به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسن الحسینی مشاور وزیر و مسئول شبکه شاد در برنامه چاپ اول، گفت: برنامه شاد یک برنامه تعلیم و تربیتی است که توانسته به میزان زیادی خودش را از یک پیامرسان صرف به یک پلتفرم کامل آموزشی ارتقا دهد. هم اکنون بزرگترین پلتفرم آموزشی کشور شاد است و امکانات آموزشی را تا حدود زیادی فراهم کرده است.
او در ادامه با بیان اینکه شاد به موفقیت کامل به هیچ عنوان نرسیده است، گفت: به موفقیت نسبی در شبکه شاد دست یافته ایم و بر اساس آخرین آمار هویت ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این شبکه احراز شده است.
الحسینی ادامه داد: ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شکل همزمان در شبکه شاد آموزش میبینند و جریان تعلیم و تربیت تعاملی ادامه دارد. کلاسهای فیزیکال کاملا در شبکه شاد طراحی شده است و رابطه معلم و دانش آموز به طور کامل در نظر گرفته شده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: کار آموزش و پرورش به صورت هم زمان در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آمار جمعیت دانش آموزی ما در کل کشور است، افزود: امسال آموزش و پرورش آموزش ترکیبی مجازی، تلویزیونی، بستههای آموزشی و بعضا آموزش حضوری را دنبال میکند که پوشش تحصیلی تمام دانش آموزان را تضمین میکند. ۳ و نیم میلیون دانش آموز به شبکه شاد دسترسی نداشته و از آموزش مجازی محروم هستند که به دو دلیل عدم پوشش دهی اینترنت و عدم دسترسی به امکاناتی مثل موبایل یا تبلت است. این دانش آموزان از طریق معلم، مدارس، مدرسه تلویزیونی و بستههای آموزشی به آموزش دسترسی دارند.
الحسینی در ادامه بیان کرد: از ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت کننده در شبکه شاد حدود ۲۰ درصد از شبکههای دیگر آموزشی استفاده میکنند و ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از شبکه شاد استفاده میکنند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره اجبار به عضویت در شبکه شاد افزود: دانش آموزی که در شاد ثبت نام کرده و احراز هویت شده است و مدرسه اش در شبکه شاد در حال برگزاری است حضور و غیاب میشود. هر ۷ دقیقه یک بار سیستم حضور دانش آموز را بررسی میکند. نمرات مستمر بر اساس تکالیف برای دانش آموز منظور میشود و معلم مرجعیت ارزیابی تام را دارد.
الحسینی در ادامه با بیان اینکه معلم میزان فعالیت دانش آموز را در شبکه شاد بررسی میکند، اضافه کرد: برخی از مدارس از شبکههای مجازی دیگر برای آموزش استفاده میکنند که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند. آموزوش و پرورش به دنبال انحصار در آموزش مجازی نیست و بعضی از مدارس اصلا از شاد استفاده نمیکنند. فضای رسمی آموزش مجازی به صورت رایگان در شاد وجود دارد و این استفاده از شبکههای دیگر به چند دلیل است، یکی اینکه آشنایی با این شبکه و آموزش در آن مقداری نقص دارد.
مسئول شبکه شاد در ادامه درباره نحوه نظارت بر مدارس و دانش آموزانی که از شاد استفاده نمیکنند، گفت: ما از طرف دولت موظف هستیم که خدمات پایه اصلی را در شاد ارائه دهیم تا نظارت آموزش و پرورش بر نظام آموزشی کشور مستقر باشد. حتی کسانی که از شبکه شاد استفاده نمیکنند باید ابتدا در شبکه شاد احراز هویت شوند و پس از آن از سایر نرم افزارهای آموزش مجازی استفاده کنند.
الحسینی درباره اینترنت شاد گفت: هزینه فعالیت برای معلمان و دانش آموزان در شبکه شاد صد در صد رایگان است و هزینهای از جیب کاربران صرف استفاده از آن نمیشود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آخرین دستاورد شبکه شاد این است که توانسته امکاناتی را برای مدیران در همه سطوح تعریف کند تا آنان بتوانند در هر لحظه بر نحوه برگزاری کلاسها نظارت کنند.
او تاکید کرد: یکی افتخارات شاد این است که بر پایه دادههای صرفا سناد انجام میشود و هیچ مشکلی برای شناسایی وجود ندارد، اما در صورت بروز هر مشکلی حداقل ۶۰۰ نفر پشتیبان پاسخگوی رفع نیاز افراد خواهند بود.
الحسینی تصریح کرد: بارگذاری محتوی آموزشی در شبکه آموزشی شاد باید بر اساس استانداردها صورت بگیرد. ساعت ۱۲ تا ۱۳ اوج ترافیک آموزشی در این شبکه است که باعث آزار و اذیت خواهد شد که برای حل این معضل ساعت بندی مقاطع تحصیلی برای آموزش افراد در شبکه آموزش صورت میگیرد.
او در پایان گفت: داشتن سیم کارت دانش آموزی هیچ ارتباطی به وزارت آموزش و پرورش ندارد. به زودی شادنما برای دانش آموزان استثنایی راه اندازی میشود و تا دو ماه آینده برای افراد نابینا و کم شنوا مشکل آموزشها را رفع خواهیم کرد.
انتهای پیام/
اپراتورها و وزارت ارتباطات داره از کلمه دانش آموز استفاده میکنه، آموزش پرورش باید یه نظارتی یه همکاری، چیزی، داشته باشه.