مدیر جهاد کشاورزی کامیاران گفت: برای نخستین بار در استان کردستان زالوی طبی و جلبک اسپیرولینا با مصارف خوراکی و پزشکی تولید شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،بهرام کوشکی مدیر جهاد کشاورزی کامیاران گفت: برای اولین بار است در استان کردستان به همت بخش خصوصی و همکاری جهاد کشاورزی کامیاران، پرورش و تکثیر زالو و جلبک اسپیرولینا در مجتمع آبزیان پرور کوشا شروع به فعالیت کرده است.

او با بیان اینکه این واحد تولیدی در مرحله اخذ مجوز برای عرضه محصولات خود به بازار است، یادآور شد: هم اکنون مجوز‌های لازم پرورش زالوی طبی اخذ شده و برای دیگر محصول آن نیز در مرحله نهایی قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران در رابطه با جلبک اسپیرولینا اضافه کرد: این جلبک در آب‌های شور و قلیایی که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند زیست و پرورش داده می‌شود.

او افزود: مصرف خام و مصرف فرآوری شده آن در صنایع داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، شیرینی سازی، تولید کنسرو‌های ضد یبوست، کیک ماکارونی، ماست و شیر، تصفیه آب، تامین علوفه و مکمل غذایی دام در کشاورزی بعنوان کود، چرم سازی و نساجی، پزشکی برای ساخت پروتز دندان، دارو‌های ملین تهیه قرص و کپسول، تهیه چسب، مواد آرایشی، ژل‌های الکترونیک قابل استفاده است.

کوشکی تاکید کرد: طبق تحقیقات جهانی بعمل آمده جلبک اسپیرولینا مغذی‌ترین ماده غذایی شناخته شده و قابل مصرف برای انسان است و ۷۵ درصد پروتیین دارد، این محصول در کشور آمریکا از ۵۰ سال قبل به عنوان غذایی مغذی مورد استفاده قرار گرفت و در اکتشافات و سفر‌های فضایی نیز بعنوان غذایی مقوی برای فضانوردان در نظر گرفته می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی کامیاران در خصوص پرورش زالوی طبی این واحد نیز گفت: هم اکنون ظرفیت تولید این محصول سالانه ۱۰۰ هزار قطعه است که تولید کننده بدنبال افزایش ظرفیت با استفاده از انعقاد قرارداد با سایر تولید کنندگان خُرده پا است.

کوشکی با بیان اینکه در این واحد پنج نفر به صورت مستقیم مشغول بکار هستند که در صورت اجرای مراحل بعدی این تعداد قابل افزایش است، افزود: اکثر زالو‌ها در اطراف آب‌های شیرین زندگی می‌کنند و در حال حاضر ۶۵۰ گونه آن شناسایی شده که ۵۰ نوع آن خونخوار است و فقط ۱۵ گونه آن کاربرد پزشکی دارد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.