کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : سرطان روده بزرگ در جهان بعد از سرطان‌های پستان، پروستات و ریه، چهارمین سرطان با بیشترین میزان بروز است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   فلوریا انفرادی کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : میزان بروز سرطان روده بزرگ در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۱ نفر است، در حالی که متوسط جهانی آن ۱۷ نفر است.

انفرادی افزود  : روده بزرگ از اعضای دستگاه گوارش است که از آپاندیس شروع شده و به راست روده یا رکتوم ختم می‌شود و به شکل یک علامت سوال بزرگ روده کوچک را احاطه می‌کند.

او با بیان اینکه سرطان‌های روده بزرگ در بخش کلون و یا رکتوم شکل می‌گیرد، گفت: سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه هیچ‌گونه علائمی ندارد و در صورت تشخیص زودهنگام پیش‌آگاهی خوبی داشته و قابل درمان است، و یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌ها است.

انفرادی ادامه داد : با تغییر در شیوه زندگی نه تنها می‌توان احتمال پولیپ یا سرطان روده بزرگ را کاهش داد، بلکه با انجام اقدامات غربالگری و تشخیص زودهنگام آن می‌توان پولیپ یا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و به‌موقع درمان کرد.

او افزود : مصرف میوه و سبزی، ورزش کردن، عدم مصرف الکل و دخانیات و ... در کاهش احتمال بروز سرطان روده بزرگ تاثیرگذار است.

انتهای پیام/ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.