سران کشور‌های مختلف جهان در نشست مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان بر اهمیت برقراری ثبات در این کشور تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین، امروز در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان در دوحه قطر گفت: ممکن است روند صلح با چالش‌هایی روبرو باشد، اما دو طرف باید صبور باشند.

وی تصریح کرد: مالکیت روند صلح باید در دست مردم افغانستان باشد و هیچ کسی نباید خواسته‌های خودخواهانه خود را به مردم این کشور تحمیل کند.

وزیر امور خارجه چین همچنین گفت: خروج نظامیان خارجی از افغانستان باید به صورت منظم انجام شود.

«سابرامانیام جایشانکار» وزیر امور خارجه هند نیز در این نشست تاکید کرد: ادامه خشونت‌ها در افغانستان پذیرفتنی نیست و هند از برقراری آتش بس دائمی و فوری در افغانستان حمایت می‌کند.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان هم با بیان اینکه کشورش از بی ثباتی در افغانستان متحمل خسارات زیادی شده است، گفت: اشتباهات گذشته نباید تکرار شوند و جهان نباید افغانستان را تنها بگذارد.

وی افزود: همه باید به صلح با مالکیت افغانستان و به نتیجه آن احترام بگذارند و برای اطمینان از پایان خشونت در این کشور به توسعه اقتصادی و روابط تجاری با این کشور توجه شود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز در پیامی از طریق ویدئوکنفرانس گفت: با شروع مذاکرات صلح افغانستان ما وارد مرحله جدیدی می‌شویم و این روند (صلح افغانستان) توسط افغانستانی‌ها پیش بُرده می‌شود و ما از آن حمایت می‌کنیم.

«عبدالعزیز کاملوف» وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: ازبکستان می‌خواهد از مذاکرات صلح افغانستان در شهر «سمرقند» میزبانی کند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این نشست گفت: آلمان آماده است برای پیروزی این مذاکرات همکاری کند، فقط مردم افغانستان می‌توانند درباره آینده خود تصمیم بگیرند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه هم گفت: ما می‌دانیم راه زیادی برای رسیدن به صلح وجود دارد، اما باید هدف نهایی همه جریان‌های سیاسی رسیدن به صلح دائمی باشد.

«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی در این نشست تاکید کرد: ما در روند صلح افغانستان تلاش‌هایی را انجام داده ایم و در یک سال گذشته که خشونت در این کشور افزایش یافته است از همه درخواست کردیم خشونت را کاهش دهند.

وی از جامعه جهانی خواست در این مرحله (مذاکرات صلح) در کنار افغانستان بایستند.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در آغاز نشست مذاکرات صلح افغانستان که با حضور مقامات افغانستان و جنبش طالبان در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده است، بر اهمیت صلح در کابل تاکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار