سعیدیان گفت: در ماجرای گودبرداری منطقه ۱۷ تهران، سازنده و مالک درخواست بزرگتر کردن شعاع گودبرداری را داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تخلفات ۴۰ میلیارد تومانی اعضای سابق هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت: چند سال پیش سازمان نظام مهندسی در پروژه بافت فرسوده سپرده گذاری انجام داد و این پروژه توسط شرکت شمس ایرانیان در حال ساخت بود، اما بعد از مدتی این پروژه به مشکلاتی برخورد و در نهایت سپرده سازمان نظام مهندسی به عنوان وثیقه پروژه محسوب شد.

او ادامه داد: بعد از آن با توجه به اسناد و مدارکی که بانک شهر ارائه داد، مشخص شد که این وثیقه در قالب چک سفید امضا انجام شده بود و هم اکنون در دادگاه بدوی رای برای آن صادر شده و این پرونده مجدداً در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


این مقام مسئول افزود: تمامی مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در بانک بلوکه شده اما سود آن همواره در حال پرداخت است.

سعیدیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره گودبرداری خطرناک منطقه ۱۷ هم گفت: همواره مهندسان ناظر به عنوان مقصر در حادثه‌ها شناخته می‌شوند، اما با توجه به بررسی‌هایی که درباره این حادثه صورت گرفته است، مشخص شد که سازندگان در حین گودبرداری درخواست تجمیع و بزرگتر کردن پروژه‌ و شعاع گودبرداری را داده بودند، این در حالی است که  در این زمینه امکان توقف پروژه به دلیل خطرناک بودن وجود نداشته و این یکی از دلایل مقصر شناخته شدن مهندس بوده است.

سعیدیان با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان از آن الزاماتی است که قانون برای ما تعیین کرده و لازم الاجرا است گفت: همه دست‌اندرکاران فعال در این حوزه باید تمامی این قوانین را رعایت کنند، چرا که اجرای صحیح آن باعث کاهش حوادثی مانند زلزله می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به زلزله خیز بودن کشورمان در یک شرایطی قرار داریم که باید یک سرپناه ایمن‌تر داشته باشیم به همین دلیل نباید هیچ صرفه جویی در حوزه ساخت و ساز‌ها و کیفیت ساخت ساختمان‌ها صورت گیرد. بنابراین باید بحث مقررات ملی ساختمان را جدی بگیریم تا شاهد آسیب‌های کمتری در حوادثی مانند زلزله باشیم.

این مقام مسئول گفت: قانون نظام مهندسی در سال ۷۴ مصوب شد و اگر بحث‌ها و قوانین مربوط به مقررات ملی ساختمان را درست اجرا می‌کردیم شاهد کاهش خسارت‌های زلزله بودیم.

او افزود: طبق توافق‌هایی که با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها انجام داده‌ایم و با اتفاق نظری که در اجرای همه مقررات ملی ساختمان داشتیه‌ام به یک اتفاق نظر رسیدیم تا با کمک شهرداری‌ها و شورای شهر این قوانین را بهتر اجرا کنیم.

سعیدیان تصریح کرد: یکی از الزامات مقررات ملی ساختمان داشتن مجری صاحب صلاحیت است و متاسفانه پیش از این توجه چندانی با آن نمی‌شد.

او بیان کرد: داشتن شناسنامه فنی و ملکی که پیش از این مغفول مانده بود از وظایف نظام مهندسی بوده که با تفاهم نامه بین شهرداری و شورای شهر یک گام جدی‌تری در این زمینه برداشته‌ایم و از این پس ساختمان‌ها را دارای شناسنامه فنی و ملکی خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی گفت: کسانی که صلاحیت ندارند باید طبق قانون پروانه اشتغال نداشته باشند، بنابراین داشتن پروانه ساختمانی و محصولی که تحویل می‌گیرند باید بدون هیچ مشکلی باشد و داشتن شناسنامه فنی و ملکی باعث می‌شود که اگر محصول با متضاد موارد ذکر شده در شناسنامه فنی و ملکی تحویل داده شد، به مطالبات رسیدگی شود. بر این اساس خیال مردم در این زمینه راحت می‌شود که محصولی که می‌گیرند دارای کیفیت است.

او همچنین به ۴ ناظره کردن تمامی پروژه‌های ساختمانی در استان تهران اشاره کرد و گفت: چهار ناظره کردن تمامی پروژه‌های ساختمانی در سطح تهران انجام می‌شود و همین موضوع باعث کاهش پرونده‌های ساختمانی می‌شود.

سعیدیان بیان کرد: در سال ۹۸ حدود ۱۰ هزار پرونده در رابطه با پروژه‌های ساختمانی وجود داشت، همین موضوع باعث شد که با ۴ ناظر پروژه‌های ساختمانی شاهد افزایش کیفیت ساخت و ساز‌ها شویم.

به گفته سعیدیان از این پس تمامی پروانه‌های ساختمانی در سطح تهران توسط چهار ناظر اجرا می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی توضیح داد: در بحث‌های تعرفه نظام مهندسی با توجه به وضعیت پروژه‌های مهندسی مبالغی که هیئت ۵ نفره به تصویب می‌رسانند کفاف زندگی را نمی‌دهد، بنابراین با رایزنی‌هایی که انجام داده‌ایم آن را به روز خواهیم کرد.

او با بیان اینکه ۲۷۰ تا ۲۸۰ گود رها شده در کشور داریم، افزود: حدود ۱۰۰ گود از این پروژه‌ها پر خطر محسوب می‌شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تصریح کرد: در گودبرداری منطقه ۱۷ مهندس ناظر این پروژه پنج گزارش ارائه کرده بود که در گزارش اول آن مشکلی را اعلام نکرد، اما در گزارش بعدی به مراجع پرخطر بودن پروژه را اعلام کرد و گفت: مهندس ما به جز ارائه گزارش و قلم زدن کاری از دستش بر نمی‌آید در چنین شرایطی با توجه به اینکه مهندس ناظر ابزار اجرایی ندارد نمی‌توانست اقدامی انجام دهد؛ و در این شرایط دیواری کوتاه‌تر از دیوار مهندس ناظر پیدا نمی‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در زمان وقوع حادثه مهندس ناظر حضور داشت و بلافاصله دستگیر شد و  به زندان رفت و از مسئولان و قوه قضاییه تقاضا می‌شود تدابیری در این زمینه در نظر بگیرند و حداقل به شکل دیگری به این موضوع نگاه کنند چرا که در نظام مهندسی به جز قلم زدن برای گزارش دادن مشکل، کار دیگری را نمی‌تواند انجام دهد.

او افزود: در ابتدای هر سال هزینه‌های ساخت برآورد می‌شود و این هزینه‌ها تعرفه آن سال محسوب می‌شود و هیئت مدیره تنها ۲۵ درصد درخواست افزایش تعرفه می‌دهند که در هیئت‌های ۵ نفره تصویب می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی در ادامه به بحث امضا فروشی اشاره کرد و گفت: ما این موضوع را قبول نداریم و شخص حقیقی و یا حقوقی در پروژه‌ها جذب می‌شود ممکن است، این اقدامات را انجام دهد تاکنون چندین درخواست از وزارت راه و شهرسازی برای اصلاح دستورالعمل‌ها ارائه کرده‌ایم و شرکت‌ها خود باید اشخاص حقیقی با صلاحیت را انتخاب کنند تا در صدور پروانه‌های ساختمانی مشکلی ایجاد نشود.

سعیدیان با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی در تفاهم‌نامه طرح اقدام ملی مسکن حضور دارد و بندهای مختلفی را در این زمینه به امضا رسانده است، گفت: طبق این تفاهم نامه سازمان نظام مهندسی برای کسانی که داوطلب شوند و در پروژه‌ها حضور یابند، تخفیف ۵۰ درصدی را ارائه می‌کند.

او گفت: طبق پیش بینی‌هایی که صورت گرفته ۵۰ درصد از هزینه‌های نظارت دریافت نمی‌شود و طبق این تفاهمنامه بین ۲۰ تا ۲۷ هزار واحد در استان تهران در قالب طرح ملی مسکن ساخته خواهد شد.

او همچنین درباره تعارض منافع که توسط عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی اعلام شده بود هم گفت: اعضای نظام مهندسی در هر جا که حضور دارند موظف هستند مراعات کنند و اگر در حوزه فعالیت‌شان تعارض وجود داشته باشد، مسئولیت آن بر دوش آن‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار