به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه پاییز طبیعت، بهار علم و دانش را آغاز میکنیم و آغاز سال تحصیلی دانشگاهها روز مهمی برای ما است.
او ادامه داد: مهمترین و نگران کنندهترین مخاطرهای که بر اثر کرونا در کنار مخاطره سلامت به وجود آمد، به موضوع آموزش مربوط میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه به تدریج جامعه با تکیه بر نیروهای توانمند موقعیتهای خودش را پیدا کرده و کسب و کار رونق پیدا کرد، گفت: این روزها در فضای رسانهای مورد نقد قرار میگیریم که چرا سال تحصیلی را آغاز کردیم، آیا ما نگران سلامت دانش آموزان و دانشجویان نیستیم.
حاجی میرزایی تاکید کرد: با مساله بزرگ اجتماعی مواجه هستیم و کسانی که علاقهمند به حل مساله هستند باید راه حلی بگویند که به استمرار آموزش کمک شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مطالعات متعددی در دنیا نشان میدهد که اختلال آموزشی پلنهای اجتماعی را سست میکند و به مهارتهای اجتماعی آسیب میزند، ضمن آنکه با بیماریهای جسمی و روحی همراه است و حتی اثرات عمیق تری نسبت به کرونا خواهد داشت.
او افزود: در تمام دنیا کشورها تاکید بر شروع سال تحصیلی دارند و ما هم سال تحصیلی را آغاز میکنیم، به نگرانی خانوادهها اهمیت دادیم و هیچ الزامی نداشتیم برای حضور دانش آموزان در مدارس، بلکه خود را موظف کردیم که آموزش را در دسترس همه آحاد جامعه قرار دهیم البته به انتخاب خانوادهها احترام میگذاریم.
حاجیمیرزایی بیان کرد: اگر از ما بپرسند که کدام آموزش را ترجیح میدهید میگوییم آموزش حضوری کارکرد گسترده تری دارد، اما اگر امکان آموزش حضوری نباشد، آموزش غیرحضوری داریم و امکانات برای هر گونه آموزش وجود دارد، براساس پیش بینیهای ما هیچ دانش آموزی محروم از آموزش نخواهد بود.
او گفت: دوستان بدانند که ما به سلامت اهمیت بسیار زیادی میدهیم و در سلامت هم معیار ما فرماندهی سلامت کشور است، مثل هر موضوع دیگری قطعا نظرات گوناگونی وجود خواهد داشت، اما ما به مسئولان سلامت کشور اعتماد میکنیم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه دستورالعملهای بهداشتی از سوی وزارت بهداشت را به مدارس اعلام کردیم، اظهار کرد: در سطح دانشگاهها هم امکانات مورد نیاز را فراهم کردیم و تمهیداتی اندیشیده شده است تا دانشجویان هم در محل تحصیل خود حضور داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر در کشوری اختلال در فراگیری آموزشی ایجاد شود، آن کشور توانایی مقابله موثر با پدیدههای نو را از دست میدهد و جامعهای که فراگیری با اختلال مواجه است دچار عیب و نفص میشود.
او با اشاره به اینکه رمز تمایز جوامع از هم در تنوع فراگیری است، گفت: بنیانیترین شکل عدالت در بستر فراگیری شکل میگیرد و دسترسی با کیفیت همه اقشار به آموزش است که زمینه نابرابری در قدرت، ثروت و منزلت را اصلاح میکند و از اینجا نا برابریها شکل میگیرد، اگر میخواهیم جامعه کارآمد داشته باشیم باید روی یادگیری تمرکز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به میزانی که یادگیری عمیق تری داشته باشیم میتوانیم از استقلال و ارزشهای خود محافظت کنیم، نمیتوانیم امر آموزش را تعطیل کنیم و کم اهیمت بدانیم و لذت باید همه تلاشمان را بگذاریم تا جریان یادگیری در جامعه قوت بگیرد، آنچه به جامعه شادابی میدهد همین موضوع است.
حاجی میرزایی با اشاره به توجه رهبر معظم انقلاب به دانشگاههای شهید رجایی و فرهنگیان، گفت: گاهی اوقات زمانی که مورد توجه قرار میگیریم به حدی مسحور میشویم که یادمان میرود چرا مورد توجه بودیم، ساختار و ساختمان این دانشگاهها که با سایر دانشگاهها تفاوتی ندارد، تفاوت این است که این دانشگاهها به وجود آمدهاند تا معلم تربیت کنند، بین عالم و معلم تفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر میخواهیم ببینیم سند تحول اجرایی شده است یا نه باید از خودمان بپرسیم، همه در این امر مسئول هستند، مطالبه گری امر پسندیدهای است، اما در فرهنگ دینی ما در کنار مطالبه گری مسئولیت پذیری هم اهمیت دارد.
حاجی میرزایی گفت: در آموزش و پرورش هیچ مسئولی دنبال ۲۰۳۰ نیست و اجرای این سند تهمت به آموزش و پرورش است، اگر کسی در جایی اشتباهی کرد باید مصداقی مطرح شود، اجازه ندهیم که مرجع صلاحیت دار جامعه خدشه دار شود. هر جایی در سراسر این سرزمین سند ۲۰۳۰ اجرا شد با آن مقابله میکنم. همه مسئولان آموزش و پرورش مطیع فرمایشات مقام معظم رهبری هستند و همه ما علاقهمند هستیم تا اهداف انقلاب تحقق پیدا کند.
حاجی میرزایی خطاب به مسئولان دانشگاههای شهید رجایی و فرهنگیان گفت: خودمان را از قید و بند رویه سایر دانشگاهها رها کنیم و طرحی نو داشته باشیم، به شما موهبت داده شده است و یکی از بزرگترین موهبتها این است که به نظام آموزش و پرورش متصل هستید.
او درباره اجزای سند تحول بنیادین گفت: هیچکس را در آموزش و پرورش نمیتوان متهم به کنار گذاشتن سند تحول بنیادین کرد، اما ممکن است در مواردی برای اجرای آن برخیها به بیراهه رفته باشند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مسیرهایی که رفتیم نیازمند نقد عمیق تری است، اما معتقد هستم در همین موضوع سند تحول بنیادین تربیت معلم موضوع مهمی است و معلم جانشین تمام نداشتن هاست.
او ادامه داد: باید راندمان دانشگاههای تربیت دبیر و فرهنگیان به طریقی باشد که ارزیابی کنیم چقدر در تربیت معلم موثر بوده اند، اگر دنبال آن هستیم که در این دانشگاه ها برای هیئت علمیها مسیر ارتقا بیابیم باید روش دیگری انتخاب کنیم چرا که هیچکس باری که بر دوش این دانشگاه هاست را ندارد و همه سرمایه خانوادهها یعنی فرزندانشان دست ماست.
وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد: اعتقاد دارم که هدفمان فاصله داریم و باید طرحی نو در اندازیم و آرایش جدیدی به خود بگیریم، دانشجویی که وارد دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی میشود روزی باید خارج شود که بازنشسته شده است، عزت در تعامل و رفت و آمد دانشجویان است.
در ادامه وزیر آموزش و پرورش در حاشیه بازگشایی دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی و در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که ما را توصیه به تعطیلی مدارس دارند، راه حلی درستی ارائه نمیکنند و آنها که سیاستها را نقد میکنند راه حل آنها برای استمرار آموزش چیست؟ آیا سیاست متفاوتی از آنچه درآموزش و پرورش وجود دارد پیشنهاد میکنند، ما به جای اجبار خانواده مجموعه خودمان را ملزم کردیم که آموزش را در دسترس قرار دهیم و بر همین اساس آموزشهای حضوری و غیرحضوری در نظر گرفتیم همچنین به تشخیص خانوادهها احترام گذاشتیم و الزامی به حضور دانش آموزان در مدرسه نداشتیم.
او ادامه داد: راه حل سنجیده آن است ضمن آنکه به سلامت اهمیت دهیم به نیازهای آموزشی دانشآموزان توجه شود و اختیار تصمیم گیری را به خانوادهها دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در ۲ هفته گذشته همه مدارس ما فعال بوده اند، گفت: در برخی مدارس از ۲۰ تا ۸۰ دانشآموزان آمده اند و گروه بندی شدند، ساعات تدریس را کوتاه کردیم همچنین دستورالعملهای وزارت بهداشت را هم مورد توجه داشتیم.
حاجیمیرزایی بیان کرد: بیش از ۱۵ هزار مدرسه مورد بازدید قرار گرفت و بیش از ۷۵ درصد رعایت دستورالعملها را داشتیم البته برخی مدارس اخطار گرفتند همچنین به انجمن اولیا و مربیان گفتیم که بر مدارس نظارت کنند که البته ما همه اسباب کار را فراهم کردیم و بدون آنکه اجبار وجود داشته باشد.
انتهای پیام/
شبکه ۲
شبکه ۳
شبکه ۴
شبکه ۵
شبکه خبر
شبکه آی فیلم
شبکه ورزش
شبکه مستند
شبکه نسیم
شبکه نمایش
شبکه تماشا
شبکه پویا
شبکه آموزش
شبکه قرآن
شبکه سلامت
شبکه شما
شبکه افق
شبکه امید
شبکه ایران کالا
شبکه نما
بقیه نوش جونتون
۲۱ شبکه تلویزیونی داریم هر دو شبکه درس یک پایه تحصیلی را پخش کنن.نیازی به برنامه شاد هم نیست.