقرار نمایندگان دستگاه‌های ناظر فراهم و به مرور تکمیل می‌شود.

او تصریح کرد: با راه‌اندازی راه آهن خواف – هرات ظرفیت‌های صادراتی بسیار مناسبی فراهم می‌شود لذا استقرار تجهیزات گمرکی و کنترلی لازم برای صادرات کالا در مرز ضروری است.
 
فراهم شدن تجهیزات اولیه در مرز

دیوان دری نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور نیز در این نشست گفت: یک ساختمان اصلی در زمینی به مساحت یک هزار و ۵۰۰ مترمربع در مرز شمتیغ ساخته شده که ۷۸ درصد پیشرفت اجرایی دارد.

او افزود: در این ساختمان قرنطینه دام، استقرار نماینده اداره گذرنامه، نماینده نهاد ریاست جمهوری، معین گمرک، ارزیابان گمرک، نمایندگان بانک و بیمه، سیستم اداری، نمازخانه و فروشگاه پیش‌بینی شده است.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین ساختمان ویژه گمرک در زمینی به مساحت ۴۵۵ مترمربع در حال ساخت است که ۲۲ درصد پیشرفت اجرایی دارد، ساختمان مرزبانی نیز در زمینی به مساحت ۶۰۴ مترمربع در دو طبقه در حال ساخت می‌باشد و پیشرفت اجرایی آن ۱۱ درصد است.

دیوان دری بیان کرد: فنس کشی ایستگاه ریلی شمتیغ کامل و تحویل بهره‌بردار شده و هم اکنون امکان تردد قطار باری در راه‌اهن خواف – هرات فراهم است و ساخت ایستگاه‌های بین راهی نیز تکمیل شده است.

او تصریح کرد: با توجه به شرایط مرز شمتیغ، تا زمانی که سرمایه گذار بخش خصوصی برای آن جذب نشود، هیچ گونه تخلیه و ترخیص کالا در ایستگاه شمتیغ انجام نخواهد شد.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور تاکید کرد: خطوط ارتباطی فیبرنوری از شهرستان خواف تا نقطه صفر مرزی و ایستگاه روزنک افغانستان ایجاد شده و مشکلی برای راه‌اندازی تلفن وجود ندارد.
بیشتربخوانید
اتصال افغانستان به کشورهای خاورمیانه از طریق راه آهن ایران

خراسان رضوی موظف به استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در مرز جدید شمتیغ است

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این هفته در دو نشستی که با معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی و اعضای "ستاد هماهنگی روابط خارجی اقتصادی وزارت امور خارجه" داشتم، خراسان رضوی موظف به استقرار دستگاه‌ها و تجهیزات لازم در مرز جدید شمتیغ شد.

او افزود: ایجاد "مرز گمرکی شمتیغ" که از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و با تصویب هیات دولت در آینده نزدیک به عنوان مرز رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، مزایای اقتصادی بسیار برای استان خراسان رضوی به همراه خواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: طبق توافقات انجام شده، راه‌آهن خواف - هرات در آبان ماه بهره‌برداری می‌شود و نقطه افتتاح این راه آهن در روستای "روزنک" افغانستان خواهد بود.

رسولیان بیان کرد: بهره‌برداری از این راه‌آهن مزایای فراوان برای این استان دارد، زیرا از حجم ترافیک کامیون در مرز دوغارون و هزینه‌های ترانزیت کاسته شده و مرز خواف را متحول می‌کند.

او تصریح کرد: پیشنهاد اولیه این بود که استقرار گمرک و تجهیزات مربوط به آن در خواف باشد و کنترل نهایی کالا در نقطه صفر مرزی انجام گیرد تا به مرور دستگاه‌های ناظر مانند اداره گذرنامه، مرزبانی، راه‌آهن و گمرک بتوانند نمایندگان خود را در نقطه صفر مرزی مستقر کنند و نمایندگان باقی ادارات در محل گمرک خواف باشند، البته قرار نیست کالا در شمتیغ تخلیه شود و عملیات گمرکی در خواف انجام خواهد شد.

ظرفیت هشت میلیون تنی حمل و نقل بار در راه آهن خواف - هرات

محمد خالقی نیا معاون مدیرکل راه آهن شرق کشور نیز در این نشست گفت: ظرفیت حمل بار در راه آهن خواف - هرات سالانه هشت میلیون تن است که در ابتدای بهره برداری از آن کمتر از یک و نیم میلیون تن خواهد بود.

او افزود: زیرساخت‌های مرز شمتیغ هنوز به طور کامل تامین نشده است، اما در حال حاضر می‌‎توان محوطه فنس کشی شده برای انجام عملیات گمرکی در مرز فراهم کرد.

خاوری نماینده شرکت مخابرات خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پوشش موبایل منطقه مرزی شمتیغ در تعهدات شرکت‌های رایتل و ایرانسل قرار گرفته، اما از خواف تا مرز به میزان ۷۷ کیلومتر نیاز به پوشش ارتباطی دارد و در انتهای مسیر باید مکان برای استقرار سه ایستگاه بی. تی. اس شرکت موبایل و برق سه فاز فراهم شود.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.