معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد:

یزد تنها ۱۰ درصد دیگر توان درمان دارد

دکتر نوری شادکام گفت: ۸۲۰ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس بستری هستند که هر کدام تقریبا برابر با ده بیمار عادی نیازمند خدمات هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، دکتر محمد نوری شادکام، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به کمبود مخازن اکسیژن در روز‌های گذشته، گفت: در شرایط عادی فرآیند تجهیز بیمارستان‌ها به طور متوسط با ظرفیت ۱۵ تا ۴۵ نفر در بازه زمانی مشخص شده است و نیاز اکسیژن به میزان ۳ تا ۵ لیتر در دقیقه به ازای هر فرد در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: این در حالی است که هر بیمار کرونایی به ۱۰ الی ۱۵ لیتر اکسیژن در دقیقه و تجهیزات مختص خود در کنار نیروی خدماتی کارآزموده نیاز دارد.

عضو ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان یزد در ادامه بیان کرد: ۸۲۰ نفر بیمار کرونایی بستری شده به اندازه  هشت هزار و ۲۰۰ بیمار عادی نیاز به خدمت رسانی ویژه دارند و نباید فراموش کرد که هم اکنون دو هزار و۲۰۰ بیمار غیر کرونایی در کنار بیماران مبتلا به این ویروس بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

نوری شادکام با اشاره به تعطیلی برخی درمان‌ها با توجه به ضرورت پرداختن به درمان بیماران کرونایی، گفت: دو تا سه ماه دیگر عواقب این تعطیلی درمانی شروع می‌شود به طور مثال فرد دیابتی که درگیر زخم پا شده است اگر درمانش به تعویق افتد، مجبور به قطع عضو در ناحیه زخم می‌شود.

او اظهار کرد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده مبنی بر افزایش تعداد بیماران کرونایی، هماهنگی‌هایی انجام شده تا دوشنبه هفته آینده ظرفیت تخت‌های کرونایی را تا هزار  و  هزار و ۵۰ تخت افزایش دهیم در حالی که هم اکنون ۹۰ درصد توان خود را پای کار آورده ایم.

نوری شادکام در پاسخ به این پرسش که چرا بیماران کرونایی برای جلوگیری از آلودگی بیشتر، در یک بیمارستان مختص خود خدمات درمانی دریافت نمی‌کنند، گفت: ظرفیت هر بیمارستان در بخش‌های مختلف درمانی متفاوت است و بیماران کرونایی بر روی تخت‌های استاندارد خود بستری می‌شوند که در هر بیمارستان به میزان مشخصی موجود است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی افزود: با توجه به ظرفیت‌های مراکز درمانی سقف تعداد بیماران برای آن‌ها مشخص شده است که تعدادی از آن‌ها همچون بیمارستان شهید صدوقی دیگر قادر به پذیرش بیمار کرونایی نیستند و تنها تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی ظرفیت پذیرش بیمار کرونایی آن هم به تعداد محدود را دارند.

نوری شادکام در پایان عنوان کرد: در این موج سهمگین، تمام تلاش‌های انجام شده تنها تا حدی می‌توانند کمک کننده باشند و اگر اتفاق خاصی که  انتظار می‌رود از سوی مردم انجام شود، رخ ندهد، چرخه این بیماری قطع نمی‌شود.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.