مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه، از خرید ۵۶۶ هزار تن گندم ازکشاورزان استان خبر داد و گفت : سالانه ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کرمانشاه به ۱۴ استان نیازمند کشور صادر می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ماشالله اورویسی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه به رتبه پنجم استان در کشور به لحاظ تولید گندم اشاره کرد و گفت : امسال ۵۶۶ هزار تن گندم با کیفیت از کشاورزان استان خریداری شده که خوشبختانه ۱۰۰درصد مطالبات گندمکاران نیز پرداخت شده است.

او گفت : سالانه ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز استان به ۱۴ استان نیازمند کشور براساس برنامه بازرگانی ایران صادر می‌شود که این بیانگیر کیفیت گندم استان است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه مشکلی از لحاظ بحث کیفیت گندم در استان نداریم، افزود: امسال کیفیت گندم تولیدی خیلی بهتر از سنوات گذشته بود.

او به گلوتن و پرتئین بالای گندم مناطق گرمسیری استان اشاره و افزود: گندم استان به دلیل تنوع آب و هوایی خوب است برای بالا بردن کیفیت گندم، گندم مناطق گرمسیری را با گندم مناطق سردسیری مخلوط کرده و آرد با کیفیتی تولید می‌کنند.

او به واردات ۳۳ هزار تنی گندم به استان هم اشاره‌ای داشت و ادامه داد: گندم در فصل برداشت اگر برای آرد از آن استفاده شود کیفیت پایینی دارد بنابراین برای اینکه کیفیت گندم استان پایین نیاید وارداتی نیز داشته‌ایم.

اورویسی در خصوص فروش آرد به خبازیان، گفت: خرید آرد از طریق سامانه و بانک سپه انجام می‌شود و خبازیان از هر کارخانه‌ای که بخواهد، می‌تواند خرید کند اینکه انحصار آرد در کرمانشاه در دست یک نفر باشد، صحت ندارد.

او در بحث شاخصه‌های کیفیت نان، گفت: مواد اولیه (گندم و آرد)، تأسیسات و تجهیزات نانوایی و تجربه و تخصص خباز از جمله عوامل تاثیرگذار در کیفیت نان است.

اورویسی افزود: براساس گزارشات مرکز پژوهشکده غلات به عنوان مرجع تشخیص کیفیت، نمره کیفی آرد و نان استان کرمانشاه بالای ۸۰ است و در رده خوبی قرار دارد.

او سهمیه آرد نیمه یارانه‌ای استان را ۳ هزار تن اعلام کرد و افزود: علاوه بر این ۵ هزار تن آرد توسط کارخانجات کرمانشاه برای استان‌های همدان، ایلام، کردستان، چهارمحال بختیاری و لرستان صادر می‌شود 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.