مرمت و بازسازی ١۵ رشته قنات در زاهدان به اتمام رسید

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان گفت: عملیات اجرایی مرمت و بازسازی ١۵ رشته قنات به منظور استفاده بهینه از منابع آبی موجود برای تامین آب بخش کشاورزی دراین شهرستان امسال به اتمام رسید.

حسین کیخا مدیر جهاد کشاورزی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون مرمت و بازسازی ٢۴رشته قنات با اعتباری بیش‌از ١۴ میلیارد و ٢۵١ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی در برنامه کاری این مدیریت قرار گرفته است.

او  افزود: تاکنون مرمت و بازسازی ۱۵ رشته قنات به اتمام رسیده و بازسازی ٩ رشته دیگر بین ١۵ تا ۴٠ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

مدیر جهاد کشاورزی زاهدان گفت: ٢۴۵ رشته قنات در شهرستان فعال است که آب یکهزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزان منطقه را تامین می‌کنند.

او با بیان اینکه با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت تامین اعتبار برای طرح‌های مرمت و بازسازی قنات را دوچندان می‌کند، گفت: عملیات مرمت و بهسازی قنوات انجام شده در خاش شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری، تغییر مسیر و پوشش بتنی مظهر قنات بوده است.

سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

او افزود: هم‌اینک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آنها در شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر قرار دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار