مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به تاثیر بسیار موثر کاهش مصرف نمک در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون اشاره کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شهریار مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به تاثیر بسیار موثر کاهش مصرف نمک در کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون، گفت : فشار خون بالا یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در دنیا و همچنین مهمترین عامل خطر وقوع بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران است.

او گفت : شهرنشینی، استفاده از وسایل مدرن که فعالیت‌های فیزیکی را در طول روز کاهش می‌دهد مانند استفاده از رایانه و تلویزیون و به طور خلاصه، ماشینی‌شدن زندگی، تحرک انسان‌ها را در دهه‌های اخیر کاهش داده است.

مستوفی افزود: در حقیقت با تغییر در شیوه زندگی افراد یعنی تحرک کمتر و تغذیه نامناسب، خطر ابتلاء به بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان روز به روز افزایش یافته است.

او با اعلام اینکه حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور فشار خون بالا دارند و سالانه ۹۷درصد از موارد مرگ براثر فشار خون در کشور به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: متاسفانه ۴۰ درصد از جمعیت کشور که فشار خون دارند از بیماری خود مطلع نیستند.

او مهمترین علت ابتلاء به فشار خون در افراد را مصرف نمک زیاد اعلام کرد و گفت: متاسفانه میزان مصرف نمک در کشور ما بسیار بیشتر از میزان مطلوب و میانگین جهانی است.

او گفت: مصرف روزانه ۲هزار و ۳۰۰ میلی‌گرم (معادل ۳/ ۲ گرم) بیشترین میزان قابل قبول برای کنترل فشارخون بالاست هرچند که امروزه از سوی بسیاری از سازمان‌های سلامت مصرف روزانه هزار و ۵۰۰ میلی گرم را بسیار موثرتر در کنترل فشار خون می‌دانند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: با توجه به اهداف سازمان غذا و دارو در خصوص کاهش مصرف نمک، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان غذا و دارو کاهش ۱۰ درصد نمک در فرمولاسیون مواد غذایی و آشامیدنی با اولویت فرآورده‌های پرمصرف و پرخطر در راستای کاهش بیماری‌های قلبی، عروقی و فشارخون است.

 مستوفی افزود: در هنگام خرید موادغذایی به چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر روی محصولات توجه کنید.

او ادامه داد: به بیمارانی که مبتلا به فشار خون هستند اکیدا توصیه می‌شود در هنگام خرید مواد غذایی، فراورده‌هایی را انتخاب کنند که در چراغ راهنمای تغذیه‌ای درج شده بر آن‌ها میزان نمک سبز رنگ باشد.

او گفت: بدون شک حذف نمکدان در سفره خانوار می‌تواند در کاهش میزان مصرف نمک و همچنین کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بسیار موثر واقع شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.