به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت خودرو یکی از صنایع پر فراز و نشیب و البته با حاشیه در کشور است که هر ساله قیمت گذاری آن دست خوش تغییراتی میشود. چندین سال است که خودرو بر اساس قیمت گذاری دستوری، به فروش میرسد.
شورای رقابت که به عنوان نهاد اصلی در قیمت گذاری خودرو مشغول به کار بوده، بیش از ۱۰ سال است که فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. یعنی در اصل میتوان گفت که یکی از مهمترین اقدامات شورای رقابت، قیمتگذاری دستوری خودروهای داخلی و به عبارتی تعادل قیمت این خودروها است.
این نهاد در اصل با هدف تسهیل فعالیت بخش خصوصی در عرصه اقتصاد و همچنین کاهش ریسک این بخش شکل گرفت تا به نوعی انحصار بازارهای رقابتی را کاهش و به تدریج از بین ببرند. به همین منظور، مرکز ملی رقابت بر اساس موضوع ماده ۵۳ اصلاح برخی مواد از قانون برنامه چهارم توسعه کشور و همچنین اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تشکیل شده است.
از سال ۸۸ این شورا فعالیت خود را تا بهمن سال ۹۷ ادامه داد تا وزیر وقت صمت آمد و پس از آن اعلام شد که شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود، پس از آن فعالیت این شورا متوقف شد تا اینکه زمزمههای بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری خودرو از نیمه دوم سال ۹۸ آغاز شد.
در آن بازه زمانی، بازار خودرو چندین شوک قیمتی را تجربه کرد تا بازگشت شورای رقابت قوت گرفت. این شورا وظیفه قانونی خود میداند تا در امر نظارت بر قیمتگذاری محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو و سایپا را برعهده داشته باشد.
بیشتر بخوانید
پس از آن شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو پرداخت تا اینکه کمیته خودرو، سازمان حمایت و شورای رقابت در اردیبهشت امسال جلسهای برگزار کردند و در آن برای بازار خودرو تصمیم گرفتند تا در نهایت مبنی بر این شد که شورای رقابت به قیمت گذاری دستوری خودرو وارد شود و پس از آن قیمتهای جدید به بازار اعلام شد.
اکنون چند روزی است که انتقادهایی بر قیمت گذاری دستوری خودرو وارد شده است. کمیته سیاستگذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود، دلیل این امر نیز افزایش زیان خودروسازان به واسطه روند صعودی هزینههای تولید است.
رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل میشود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل میکند.
او بیان کرد: یعنی جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالاهای انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم اکنون نیز اینکار را انجام میدهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.
شیوا بیان کرد: در وزارت صمت از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت میکنیم، ۵ تا ۶ وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهند.
این مقام مسئول گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتیها سر و سامان پیدا نمیکند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمیتوانیم خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم، یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن ۹۷ وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چارهای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت گذای خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود.
او افزود: اگر از بهمن ۹۷ که آنها قیمت گذاری خودرو را به عهده گرفتند تا اردیبهشت ۹۹، وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت، چیکار کرد؟ آشفتهترین وضعیت را در آن دوره داشتیم؟
این مقام مسئول گفت: در آن زمان بیشترین زیان را خودروسازان کردند. خود خودروسازان بیان میکنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود.
او ادامه داد: اگر میتوانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام میدادند، خود وزیر که کاری انجام نمیدهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام میدهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است.
رئیس شورای رقابت ادامه داد: همین تئوری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند. در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح کردند باید از آنها سوال کرد که در آن زمان وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد پس چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟ ما که حدود ۱۹ ماه از قیمت گذاری خودرو خارج شدیم پس چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟
او ادامه داد: اولا، چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمیتواند هیچ مصوبهای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرند، مگر اینکه خود قانون گذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده ۵۸ را تغییر دهد بعد از آن فرموندن که به تایید سران ۳ قوه برسد.
رئیس شورای رقابت تشریح کرد: سران ۳ قوه هم در گذشته تایید کردند، اینها، چون قانون گذار بودند حتی سران ۳ قوه هم نمیتوانستند قانون را تغییر دهند.
با وجود اینکه شورای رقابت مدعی قیمت گذاری دستوری است، وزیر جدید صمت بر قیمت گذاری دستوری خودرو نیز گلههایی دارد.
علیرضا رزم حسینی وزیر جدید صمت با بیان اینکه قیمتهای دستوری، صنعت خودرو کشور را با زیان هنگفت روبرو کرده است، گفت: با توجه نوع قیمتگذاری، شاهد سه نوع قیمت مصوب، تمام شده و قیمت بازار هستیم. در شرایط فعلی باید نقدینگی موجود به سوی بخشهای مولد کشور هدایت و عطش بازار خودرو به شکل موثری کنترل شود.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: خودروسازان از سیستم قیمت گذاری دستوری و ثابت نگه داشتن قیمت در درب کارخانه تاکنون ضرر و زیان زیادی دیده اند چرا که تفاوت زیادی بین قیمت کارخانه و حاشیه بازار وجود دارد.
دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با تاکید بر اینکه خودروسازان در شرایط فعلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند، گفت: ادامه دار شدن این روند در نهایت باعث تغییر روز افزون ضرر خودروسازها و افزایش بدهی آنها خواهد شد؛ ادامه دار شدن قیمت گذاری دستوری آینده خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار میدهد.
نعمت بخش بیان کرد: زمانی که قیمت کارخانه تغییر پیدا کند، خودروسازان میتوانند کیفیت و تنوع محصولات را توسعه دهند. درحالی که اکنون شاهد کیفیت معمولی در خودروها هستیم در حالی که می توانیم کیفیت را با افزایش قیمت تغییر دهیم.
حالا در میان این اختلاف نظرها، قیمتهای بازار افسارگسیختهتر از قبل شده و از طرفى کاهش عرضه خودروسازان نیز بر این آشفته بازار دامن زده است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا عدهاى از آشفته بازار این روزهای کشور سو استفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
کارشناسان خودرو بر این باور هستند که باید قیمت گذاری خودرو آزاد و از طرف دیگر واردات خودرو هم آزاد شود، اینگونه اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه کاهش پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام/
قبلا که قرعه کشی نبود و فلان آقا و خانمش که پارتی داشت و ۶ هزار تا اتومبیل میگرفت خبری از همسان سازی قیمت کارخانه با بازار نبود ولی حالا که مردم عادی قراره تحویل بگیرند باید پول بازار را بدهند چون نفع آقایان دیگر وسط نیست
توروخدا همه با هم به خاطر خانواده هامون خودروی داخلی نخریم تا شاید درست بشه
تا وقتی که ماشین ها پیش فروش شوند قیمت ماشین درست نمی شود به جای پیش فروش ماشین های خط تولید این ماشین ها رو به صورت مستقم در نماینده گی به فروش رسند
ودر ضمن ان تا وقتی که کمروک داشته باشیم و ماشینی وادرات نشود و دست از صادرات خودرو نگشید در این شرایط حساس بازار قیمت ها درست نمی شود
علم نداریم که خودرو با کیفیت بسازیم
حداقل مواد اولیه ارزان به دست قطعه ساز بدهیم تا قیمت ماشین کاهش پیدا کنه البته ناگفته نماند که نفت صادر نمیشه پس ماده اولیه ارزان هم باید صادر شود به نرخ دلار برای ورود ارز برای کالاهای اساسی
نتیجه اینکه همه راه حلها مشکلات خودشون رو برای مردم دارند
به جز یک راه
واون راه خود کفایی در زمینه کشاورزی و صنعتی هستش
فقط یک ماه واردات را آزاد کنید .
شورای رقابت = شورای رفاقت
وزیر صمت = وزیر سمت خودروسازها
دولت تا از این دو خودرو ساز باید دل بکند وسهام این دو خودرو ساز روباید واگذار به مردم بکند وهمه چی سرو سامان میگیرد تا حدی خوب میشود وجلوی این درو دزدی ها ورانت بازی ودلال بازی ها گرفته میشود ولی بنظرم من اگه این دو خودروساز برای دولت سودی ندارند پس چرا اول اعلام کرد تو صندوق دار سوم با سهام فولادیها میدیم مردم بعد دیدند سرشون کلا میره نکرند این کارو
قیمت کارخانه را افزایش ندید و تولید رو افزایش بدید بازار درست میشه
حداقل اگه تصمیم به افزایش قیمت دارن کسانیکه قبلا ثبت نام کردن رو مستثنا کنن. الان ما موندیم وسط چندماهه پولمون مونده توحساب ایرانخودرو اگه دعوتنامه بیاد مابقی پولش رو هم نداریم بدیم چون آنقدر گرون کردن که دیگه نداریم بدیم.
دیگه خسته شدیم از دست این دلالان و شورای رفیق خودرو سازان .
حالا هم می خوان قیمت گذاری رو آزاد کنند .نه اینکه خیلی جلوشون رو گرفته بودند .واقعا مسخره است عوض اینکه قیمت رو ثابت کنند و قیمت بازار رو هم طبق مدل و ارزش خودرو کارشناسی کنند و دست دلالان رو کوتاه کنند تا مردم مصرف کننده هم یه نفسی بکشند دارن اوضاع رو از بدتر به بدتر میکنند .
معنی این حرف میدونید یعنی چی ؟
یعنی مهم نیست اگر قیمت تمام شده یه خودرو مثلا ۵۰ میلیون باشه و قیمت فروش کارخانه ۱۰۰ میلیون ، چون قیمت آزاد همون ماشین ۳۰۰ میلیونه پس خودرو ساز داره ضرر می کنه و باید خودش خودرو را ۳۰۰ میلیون بده . البته دستگاه های دولتی وظیفه ای برای رسوندن قیمت آزاد اون خودرو به ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون ندارند بلکه وزارت صمت موظفه قیمت کارخانه را به بازار آزاد برسونه .
روز او ل گفتن ۶۸ تومان از شانس بد ما کفتن اذرماه ..
حالا هم هرروز یه قیمت میدین ..
تو را به اون دینی که ندارین .. تو را به اون خدایی که ندارین تورا به اون شرفی که ندارین تو را به اون وجدانی که ندارین دیگه قیمت را افزایش ندین ..
خداوند تمام دلالها و کسانی که رای به گرانی ماشین میدن با شمر و یزید و صدام و پیشوایشان شیطان رجیم محشور کند ..
توروخدا همه با هم به خاطر خانواده هامون خودروی داخلی نخریم تا شاید درست بشه
اینم بازی جدید شون بببنن مردم چه عکسلعملی دارن قیمتا رو ببرن بالا
صورت مسئله رو پاک میکنن تمام
78 میلیون پول میگیرن بعدش ضرر میکنن
تورا خدا پیگیری کنید سایپا الآن یکسال هست از من پول گرفته ولی ماشین خبری نیست
ساینا
تورا خدا پیگیری کنید سایپا الآن یکسال هست از من پول گرفته ولی ماشین خبری نیست
ساینا
1-اگر بخواهند خودرو وارد کنند ارز ندارند
2-در شرایط تحریم داد وستد مشکل است
اگر نه این خودرو سازها باید تعطیل میشدند.
بهتر بود چند سال پیش واردات خودرو را ازاد میگذاشتند
اصلا بزارینش رئیس جمهور شه خیلی عالی میشه ا
در کارخونه های خودروسازی رو باید بست و واردات خودرو رو آزاد کنین تا مردم بتونن نفس بکشن و خودرو با کیفیت سوار بشن. چرا با وجود این همه ضرر هنوزم دو دستی چسبیدی به تولید چهار چرخه های که حتی نمیشه بهش گفت خودرو!!!
ماروسرکارگزاشتن هیچی درست نمیشه فقط سرواروگرم میکنن
نهادهایی مانند شورای رقابت سازمان حمایت مصرف کننده و تعزیرات درست کردن اگ ن یه عده زادی بیکار میشدن
کاری که از پیش نمیبرن فقط اسم بزرگی دارن و حقوق میگیرن
نهادهایی مانند شورای رقابت سازمان حمایت مصرف کننده و تعزیرات درست کردن اگ ن یه عده زادی بیکار میشدن
کاری که از پیش نمیبرن فقط اسم بزرگی دارن و حقوق میگیرن