۸۰ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان نامه اعتراضی نوشتند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۸۰ پایگاه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نامه سرگشاده اعتراضی به محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان نوشتند که مشروح آن در ادامه آمده است:

جناب آقای حاجی میرزایی

وزیر محترم آموزش و پرورش

سلام علیکم؛

با تاکید مکرر مقام معظم رهبری بر اهمیت و جایگاه دانشگاه فرهنگیان و تکریم این دانشگاه معلم پرور در اردیبهشت سال ۹۷ همچنین صحبت‌های اخیر معظم له در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش که چشم در چشم، حضرتعالی را مخاطب باید‌ها قرار دادند و فرمودند: «باید به گونه‌ای برنامه ریزی و ظرفیت سازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه (دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی) وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب این طرح‌ها به گونه‌ای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد»؛ تصور نمی‌رفت که هم چنان شاهد بی مهری‌ها و کم لطفی‌های شما مسئول محترم، در حق این دانشگاه باشیم.

امروز که کشور با سونامی بازنشستگی معلمان مواجه شده و کمبود معلم در بسیاری از مناطق علی الخصوص مناطق محروم بسیاری از کلاس‌های درس را به تعطیلی کشانده است؛ عقل حکم می‌کند که وزارت آموزش و پرورش و مسئولان مربوطه در دانشگاه فرهنگیان با برنامه ریزی مناسب، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان را افزایش داده و در مسیر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان گام بردارند.

اما در کمال تعجب و تاسف، دانشگاه فرهنگیان هر روز بازیچه‌ بی‌تدبیری‌ها و سیاست بازی‌های دولت مردان و مسئولان آموزش و پرورش می‌شود.

جناب وزیر!

دانشگاهی که به عنوان نقطه ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش، وظیفه خطیر تربیت معلمان شایسته و بایسته نظام آموزشی کشور را بر عهده دارد، حال ملعبه دست برخی از مسئولین محترم شده است.

بعد از شکست طرح نادرست واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور، حال طی اقدامات نابخردانه‌ای که اخیرا شاهد آن هستیم، می‌توان گفت که فرآیند تضعیف جریان تربیت معلم جان دوباره‌ای گرفته است.

سیاست گذاری‌هایی که ساده اندیشی و عدم وجود برنامه ریزی صحیح در فضای تعلیم و تربیت کشور و همچنین نداشتن پشتوانه منطقی و کارشناسی در اکثر اقدامات مسئولین مربوطه را بیش از پیش برای دلسوزان آموزش و پرورش آشکار ساخته است.

اقداماتی مانند بالارفتن سن پذیرش دانشگاه فرهنگیان از ٢٢ به ٢۴ و همچنین کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو از طریق کنکور و افزایش ظرفیت پذیرش از طریق ماده ٢٨ که تنها به عنوان مسکنی برای بهبود حال فعلی آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است، نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه نظام آموزشی را از مسیر اصلی خود بیش از پیش دور می‌کند.

آقای وزیر!

تا کی روند ظرفیت سوزی و سقوط چشمگیر پذیرش دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی را شاهد باشیم؟!. آن هم زمانی که زیرساخت‌های دولتی بلااستفاده بسیاری وجود دارد که می‌تواند به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یابد.

وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم و ریاست دانشگاه باید به این پرسش پاسخ دهند که چرا بعد از تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب، زیرساخت‌های فیزیکی و انسانی مناسبی به این دانشگاه اضافه نشده است؟!.

جناب آقای حاجی میرزایی

اولا حرکت و سیاست گذاری موجود در دستگاه آموزش و پرورش در موضوع پذیرش معلم، خلاف قوانین مصوب مراجع رسمی در کشور است.

جذب و پذیرش معلمان و پرورش آن‌ها طبق ماده ۶٣ قانون برنامه ششم توسعه باید از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طبق قوانین و ضوابط مربوطه در امر جذب دانشجو معلمان صورت پذیرد، اما متاسفانه تفسیر اشتباه از این قانون باعث شده تا فرآیند جذب دانشجو از راه درست خود یعنی جذب از طریق کنکور و آموزش چهارساله تضعیف شده و پذیرش از طریق ماده ٢٨ قوت بگیرد.

ضمن اینکه متاسفانه متن صریح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در مورد جذب از طریق ماده ٢٨ نیز مورد توجه قرار نگرفته و اقدامات مربوطه ضدیت جدی با اهداف مورد نظر در این ماده از اساسنامه دارد.

در ماده ٢٨ اساسنامه آمده است که: تأمین بخشی از نیاز‌های خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان ‏توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و ‏پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ‏کشور و حوزه‌های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه» ‏بلامانع است، اما متاسفانه بر خلاف اشاره صریح این بند از اساسنامه جذب دانشجو در بسیاری از رشته‌ها انجام می‌گیرد و توجهی به شرط مذکور در ماده ٢٨ پیرامون جذب دانشجویان نشده است.

ثانیا حضرتعالی با قولِ اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مجلس رأی اعتماد کسب کردید؛ اما متاسفانه آنچه در عرصه عمل شاهد آن هستیم خلاف عهد‌های پیشین شماست؛ ثالثا تجربه گذشته به خوبی انتهای این مسیر اشتباه را نشان می‌دهد و اصرار بر آن یا نشانه‌ای از غرض ورزی است و یا غفلت.

وزیر محترم!

صداقت در گرانبهایی است که مسئولان می‌توانند با زینت دادن خود به این خلق پسندیده، نام خود را ماندگار کنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.