معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش کشور از بهره‌برداری از طرح جامع مشارکت خانواده محور تا ۱۵ روز آینده در سراسر کشور خبر داد و گفت: در این طرح هفت برنامه و محور اجرا می‌شود که بهره‌برداری از سامانه «ندای همراه» برای اولین بار در کشور از دستاوردهای آن است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید جواد حسینی معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش کشور در مراسم افتتاح همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و خدمات توانبخشی در مشهد و سه شهرستان استان که در مرکز سوم شعبان شماره سه مشهد برگزار شد،گفت: در حوزه آموزش‌و‌پرورش از این دسته جلسات بسیار برگزار می‌شود و ما قصد داریم از دل این جلسات و نشست‌ها سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای کیفیت بخشی هر بیشتر به روند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش دست یابیم.

او افزود: نظام تعلیم و تربیت در حوزه دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه از سه ویژگی برخوردار است، اولین مشخصه این نظام از این قرار بوده که تمام ماموریت‌های آموزش و پرورش در این معاونت وجود دارد و همچنین علاوه بر آن بخش اعظم ماموریت‌های سازمان بهزیستی به خصوص در حوزه توانبخشی و مشاوره نیز در آن اجرا می‌شود.

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش کشور ادامه داد: همچنین این سازمان در سه بخش سنجش دانش‌آموزان بدو ورود به دبستان، طرح تلفیقی فراگیر دانش‌آموزان با هوشبهر عادی و مراکز ویژه اختلال یادگیری به آموزش و پرورش عادی کمک و یاری می‌کند.

حسینی بیان کرد: امسال قصد داریم چهار مرکز جامع آموزشی و خدمات مشاوره‌ای در شهر‌های سبزوار، نیشابور، گناباد و مشهد راه‌اندازی کنیم.

او با اشاره به راه‌اندازی ۲۴ مرکز مشاوره و خدمات توانبخشی در سراسر کشور در دو سال گذشته، تصریح کرد: در زیست بوم کرونا نقش خانواده در نظام تعلیم و تربیت نقشی راهبردی است و مشارکت اولیا در آموزش و پرورش لازم و ضروری بوده، کشور‌هایی که در نظام آموزش‌و‌پرورش خود نقشی برای خانواده قائل نشده‌اند، استانداردی نیز در آموزش و پرورش آن‌ها اتفاق نیفتاده است، از همین رو سیاست‌های کلی ابلاغی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور به نقش خانواده تاکید اساسی دارد.

رئیس سازمان استثنایی کشور تاکید کرد: امروز کرونا در کنار آسیب‌های جدی که به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده است سبب ایجاد نوعی نگرانی فراگیر نیز شده است.

حسینی با بیان اینکه شیوع کرونا در کنار تمام معایب خود بستر‌ساز فرصت‌هایی برای جامعه شد، اظهار کرد: از جمله این فرصت‌ها می‌توان به استفاده از فناوری نوین و نقش بی‌بدیل مدرسه در آموزش و پرورش و همچنین نقش بنیادین خانواده در حوزه آموزش اشاره کرد.

او با اشاره به تدوین و بهره‌برداری از طرح جامع و بسته تحولی مشارکت خانواده محور تا ۱۵ روز آینده خبر داد و افزود: از تمام متخصصانی که برای تدوین این بسته دعوت به عمل آوردیم، تقاضا و خواسته ما از آن‌ها تدوین یک برنامه مدون و جامع در این زمینه بود.

رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور ادامه داد: اولین گام در این برنامه ایجاد پارلمان اولیا است تا از این طریق هر سیاستی با مشارکت اولیا مدرسه اجرا و برنامه‌ریزی شود تا در این راستا حضور همه جانبه اولیا را در امور مدرسه داشته باشیم.

حسینی بیان کرد: هدف دوم در این برنامه کلید زدن طرح مدرسه یاری اولیا است و در راستای برنامه سوم طرح اولیا همیار معلم را برنامه‌ریزی و ایجاد کردیم.

او تصریح کرد: برنامه چهارم این طرح ایجاد شبکه آموزش خانواده در بستر فناوری نوین است که به منظور آن سامانه «ندای همراه» برای نخستین بار در کشور از پنج روز آینده آغاز به کار می‌کند.

رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: در کشور ۸۵۰ مددکار فعالیت دارند و تصمیم داریم از طریق سامانه «صدای همراه» از این نیرو‌ها برای ارائه خدمات به خانواده‌ها بهره ببریم.

حسینی در خصوص سایر طرح‌ها و اهداف برنامه‌های این بسته تحولی مشارکت خانواده محور پرداخت و اظهار کرد: برنامه پنجم این بسته تحولی با توجه به اینکه مدرسه باید پایگاه توسعه محلی شود به تسهیل مشارکت اجتماعی در توسعه محلی برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه اشاره دارد تا مدارس را از طریق اجرای این طرح به کانون تحول محله تبدیل کنیم و برنامه ششم این بسته تحولی به گسترش کمی و کیفی طرح آموزش‌های خانواده و طرح و برنامه هفتم به گسترش کمی و کیفی مراکز مشاوره اشاره دارد.

او با بیان اینکه ما در کشور بیش از ۱۶۰ مرکز مشاوره و راهنمایی کمبود داریم، افزود: هم اکنون ۴۴ مرکز مشغول فعالیت هستند و تصمیم داریم برای رفع این کمبود از ۱۲ هزار نیرویی که در آموزش‌و‌پرورش به کار می‌گیریم، بخشی از آن‌ها از بین نیرو‌های مشاوره باشند تا نرم استاندارد به ازای هر ۲۵ نفر دانش‌آموز یک مشاور محقق شود.

رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور ادامه داد: چهار استان همدان، مرکزی، ایلام و سیستان و بلوچستان از این سازمان برای مرکز خدمات جامع مشاوره مجوز گرفتند و پنج استان کشور اصلا اقدامی برای کسب مجوز در این خصوص انجام نداده‌اند و خوشبختانه خراسان رضوی در بخش ارائه انواع خدمات در حوزه آموزش و پرورش استثنایی با اقداماتی که از سال‌های گذشته در این باره انجام شده پیش رو است.
بیشتربخوانید

 
اجرای پروژه «شاد تی وی» با رویکرد آموزش و پرورش استثنایی

حسینی بیان کرد: در پلتفرم شاد پایگاه جامع آموزش محتوا را تعریف کردیم که در آن بیش از ۴ هزار عنوان درس با بهره جستن از محضر بهترین اساتید هر درس بارگذاری می‌شود که تا هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ محتوا کار بار گذاری آن انجام شده و بیش از ۸۰۰ فیلم آموزشی نیز در آن آماده پخش برای دانش‌آموزان خواهد شد.

او از پروژه "شاد تی وی" با رویکرد آموزش و پرورش استثنایی خبر داد و تصریح کرد: شاد تی وی یک تلویزیون اینترنتی است که بسیاری از محتوا‌های آموزشی در آنجا بارگذاری و در دسترس دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

رئیس سازمان آموزش‌و‌پرورش استثنایی کشور از واریز بیش از ۲۵۰‌میلیارد ریال اعتبار برای سرانه بهداشتی مدارس سراسر کشور خبر داد و ادامه داد: این سرانه طی سه مرحله به حساب مدارس سراسر کشور واریز می‌شود که دو مرحله آن واریز شده و به زودی سومین مرحله نیز جهت خریداری اقلام بهداشتی مورد نیاز مدارس پرداخت می‌شود.

حسینی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا در سطح شهرستان‌های استان هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی مدارس آموزش‌و‌پرورش استثنایی خراسان رضوی صرفا بر عهده ستاد ملی مقابله و پیشگیری از کرونا کشور است.

اهمیت ارائه خدمات توانبخشی و مشاوره در آموزش‌و‌پرورش دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه

مهدی قاسمی‌پور رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: امروز آیین افتتاحیه همزمان ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و توانبخشی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در شهر مشهد و سه شهرستان استان برگزار می‌شود.

او افزود: خدمات توانبخشی نقشی مهم در تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه دارد، بر همین اساس یکی از اهداف این آموزش و پرورش ارتقا و گسترش مراکز فعالیت‌های توانبخشی است.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: حوزه توانبخشی این آموزشگاه بیش از ۱۵ سال مشغول فعالیت است و امروز نیز گروه خدمات مشاوره را به آن اضافه کردیم.

قاسمی‌پور با بیان اینکه اعتقاد دارم در آموزش و پرورش استثنایی کشور صبورترین و نجیب‌ترین مردمان در این حوزه فعالیت حضور دارند، بیان کرد: متاسفانه جامعه ما با سبک زندگی جدید، آسیب‌های جدی روحی و روانی به همراه داشته، با توجه به اینکه بیشترین تعداد دانش‌آموز با نیاز ویژه در خراسان رضوی مشغول به تحصیل هستند، از همین رو برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بیشتر در بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها ۹۲ نفر مشاور و رابط مشاور در سطح آموزش‌و‌پرورش استثنایی استان مشغول فعالیت هستند.

او تصریح کرد: تمام پرسنل مشاوره در این مراکز نهایت تلاش خود را برای رفع آسیب‌های روانشناختی و اجتماعی دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به کار می‌گیرند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی تاکید کرد: به منظور اصل فراگیر سازی آموزش و پرورش اعلام آمادگی می‌کنیم به جای اینکه مراکز خاص و ویژه مشاوره برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه را افتتاح کنیم بسیار مطلوب و مناسب است تمام مراکز مشاوره با رویکرد تخصصی مناسب‌سازی شود تا هیچ دانش آموزی به علت محروم بودن از نیاز‌های توانبخشی و روانشناسی از آموزش محروم نماند.

قاسمی‌پور اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح ۶ مرکز خدمات راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در مشهد و سه مرکز در شهرستان‌های سبزوار، گناباد و نیشابور هستیم.

او افزود: در سال تحصیلی جدید در این مرکز آموزشی حدود ۷۷ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند، با مدد الهی حدود ۹۰ درصد دانش آموزان این مرکز بعد از سپری شدن دوران تحصیلات ابتدایی در مدارس عادی آموزش‌و‌پرورش مشغول به تحصیل می‌شوند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور مداخله بهنگام و خدمات تخصصی هم‌اکنون ۹ هزار دانش آموز فراگیر داریم، با توجه به شیوع ویروس کرونا آموزش‌های والد محور و ارتباط بیشتر بین معلم و والد و دانش‌آموز بیش از پیش احساس می‌شود، است.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.