سرمازدگی علت کاهش تولید گردو در آذربایجان شرقی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان ‎شرقی گفت: سرمازدگی ،امسال میزان تولید گردو را در استان حدود ۳ هزار تن کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، بی پروا مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان ‎شرقی گفت: بر اساس برآورد‌های اولیه میزان تولید گردو امسال بیش از ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن بود که در اثر سرمازدگی در بیشتر شهرستان ها، ۲ هزار و ۸۹۹ تن از محصول گردوی استان از بین رفته است.

او وسعت باغ‌های گردو را در آذربایجان شرقی ۹ هزار و ۹۳۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این وسعت ۷۳۰ هکتار باغ غیر بارور و ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ بارور است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان آذربایجان ‎شرقی متوسط عملکرد باغات گردوی آذربایجان شرقی در هر هکتار را ۳ تن دانست و افزود: حدود ۸۰ درصد تولیدات گردوی استان معادل ۱۹ هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری مصرف و ۲۰ درصد بقیه حدود ۸ هزار تن نیز در صنایع غذایی استفاده می‌شود.

بی پروا به صادرات محصول گردو از استان اشاره کرد و گفت: این محصول اغلب به صورت مغز گردو به استان‌های همجوار و کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

او گفت: ارقام بومی ۹۶ درصد سطح زیرکشت باغ‌های گردوی آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهد و ۴ درصد هم ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام برتر محلی است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان آذربایجان ‎شرقی افزود: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴۰ هزار هکتار باغ گردوی کشور حدود ۷ درصد را به خود اختصاص داده است و بیشترین باغ گردوی استان به شهر‌های اسکو با یک هزار و ۳۲۹ هکتار، عجب شیر یک هزار و ۱۰۸ هکتار و آذرشهر به میزان ۹۳۵ هکتار تعلق دارد.

بی پروا بر ضرورت سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و برتر محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت کرم خراط تاکید کرد و گفت: در بیش از ۳۰۰ هکتار از باغ‌های گردوی استان با ارقام پربار و اصلاح شده عملیات سرشاخه کاری انجام شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.