مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان از تصویب کلیات طرح ارتقای ایمنی بازار تاریخی این شهر خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمدعلی پیراسته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان امروز در این زمینه گفت: کلیات طرح ارتقای ایمنی بازار با محوریت شناسایی نقاط امن، راه‌های خروج اضطراری و سیستم اطفای حریق (جعبه‌های آب آتش‌نشانی) ارایه شد که در نهایت به تصویب اعضای شورای فنی اداره میراث فرهنگی کاشان رسید.

او افزود: طرح ارتقای ایمنی ویژه بازار بزرگ کاشان با مشارکت همه کسبه، کارشناسان سازمان آتش‌نشانی، شهرداری و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان قابلیت اجرایی و عملیاتی خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان یادآور شد: بازار بزرگ به عنوان اثری ملی که در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است، به سبب شرایط ویژه منجمله قدمت و فرسودگی از شرایط ایمنی مناسبی برخوردار نیست و از این رو در صورت آتش‌سوزی یا بروز حوادث دیگر، احتمال وارد آمدن خسارت مالی و حتی جانی قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

بازار که به همراه معابر اصلی و فرعی ۱۹ هزار و ۸۰۰ مترمربع مساحت دارد، با وجود فضا‌های معماری کم‌مانند از دوره صفویه تاکنون شامل ۶ محور اصلی مسگرها، قیصریه، درب زنجیر، زرگرها، گذرنو، پانخل و محور‌های فرعی نیز شامل بازارچه‌های رنگرزها، ربانی، ملک، میانچال، کفشدوزها، خیاط‌ها، بزازها، سلطانی و محقق است که در کنار ۱۲ پاساژ (مرکز تجاری جدید)، ۱۱۲ کارگاه تولیدی مانند رنگرزی، نجاری و یکهزار و ۱۰۰ باب مغازه و واحد صنفی فعالیت می‌کنند.

همچنین ۱۶ مسجد، چهار بقعه متبرکه و زیارتگاه، ۲ حوزه علمیه، سه باب حمام و هفت آب‌انبار در کنار ۱۹ کاروان‌سرا، تیمچه و سرا در بازار بزرگ و تاریخی کاشان وجود دارد.

مجموعه بازار کاشان با شماره ۱۲۸۴ در سال ۵۵ در فهرست اثر‌های تاریخی ملی به ثبت رسیده است.

کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.