اجرای طرح کنترل و مبارزه با مخازن سالک در شهرستان مرودشت آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مجید اکبر زاده رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت گفت: طرح مبارزه با بیماری سالک، عملیات جونده کُشی و از بین بردن موش‌ها به عنوان عامل اصلی بیماری سالک در مرودشت آغاز شد.

او، بیان کرد: بر اساس بررسی به عمل آمده، اجرای مراحل قبلی مبارزه با بیماری سالک با موفقیت همراه بوده و اثر چندانی از وجود موش‌ها به عنوان عامل اصلی این بیماری مشاهده نشده است.
 
اکبر زاده، تصریح کرد: ناقل سالک، پشه ریزی به نام پشه خاکی است که به صورت جهشی پرواز می‌کند، این حشره در تمام طول سال فعال بوده و محل زندگی آن پناهگاه‌های گرم، تاریک و مرطوب و نقاط کم نور مانند شکاف و درز دیوارها، زیر درختان، کود‌های حیوان و لانه پرندگان است و معمولاً در مناطق و خاک‌های مرطوب تخم ریزی می‌کند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرودشت، ادامه داد: بیماری سالک از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی قابل انتقال از حیوان به انسان است که از راه نیش پشه خاکی آلوده به انگل هنگام تغذیه و خونخواری، به انسان منتقل می‌شود.
 
او، افزود: مبارزه با جوندگان از جمله موش‌های صحرایی، کنترل سگ‌های بدون صاحب، جمع آوری و دفن بهداشتی زباله و کود‌های حیوانی، نصب توری‌های دانه ریز روی در و پنجره ها، استفاده از پشه بند و پماد دافع حشرات در مناطق آلوده، تخریب و مسطح سازی اماکن مخروبه و قدیمی، از راه‌های پیشگیری از سالک است.
 
انتهای پیام/ت
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار