به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار، پژو پارس دوگانه سوز و سمند LX-EF7 گاز سوز است. این ۲ خودرو به دلیل شباهت ظاهری متقاضیان یکسانی دارند، اما بسیاری از افراد برای انتخاب یکی از این ۲ خودرو دو دل هستند. در این گزارش قصد داریم مشخصات فنی هر ۲ خودرو را بیان کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای خرید داشته باشید.
پژو پارس که به آن پژو پرشیا نیز میگویند، محصولی از ایران خودرو است. پس از ۱۰ سال ساخت پژو ۴۰۵ در شرکت ایران خودرو، پژو پرشیا به عنوان فیس لیفت ۴۰۵ طراحی شد. این خودرو که حاصل تلاش متخصصان مرکز طراحی محصولات جدید ایران خودرو است، از امکانات و تجهیزات رفاهی قابل توجهی سود میبرد، به گونهای که پس از گذشت چند سال از نخستین عرضه آن به بازار و وجود رقبای مدعی، این خودرو هنوز جزءمحبوبترین خودروهای پرفروش در کشور به شمار میرود.
پارس به موتور ۱.۸ لیتری با قدرت ۹۷ اسب بخار مجهز است که در عین آلایندگی کم و مصرف سوخت پایین، به راحتی میتواند این خودرو را به سرعتهای بالا رسانده و در هنگام سبقت، شتاب گیری قابل توجهی را برای این خودرو فراهم کند.
تجهیزات به کار گرفته شده در این محصول نظیر موتور با سیستم سوخت پاششی (Injection)، فرمان تقویت شده، آینههای خارجی با کنترل برقی، کولر با خنک کنندگی مناسب و ... ضمن فراهم کردن آسایش بیشتر برای راننده و سرنشینان با استانداردهای کنترل آلودگی و مصرف روز دنیا مطابقت دارد.
از دیگر امکانات این خودرو می توان به چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، آینههای جانبی، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی، تنظیم اهرمی پشتی صندلی جلو، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، داشبورد تریم خاکستری و دماسنج روی داشبورد اشاره کرد.
سمند LX EF۷ پایه گازسوز یکی دیگر از محصولات شرکت ایران خودرو است که از سال ۱۳۸۸ در بازار کشور عرضه گردید. این خودرو نیز همچون سایر سمندهای حاضر در بازار کشور بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ شکل گرفته است و از لحاظ ظاهری نیز تفاوت چشمگیری با سایر مدلهای سمند ندارد.
از جمله امکانات این خودرو می توان به فرمان هیدرولیک، قفل عصایی دنده و ترمز، رینگ چرخ آلومینیومی، لاستیک کف صندوق عقب سمند، روکش صندلی طرح نسترن، فیلتر هوای استاندارد، کوئیک شیفتر، آنتن سقفی اسپرت، پارکابی سمند نقرهای، لوگو رینگ بورل، رینگ چرخ آلومینیومی ۵ پره دوبل رونال و رینگ چرخ آلومینیومی ۱۰ پره رونال اشاره کرد.
همچنین این خودرو دارای جاروبرقی فندکی خودرو، روکش صندلی سمند پارچهای، قفل عصایی تاشو فرمان، قفل عصایی فرمان، لاستیک کفپایی ۵ تکه اسپورت دایرهای، لاستیک کفپایی ۳ تکه کاکتوس، کاهش مصرف سوخت، رینگ چرخ مدل IK۰۰۸ ، رینگ چرخ آلومینیومی سالسا، هندزفری موتورولا، مجموعه آینه برقی تاشو، لوگو آلومینیومی طرح رونال، رینگ چرخ آلومینیومی اروند، پارکابی چرمی مدل سیلور، جک و آچار الکتریکی و پک مسافرتی است.
خودرو |
|
پژو پارس دوگانه سوز | سمند LX-EF7 گازسوز |
کشور سازنده |
|
ایران
|
ایران
|
سال (طراحی) |
|
1386 | 1388 |
موتور |
|
4 سیلندر 8 سوپاپ | 4 سیلندر 16 سوپاپ |
حجم موتور |
|
1761سی سی | 1700سی سی |
حداکثر قدرت |
|
97 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه | 103 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
|
155 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه | 136 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه |
جعبه دنده |
|
5 دنده دستی | 5 دنده دستی |
شتاب 0 تا 100 |
|
11 ثانیه | 14.3 ثانیه |
حداکثر سرعت |
|
190 کیلومتر در ساعت | 180 کیلومتر در ساعت |
وزن |
|
1248 کیلوگرم | 1220 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) |
|
4498 طول - 1704 عرض - 1410 ارتفاع | 4502 طول - 1903 عرض - 1460 ارتفاع |
مصرف سوخت ترکیبی |
|
9.1 لیتر در هر صد کیلومتر | 8.7 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
|
70 لیتر | 75 لیتر |
استاندارد آلایندگی |
|
یورو 3 | یورو 5 |
ترمز و پایداری |
|
ABS - EBD | ترمز جلو دیسکی با سیستم خنککاری و ترمز عقب کاسهای - ABS - EBD |
کیسه هوا |
|
كیسه هوای راننده | کیسه هوای راننده |
سیستم صوتی |
|
بلندگوی عقب | دستگاه پخش DVD سامر قابل سفارش |
انتهای پیام/
پژو پارس تیوفایو یک ماشین همه چی تموم است . قدرت تعلیق و مانور این ماشین در سرعتهای بالا همینطور تطبیق وتوازن اتاق خودرو با موتور و قدرت کلی ماشین . باعث نهایت لذت بردن هنگام سواری میشه
من الان 5 ساله که تیوفایو دارم . و با هیچ ماشین تولید داخلی هم عوضش نیمکنم . مگر اینکه بگم تیوفایو رو میگیریم ازت یه تویوتا رافور بهت میدیم . خلاص ……………….
بقیه مفت گرونه انهم چون ef7تکنولوژی المان را کپی کردن والی خودشون هنر ندارن فقط رسیدگی میخاد لعنت خدا بهشون که تویوتا کمری را دادم ۹۰حالا یه چرخ شم نمیتونم بخرم
بین سمند دوگانه ای اف سون و پارس دوگانه با موتور XU7 ، قطعاً انتخاب برتر و بهتر سمند ای اف سون است.....
بنده پارس داشتم
سمند موتور xu7 داشتم
الانم یک سمند مدل 90 ای اف سون دارم....
موتور آشغالیxu7 که روی پارس و سمند معمولی و 405 نصبه ، حتی بنزین سوزش خیلی زود واشر سرسیلندر میسوزه و چند سال یکبار نیاز به تعویض سر سیلندر دارید....
علیرغم تلاش ها این ضعف هنوز بدترین عیب این ماشین هاست...
نکته دوم مصرف سوخت بسیار بالای این موتور است.....
اگر بحث کیفیت قطعات که تحث تاثیر تحریم ها و ... چینی و ایرانیزه شده را نادیده بگیریم....
و همچنین کیفیت مونتاژ که بستگی به سالن تولید، مهندس مونتاژ کننده و شیفت کاری سالن دارد را هم نادیده بگیریم که واقعا بعضی ماشین ها شانسی خوب مونتاژ شده و برخی افتضاح.....
به لحاظ گشتاور خوب، قدرت بالا، مصرف سوخت پایبن و عدم مشکل واشر سرسیلندر سوختن ، ای اف سون سرتر و کارآمد تر است....
فقط باید حتماً روغن به موقع تعویض شود و روغن بی کیفیت یا تقلبی استفاده نکنند.....
ای اف سون ریزه کاری هایی داره که با توجه به بیسوادی مکانیک ها و بی اطلاعی مالکان خودرو....باعث هزینههای بعضاً بیست میلیونی میشود که با صد و پنجاه هزار قابل رفع است....
اهل رسیدگی باشی ، ای اف سون حرف نداره...
فقط گیربکس همخوانی نداره با موتور که الان گیربکس های شش دنده شاید این مشکل برطرف شده باشه...
این بابا رفته مدل کهنه رو بررسی کرده
کلاس شانزده پایه گازسوز خودش ده ثانیه صفر تار صد و پانزدهشه
سمند خیلی هم خوبه پارس بدترین ماشین دنیاست
بگن یه سمند پایه گاز سوز بدم یا ده تا پار میگم سمند
سمند عالیه
تازگیا EF7پلاس هم اومده عالیه
مگه بنزه؟؟
انضافا سمند پیرمردیه و داشبورد قدیمی داره /نسبتا سورن بهتر شده به سمند/
ولی خرید پارس داشبورد جدید TU5 ارزش بیشتری داره نسبت به سمند
از نظر موتوری سمندEF7
هلوشو,
پارسشو,
سمندشو,
همه شو,
پابه پا elx و زانتیا رو گاز راه میاد اما گاز سیمی نه برقی
پژو و سمند و پارس دوگانه مفت نمی ارزه ،،بنزینیش هم هیچی بارش نیست چه برسه به دوگانه
عایا واقعا سمند بود ماشینی که بررسی کردی؟؟؟؟
کجای موتور 1800 سی سی پژو پارس مصرف پایین و آلایندگی کم دارد؟ این موتور سال هاست بر روی پژو 405 و پارس و سمند نصب بوده و فوق الاده پرمصرف و با استهلاک بالا می باشد که صدای مردم را در اورده است..