مدیر انتشارات تایماز گفت: میزان مخاطبان کتاب بسیار کاهش یافته است، به همین دلیل نمی‌توان رویه جدیدی در شیوه انتشار ایجاد کرد.

مجید باشعور مدیر مسئول انتشارات تایماز در گفت و گو با خبرنگار   حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیر چاپ دیجیتال بر آغاز مشکلاتی همچون جعل و کپی آثار ناشران در حجم وسیع گفت: ممکن است کپی کتاب‌های ناشران به صورت چاپ دیجیتال منتشرشود. کسی که در زمینه نشر کتاب تبحر داشته باشد می‌تواند تفاوت میان آثار کپی و اصل را تشخیص دهد، اما مسئله این است که امروز انتشار کپی کتاب‌های ناشران به صورت دیجیتال مقرون به صرفه نیست.


بیشتر بخوانید



وی افزود: ممکن است کتابی پرفروش باشد و با قیمت پایین در تیراژ بالا منتشر و در بازار نشر عرضه شده باشد، چاپ کپی چنین کتابی به صورت دیجیتال مقرون به صرفه نیست، چون هزینه تمام شده انتشار آن به این صورت بالاست، برای همین ناشر مجبور می‌شود کتاب را با قیمتی بالاتر از کتاب اصلی در بازار عرضه کند که این کار مقرون به صرفه نخواهد بود، چون در رقابت با کتاب اصلی فروش نخواهد داشت.

مدیر مسئول انتشارات تایماز اظهار کرد: با یک حساب و کتاب اقتصادی می‌توان فهمید که انتشار کتابی با تیراژ‌های ۵ تا ۱۰ هزار به صورت دیجیتال، بسیار گران تمام می‌شود مگر اینکه آن کتاب قبلا منتشر شده باشد و امروز دربازار نشر وجود نداشته باشد.

باشعور بیان کرد: چاپ دیجیتال کتاب مسئله‌ای نیست که به تازگی در ایران رواج پیدا کرده باشد این مسئله حدود ده سالی است که در بازار نشر  وجود دارد. بسیاری از ناشران به سمت چاپ دیجیتال کتاب رفتند چون هزینه انبارداری کتاب‌هایی که با تیراژ‌های ۵ هزار تا ۱۰ هزار نسخه منتشر می‌شد افزایش یافت، الان کتاب‌ها را با تیراژ‌های ۵۰ تا ۵۰ تایی منتشر می‌کنند واینگونه می‌توانند هزینه زیاد انبارداری کتاب هایشان را ذخیره کنند. الان بازار نشر از روند اصلی خود خارج شده است و باید در زمینه تقاضای کتاب تغییری ایجاد شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بازار کتاب رونق پیدا کند باید تغییری در تقاضای کتاب ایجاد شود، الان حتی انتشار کپی کتاب‌های ناشران هم مقرون به صرفه نیست، چون تقاضای کتاب در بازار نشر وجود ندارد تا مخاطب بتواند برای مطالعه کردن اثری تصمیم بگیرد؛ میزان مخاطبان کتاب بسیار کاهش یافته است، برای همین نمی‌توان رویه جدیدی در شیوه انتشار کتاب ایجاد کرد مگر اینکه اتفاقاتی در سطح کلان کشور رخ دهد تا مردم به مطالعه کتاب نیاز پیداکنند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار