رئیسی با اشاره رد شائبه ایمنی گله ای در کشور گفت: قطعا تاکنون کمتر از ۱۵ درصد مردم کشور کرونا گرفتند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه با شیوع کرونا‌ت از اسفند سال گذشته تاکنون فراز و نشیب‌های بسیاری را شاهد بودیم، اظهار کرد: در حالت کلی مردم هراس بیشتری نسبت به بیماری‌های ناشناخته دارند بنابراین حضورشان در اجتماع تا زمانی که زنجیره انتقال کنترل شود، کاهش می‌یابد و بعد از رسیدن به این دوران به تدریج حضورشان در جامعه افرایش می‌یابد.

او ادامه داد: در کشور ما هم در فروردین اوج همکاری را از مردم شاهد بودیم و حتی شرکت در مراسم سیزده بدر و نظایر آن را نداشتیم و شرایطی به گونه‌ای پیش رفت که اواسط اردیبهشت میزان مرگ و میر ناشی از کرونا دو رقمی شد و برخی از بخش‌های در نظر گرفته شده برای این بیماری در بیمارستان‌های تعطیل شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بعد از ماه مبارک رمضان علی رغم تاکیدهای جدی مبنی بر کنترل محدودیت ها شاهد افزایش سفرها و به تبع آن افزایش شوع بیماری بودیم، بیان کرد:  البته بعد از این مرحله موضوع استفاده از ماسک جدی شد و مردم بار دیگر رعایت کردند و در آمار‌ها نشان داده شده که رعایت شیوه نامه‌ها به بیش از ۸۰ درصد رسید.

رئیسی با بیان اینکه دامنه موج دوم نسبت به موج اول پهن‌تر بود به این معنا که استان‌های بیشتری درگیر شدند، ادامه داد: در خیز سوم بالاترین میزان بستری را طی مدت  گذشته داشتیم و کار خیلی شدیدتر شد.

او بیان کرد: در حوزه بیماران سرپایی هم با شیب تند تعدادشان در حال افزایش است البته هرچه تعداد بیماران سرپایی افزایش یابد ضریب اشغال در بیماران کاهش می‌یابد ضمن اینکه بیمار در اگر از ابتدا شناسایی شود، روند درمان بهتر خواهد بود.

۴۵ شهرستان کشور در شرایط فوق خطر قرار دارند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید براینکه در اوج بیماری هستیم، اظهار کرد: ۴۵ شهرستان کشور در شرایط فوق خطر قرار دارند و مردم و مسئولان این شهرستان‌ها باید شرایط را بسیار جدی بگیرند و محدودیت‌ها در این مناطق شدیدتر شود.

رئیسی درباره تعداد خیز‌های بیماری با اشاره به اینکه کشوری پهناور داریم و یک استان ما به اندازه یک کشور اروپایی است، گفت: بسیاری از استان‌های ما یک پیک داشتند اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم باید تعریف واحدی از خیز داشته باشیم.

او درباره تعداد مواجهه مردم با این بیماری با بیان اینکه مطالعات متعددی انجام شده است، ادامه داد: قطعا کمتر از ۱۵ درصد کشور این بیماری را گرفتند بنابراین گمانه زنی‌های مانند ایمنی جمعی امکان پذیر نیست و برای تحق این برنامه  حداقل ۶۶ درصد باید این بیماری را بگیرند که در این میانه میلیون‌ها نفر ازبین می‌روند بنابراین ایمنی گله ای استراتژی غیر اخلاقی و غیر ممکن است.

نمی‌توان ادعا کرد که ویروس کرونا را شناخته‌ایم

معاون وزیر بهداشت گفت: نمی‌توان ادعا کرد که ویروس کرونا را شناخته‌ایم، اما در مواجهه با این ویروس به عنوان یک دشمن، ابزار‌های مورد نیاز و اطلاعات لازم را داریم و در حال حاضر تنها بیماری که در سراسر دنیا وجود دارد و اطلاعات کشور‌ها درباره آن چندان تفاوتی با هم ندارد، همین کرونا است.

او ادامه داد: درباره کرونا، نه داروی قطعی وجود دارد و نه واکسن مؤثری، تنها راه مقابله با این ویروس، فقط پیشگیری و تقویت قوای جسمانی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: افراد سالمند، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و دیابتی، افرادی که از چاقی رنج می‌برند و یا بیشتر در معرض تعاملات فردی در جامعه قرار دارند باید بیش از دیگران مقررات بهداشتی را رعایت کنند، زیرا این دسته افراد بیشتر در معرض ابتلاء قرار دارند.

او تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که وضع کشور ما به گونه‌ای نیست که مانند کشور‌های اروپایی و آمریکایی، تعطیلی کامل اعلام و مردم را خانه نشین کنیم، چون نه توان مالی پرداخت هزینه‌های زندگی مردم ممکن است و نه مردم پذیرای چنین شرایطی هستند پس تا حداقل ۱۰ ماه آینده باید فقط امیدوار به کشف واکسن کرونا بمانیم.

معاون وزیر بهداشت در ادامه افزود: هر مراقب سلامت، ۲۵۰۰ نفر را زیر نظر دارد و از پرونده‌ها و کد ملی آن‌ها مطلع است بنابراین افراد با کرونا مثبت را زیر نظر دارند.

رئیسی گفت: برای افرادی که کرونای آن‌ها مثبت است و بیماری خود را مخفی و محل قرنطینه خود را ترک می‌کنند، جرایمی در نظر گرفته‌ایم.

او افزود: از ۱۵ تا ۲۳ مهر امسال از حدود ۱۳۵ هزار مرکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحد‌های کارگاهی بازرسی کردیم که از این تعداد به حدود ۸ هزار و ۲۰۰ مورد اخطار دادیم و به مراجع قضائی معرفی کردیم و ۵۲۰ مرکز هم پلمب شدند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: زمانی که در اردیبهشت، شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردیم، میزان ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ کاهش یافت و زمانی که رعایت نکردیم، افزایش داشت.

رئیسی ادامه داد: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هفته پیش ۴۲ درصد بود و اکنون به ۵۴ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه نانوایی‌ها و پاساژ‌ها از نظر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در بدترین وضع قرار دارند، افزود: نانوایی‌ها باید صنعتی شوند، صف موجود در نانوایی‌ها در شیوع بیماری کرونا مؤثر است و برخی نانوا‌ها ماسک نمی‌زنند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: استفاده از ماسک در بخش خدماتی از ۱۵ تا ۲۳ مهر بهتر شده است، اما هنوز اصنافی داریم که کمتر از ۷۰ درصد از ماسک استفاده می‌کنند.

او  با اشاره به اینکه حدود ۱۱۵ هزار مدرسه در کشور داریم، گفت: مدارسی که شرایط لازم را از نظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نداشته باشند، غیر حضوری می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کنترل همه گیری کرونا از مسئولیت‌های اجتماعی مردم است، تصریح کرد: باید با افراد قانون شکن قاطعانه برخورد کنیم؛ مردم می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰، موارد قانون شکنی پیرامون مقابله با کرونا را اطلاع دهند.

رئیسی افزود: جریمه ۲۰۰ هزار تومانی و انفصال از خدمت برای کسانی که بیماری خود را مخفی کنند، در نظر گرفته شده است.

او اضافه کرد: نخستین و مهم‌ترین راهبرد ما برای مقابله با کرونا، تشدید نظارت‌ها و اعمال جرایم است. دومین راهبرد، افزایش آزمایش‌های سرپایی است و قرار شد حدود ۲۰ میلیون کیت آزمایش سریع خریداری شود که با این کار تحول زیادی اتفاق خواهد افتاد.

معاون وزیر بهداشت افزود: ایزوله کردن افراد بیمار و آموزش و اطلاع رسانی از دیگر راهبرد‌های مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا برای مبارزه با این بیماری است.

او  با بیان اینکه در حمل و نقل عمومی مشکل اساسی به ویژه در کلانشهر‌ها داریم، گفت: سامانه حمل و نقل عمومی ضعیف است و باید تعداد آن زیاد شود.

معاون وزیر بهداشت، افزود: اگر دولت الکترونیک، کامل اجرا شده بود اکنون مشکل ما بسیار کمتر شده بود و نیاز به مراجعه مردم به ادارات بسیار کمتر می‌شد.

رئیسی با اشاره به اینکه بیشتر مرگ و میر‌ها در افراد بالای ۶۸ سال و افراد گرفتار بیماری‌های زمینه‌ای اتفاق می‌افتد، اضافه کرد: خدمات الکترونیک در کاهش ابتلاء به بیماری کرونا بسیار مؤثر است و در این باره قوی نیستیم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه درصد احتمال ابتلای دوباره به بیماری کرونا پایین است، گفت: معمولاً افرادی که در تولید آنتی بادی، نقص دارند دوباره مبتلا می‌شوند.

او با اشاره به اینکه دورکاری کارکنان جزو دستورالعمل‌ها است، افزود: افرادی که بیماری زمینه‌ای و مشکلات جسمی دارند، سازمان‌ها موظف به دورکاری آن‌ها هستند، اما این کار در برخی مشاغل، امکان پذیر نیست.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: تنها راه درمان بیماری کرونا در بیمارستان، مراقبت با کیفیت است و تنها داروی مؤثر، اکسیژن است بنابراین خاصیت درمانی دارو‌هایی مانند «رمدسیویر» ثابت نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار