مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز از برگزاری سوگواره ملی فرهنگی-هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی حفیظی مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز امروز در نشست مجازی با خبرنگاران، با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به یادواره «بوی سیب حرم» تا ۳۰ مهرماه تمدید شد، اظهار کرد: امسال سوگواره فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره سراسری بوی سیب حرم در ۴ بخش اصلی هنری – ادبی – پژوهشی و فرزندان دانشگاهیان در سراسر کشور برگزار می شود.

او  اضافه کرد: قیام حضرت اباعبدالله (ع) و امتداد نهضت عاشورا در طول تاریخ تا امروز، فرهنگ عاشورا و نسبت مکتب شهید سلیمانی با آن، فرهنگ عاشورا و جبهه مقاومت و پایداری در منطقه، راهپیمایی اربعین و پیام جهانی آن، فرهنگ عاشورا، روحیه ایثار و فداکاری (روحیه زینبی) در کادر درمانی کرونا (مدافعان سلامت)، # حسینیم، فرهنگ عاشورا، روحیه ایثار و فداکاری در مبارزه با تروریسم منطقه (مدافعان حرم) و ایام محرم و بایسته‌های اجتماعی از جمله محور‌ها و موضوعات این سوگواره است.

علی حفیظی بیان کرد: نگاه‌های هنری و نو به واقعه‌ عاشورا و قیام خونین امام حسین (ع)، عاشورا یک حادثه نیست، یک فرهنگ است، اربعین رسانه‌ای برای فرهنگ، اربعین و وحدت شیعیان، اربعین و مقدمه‌ ظهور منجی، عزاداری در پیاده روی اربعین، عزاداری روز اربعین در کربلای معلی، مراسم آیینی مانند تعزیه و دسته گردانی و خیمه سوزانی و نماز ظهر عاشورا، سنت اطعام و نذر، کودکان و عاشورا و من و عاشورا از دیگر موضوعات و محور‌های سوگواره فرهنگی هنری اباعبدالله الحسین (ع) و ششمین یادواره بوی سیب حرم است.

او گفت: بخش هنری سوگواره شامل هنر‌های تجسمی (پوستر- تایپوگرافی- عکاسی - نقاشی- نقاشیخط)، هنـرهای نمایشی (تئاتر-تعزیه خوانی)، هنـرهای آوایی (نوحه خوانی- موسیقی آئینی) و هنر‌های تصویری (پادکست- مستند- پویانمایی- نماهنگ) است.

علی حفیظی با بیان اینکه بخش ادبی این سوگواره نیز شامل ادبیـات نمـایشی (فیلمنامه)، نثـرادبی (دلنوشته-خاطره)، ادبیـــات داستــانی (داستـان کوتاه) و شعــر است، ادامه داد: بخش پژوهشی نیز شامل پژوهش هنـر عاشورایی و مقالات علمی هنـری با محوریت یادواره و بخش فرزندان دانشگاهی شامل نقاشی، نوحه خوانی و خلاقیت‌های هنــری با محـــوریت یادواره است.

او تصریح کرد: نخستین یادواره بوی سیب حرم در سال ۱۳۹۴ برگزار شد که ۱۹۶ اثر در سه بخش گرافیک نقاشی و عکاسی به دبیرخانه ارسال شد.

او بیان کرد: دومین یادواره بوی سیب حرم را با استقبال بیشتر و دریافت بیش از ۳۰۰ اثر در سال ۱۳۹۵ برگزار نمودیم که حدود ۲۳۰ اثر در بخش عکاسی، ۴۸ اثر در بخش گرافیک و ۱۶ اثر در بخش نقاشی به دبیرخانه ارسال شد.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز افزود: از بین اثر‌ها حدوداً ۲۰۰ اثر را به صورت چاپ رنگی درآورده که در نمایشگاهی واقع در دانشکده هنر و معماری در معرض دید بازدیدکنندگان محترم قرار دادیم. او گفت: در ضمن یادآور می‌شود آثار دریافتی در دومین یادواره در کتابچه‌ای به چاپ رسیدند.

علی حفیظی اضافه کرد: برگزاری سومین یادواره بوی سیب حرم، اربعین ۹۶ در تالار حکمت دانشگاه شیراز بوده که این بار رقابت در ۴ بخش عکاسی- گرافیک - نقاشی و کلیپ انجام شد و حدود ۳۳۰ اثر به دبیرخانه راه یافت.

او تصریح کرد: حدود ۲۲۰ اثر در بخش عکاسی، ۴۸ اثر در بخش گرافیک، ۳۷ اثر در بخش نقاشی و ۱۶ اثر در بخش کلیپ می‌باشد. حدود ۱۰۰ اثر را به صورت انتخابی چاپ کرده و به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفتند.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز ادامه داد: چهارمین یادواره بوی سیب حرم شامل ۲ بخش هنری (عکاسی- طراحی پوستر - نقاشی و ساخت کلیپ) و بخش ادبی (شعر، داستان کوتاه و نمایشنامه نویسی) در محرم ۹۷ انجام شد و حدود ۱۰۹ اثر به دبیرخانه این یادواره ارسال شد، که پس از داوری به برگزیدگان در هر بخش لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا شد.

علی حفیظی اظهار کرد: در سال ۹۸ نیز به حول و قوه الهی توانستیم شاهد برگزاری پنجمین یادواره بوی سیب حرم در تالار حکمت دانشگاه شیراز باشیم و رقابت در ۶ بخش؛ عکاسی- گرافیک – شعر عاشورایی-متن عاشورایی – طراحی و ساخت اپلیکیشن و نقاشی فرزندان دانشگاهی انجام شد و حدود ۴۶۰ اثر به دبیرخانه راه یافت.

او بیان کرد: حدود ۲۶۰ اثر در بخش عکاسی، ۹۲ اثر در بخش گرافیک، ۳۹ اثر در بخش شعر عاشورایی، ۲۱ اثر در بخش متن عاشورایی، ۳ اثر در بخش اپلیکیشن و ۴۵ اثر در بخش نقاشی فرزندان دانشگاهی است.

مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز افزود: حدود ۱۲۰ اثر از آثار شرکت کنندگان و همچنین ۱۰ اثر از آثار اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز انتخاب و چاپ شده که به صورت نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

فراخوان ششمین یادواره «بوی سیب حرم» یکم شهریورماه اعلام شد و ثبت نام و دریافت آثار از ۱۰ شهریورماه امسال بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار