میرزاده گفت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند اما اکنون کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمایت میرزاده، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان در برنامه پرسشگر اظهار کرد: فکر می‌کنم تنها کشوری باشیم که در زمینه معلم از نظر سند بالادستی مشکل نداریم و به اندازه کافی قوانین و مقررات راجع به معلم و تکریم معلم با شکل‌های مختلف وجود دارد. همه اسناد اعم از برنامه پنج ساله، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب درباره آموزش و پرورش و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صراحتا مشخص کردند، جذب معلم یک موضوع تخصصی و کانال جذب معلم، دانشگاه فرهنگیان است. قبلا هم اینگونه بوده، اکنون هم اینگونه است و در آینده هم اینچنین خواهد بود. همچنین رئیس هیات امنای دانشگاه فرهنگیان را هم رئیس‌جمهور یعنی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور قرار دادند.

میرزاده با بیان اینکه ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان برای تامین بخشی از نیاز‌های خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی است که امکان توسعه آن از طریق دانشگاه وجود ندارد، ادامه داد: یعنی به غیر از دانشگاه فرهنگیان یکجا مجوز دارد که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها استفاده کند و آن هم رشته‌هایی است که امکان توسعه‌شان نیست، اما متاسفانه آموزش و پرورش در رشته‌هایی که جذب کرده، انتظار ایجاد کردند.

او تصریح کرد: نه تنها در تهران و نه تنها در مرکز استان‌ها بلکه در تمام شهرستان‌های کشور هم قبلاً دانش‌سرا و مراکز تربیت معلم وجود داشت و الان زیر پرچم دانشگاه فرهنگیان کار می‌کنند ضمن اینکه امکانات تربیت معلم برای دوره ابتدایی، ۱۰۰  درصد، برای دوره متوسطه اول ۱۰۰ درصد، و متوسطه دوم هم ۱۰۰ دارند و هیچ شکی در آن نیست.  برای هنرستان‌های فنی و کاردانش، تنوع رشته آنقدر زیاد است که نه دانشگاه فرهنگیان و هیچ دانشگاه خاصی نمی‌تواند پرورش نیرو دهد، چون هم تخصصی است و هم نیروی کمی نیاز دارد. ضمن اینکه ممکن است در مقطعی این رشته باشد و در مقطعی نباشد و ماده ۲۸ هم می‌گوید اگر جایی دانشگاه فرهنگیان نمی‌تواند تربیت نیرو کند، از این روش استفاده کند.

او به وضعیت ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: مشکل این است که وزارت آموزش و پرورش از نیرو‌های خودش خوب استفاده نکرده و سازماندهی درستی انجام نداده و افرادی را به‌کارگیری کرده است که اکنون  قانون گفته است نیرو‌هایی که به هر طریقی حق برایشان ایجاد شده است مانند سرباز معلم خرید خدمات، حق‌التدریس، آموزشیار نهضت باید تعیین تکلیف شوند.

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان با تأکید بر اینکه اگر آموزش و پرورش به این نیرو‌ها نیاز ندارد، چرا سر کلاس فرستاده است، افزود: قانونگذار مشخص کرده است که آموزش و پرورش می‌تواند تبدیل وضعیت کند و دوره یکساله در دانشگاه فرهنگیان بگذارد و استخدام کند و اگر نیاز هم ندارد، نباید به کار می‌گرفت.

معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم 

او ادامه داد: در بند ۳ سیاست‌های کلی تحول ابلاغی مقام معظم رهبری نوشته شده است که معلم محور تحول است و بند ۶ هم تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی بر تأکید بر مشارکت معلمان است؛ اما باید اعتراف کنیم که معلمان را در تصمیمات مشارکت ندادیم و معلم محوری را واقعا قبول نمی‌کنیم. اگر آموزش و پرورش کمبود معلم دارد برای مثال چرا مهر سال گذشته ۴۰ هزار معلم را بازنشسته می‌کند، در حالی که می‌تواند دو سال دیگر هم نگه دارد؛ اگر واقعاً کمبود معلم دارد، چرا از بازنشستگان که خیلی از آن‌ها آماده‌اند پول هم نگیرند و کمک به آموزش و پرورش کنند، استفاده نمی‌کند؟.

میرزاده اضافه کرد: چرا برای معلمان شاغلی که شرمنده زن و بچه‌شان به خاطر مسائل مالی هستند، اضافه تدریس بیشتری نمی‌گذارید؟. چرا برای کادر اداری که از معلم متخصص استفاده می‌شود به جایش از سرباز معلم استفاده نمی‌شود؟. چرا دانشگاه فرهنگیان که دانشجویان زیادی دارد و کارورزی دارند، از آن‌ها استفاده نمی‌شود؟. وقتی سرباز معلم می‌تواند تدریس کند، چرا از کسی که قرار است سال بعد به مدرسه برود، استفاده نمی‌شود؟. می‌خواهم بگویم راهکار‌هایی هست که اگر معلمان را مشارکت می‌دادیم و از خودشان می‌پرسیدیم، مشکلی که الان داریم، دیگر نداشتیم.

او درباره یازده اصلاح قانون جذب نیرو‌های حق‌التدریسی، گفت: ممکن است ۱۱۱ بار این قانون اصلاح شود، چرا؟ معلم مراجعه می‌کند، می‌گوید اگر آموزش و پرورش نیاز دارد، مرا استخدام کند و اگر نیاز ندارد، مگر می‌شود حقوق مرا ندهد؛ اینکه قانون نباید چند بار اصلاح می‌شد، حرف درستی است، اما چرا شد، به خاطر این است که یک عده جوان را آوردیم و وارد سیستم کردیم، از آن‌ها استفاده می‌کنیم، اما می‌گوییم به آینده‌ات امیدوار نباش!. در اتاق دبیران، معلم چه رسمی، چه غیررسمی، می‌نشیند و دانش‌آموز به او به دید معلم نگاه می‌کند، اما نمی‌داند که تفاوت از زمین تا آسمان است. 

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در امور فرهنگیان تصریح کرد: فامیل، آشنا، دوست، پارتی، با نامه یا تلفن نماینده، به هر طریق ممکن و هر کسی که باعث شده است، عده‌ای جذب شدند و در آن‌ها امید ایجاد شد، اما حداقل قانون کار حقوق ندادیم پس مجلس مجبور شد که این قانون را وضع کند. امیدواریم آتش‌بس وضع این قوانین در کشور شود و از مسیر دانشگاه فرهنگیان جذب صورت گیرد.

شکاف عمیقی بین اداره و مدرسه وجود دارد

او با بیان اینکه شکاف عمیقی بین اداره و مدرسه وجود دارد، گفت: دوستانی که در اداره و مسئولیت ستادی آموزش و پرورش هستند، خیلی‌ها با مدرسه بیگانه هستند و درد اصلی مدرسه را نمی‌دانند؛ این در حالیست که افرادی که در مدرسه هستند، می‌دانند راهکار مشکل کمبود معلم چیست؟. قانون دست مدیر را باز گذاشته و متناسب با شرایط اقدام می‌کند. نمی‌شود در ساختمان وزارت آموزش و پرورش نشست و برای تک تک کشور نسخه نوشت، اما کسی که این‌ها را ندیده، در مدارس نبوده و لمس نکرده است، نمی‌تواند؛ در همین آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر کسی بود که نه مدیر، نه معلم و نه در مدرسه بود بلکه از بیرون آمده و قائم‌مقام شده بود.

به معلمان اعتماد نکردیم

این نماینده سابق مجلس با تأکید بر اینکه باید به معلم اعتماد کنیم، گفت: معلمان باید در تألیف کتب درسی نقش داشته باشند و اکنون اکثریت نقش ندارند. کسانی کتاب درسی را می‌نویسند که در عمرشان آن را تدریس نکرده و معلم نبوده‌اند. یعنی در برنامه‌هایی که تحمیل می‌کنیم، به معلمان اعتماد نکردیم و چون ظرفیت‌ها و مدارس را نمی‌شناسیم، برنامه‌هایی تدارک می‌بینیم که اولین مخالفش، معلمان هستند در حالی که می‌خواهیم اجرا کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: امیدوارم روزی برسد که در صدا و سیما برنامه‌ای راجع به حقوق معلم و مسائل مالی و معیشتی او مطرح نشود و آن روز آغاز منزلت معلمان است؛ وزارتخانه‌هایی هستند که در طول تاریخشان یکبار هم راجع کارمندشان صحبت نشده است.

میرزاده درباره تدوین لایحه رتبه بندی معلمان تصریح کرد: در بند ۳ ـ ۷ سیاست‌های کلی تحول، موضوع رتبه بندی را آورده است و ۹ سال پیش هم در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است، اما حالا آموزش و پرورش در حال تدوین است.

او گفت: در یک اسفند ۹۸ رتبه‌بندی معلمان که به اسم آنها است، حذف شد و یک خرداد با تلاش رئیس سازمان برنامه و بودجه اجرا شد؛ آموزش و پرورش یک صفحه نامه هم به سازمان برنامه مبنی بر حفظ کردن طرح رتبه‌بندی معلمان نداد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش ، معلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۱ مهر ۱۳۹۹
مهم اینه با این کتابها ، جدا از سخت یا آسان بودنشان به کجا رسیدیم این وضعیت بازار کار و نیروی انسانی ما است به همان میزان که دانش آموزان و دانشجویان کشور ما با سواد می شوند به خانواده وابسته تر می شوند که نشان دهنده هدفمند نبودن آموزش هاست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
سوالات کنکور را هم کسانی طرح می کنند که به عمرشان سر کلاس درس به عنوان معلم حضور نداشته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۹ مهر ۱۳۹۹
کتاب دوره ی ابتدایی،تناسبی با سن دانش آموزان ندارد،و خیلی سخت است ،و درک آن برای دانش آموزان بسیار مشکل است!