با وجود شیوع کرونا و ضرورت تست PCR مراکز بهداشت به دلیل کمبود برخی اقلام وارداتی روزانه فقط می‌توانند ۱۰۰ مورد آزمایش بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با افزایش شمار مبتلایان به کرونا در پیک سوم و همچنین افزایش آمار مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی سطح شهر مشهد، مردم از تجویز تست pcr توسط پزشک خبر می‌دهند، اما مراکز بهداشت به علت کمبود کیت، انجام تست را به روز‌های آینده موکول می‌کنند.

گزارش‌های میدانی از چند مرکز بهداشت شهر مشهد حکایت از کمبود کیت حلق و بینی کرونا در این مراکز دارد و با این که پزشکان بر اساس علایم بالینی و ضرورت انجام تست برای گروه‌های پرخطر تست PCR را تجویز می‌کنند، اما مراکز بهداشت مشهد به علت کمبود این کیت نمی‌توانند از بخشی از آنان تست بگیرند و همین موضوع باعث شده است انجام آزمایش به تاخیر بیفتد و برخی از بیماران نیز برای انجام آزمایش به دیگر مراکز بهداشتی مراجعه کنند که همین موضوع باعث انتشار بیشتر ویروس کرونا نیز می‌شود.

انتظار چندین ساعته برای انجام آزمایش

یکی از بیمارانی که بر اساس تجویز پزشک باید مورد آزمایش قرار می‌گرفت می‌گوید: از ساعت ۸ صبح برای دومین روز متوالی در حالی که شرایط جسمی ام خوب نبود به این مرکز بهداشتی مراجعه کرده و اسمم را برای انجام آزمایش نوشته ام. الان که ساعت ۱۱ است و شماره من ۴۶ هنوز نوبت من نشده است.

بیشتر بخوانید

وی ادامه می‌دهد: در همین چند ساعت هرکس از اتاق پزشک بیرون آمد یا به مراکز سطح دو فرستاده شد یا برای تست نامش را نوشتند، شلوغی این ساختمان کوچک را هم که می‌بینید، مگر نباید برای این روز‌ها آماده باشند؟ من اگر کرونا داشته باشم در همین چند ساعت چند نفر از من مبتلا شده اند؟

بیماران به دنبال تست

یکی دیگر از افرادی که به یک مرکز بهداشتی دیگر هم مراجعه کرده بود، می‌گوید: از صبح سه مرکز درمانی را که هرکدام در یک طرف شهر بوده است رفتم هیچ کدام کیت نداشتند و همه می‌گویند تمام شده، این جا هم که اصلا هنوز از مرکز برایشان کیت ارسال نشده است.

ادعای انجام روزانه ۲۰۰ تست

مسئول پذیرش این مرکز بهداشتی در این باره می‌گوید: چند وقتی است که از نظر کیت مشکلاتی داریم، البته تعداد مراجعات ما نیز به شدت و یک باره افزایش یافته و چند روز قبل برای اولین بار از اسفند تا همین حالا، ۱۸۶ تست از بیماران گرفتیم و فکر می‌کردیم که رکورد شکسته شد، اما فردای آن روز این تعداد به ۲۰۰ نفر رسید که ما با توجه به تست‌هایی که در مرکز داشتیم نمونه گیری را انجام دادیم، اما حالا سهمیه بندی شده است و تعداد محدودی کیت داریم که می‌توانیم فقط همان تعداد آزمایش را انجام دهیم و بقیه باید برای روز‌های بعد منتظر باشند.

او ادامه می‌دهد: الان ساعت ۱۱ است، اما هنوز کیت از معاونت بهداشتی توزیع نشده است و ما همچنان منتظریم، شاید امروز اصلا کیتی توزیع نشود به همین دلیل مجبور شدیم که از بیماران نام نویسی کنیم و نوبت بدهیم تا تعداد افرادی را که حضور دارند کاهش دهیم و، چون می‌دانیم احتمالا سهمیه کیت‌ها کم شده است به بیماران توصیه می‌کنیم که در این جا نمانند و به خانه بروند و تلفنی پیگیری کنند.

سهمیه روزانه فقط ۱۰۰ کیت

حمیدرضا رحیمی، دبیر کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا در خراسان رضوی می‌گوید: ما مشکلی در انجام تست نداریم و به پزشکان نیز توصیه شده است که اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردند یا یک نفر از اعضای خانواده جواب آزمایش اش مثبت شد برای بقیه افراد نیز این آزمایش تجویز شود.

او ادامه می‌دهد: در برخی از اقلام مربوط به تست pcr که تولید داخل نیست و به صورت وارداتی تامین می‌شود مشکلاتی وجود دارد از جمله سوآپ تست و محیط کشت.

دبیر کمیته اطلاع رسانی ویروس کرونا در خراسان رضوی می‌گوید: با توجه به محدودیت‌های موجود از طریق وزارتخانه سهمیه‌ای در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته که در سطح شهرستان نیز همین سهمیه بندی انجام شده است و روزانه ۱۰۰ کیت تشخیص کرونا به هر مرکز بهداشتی تحویل می‌شود و بقیه بیماران که برایشان تست تجویز شده است نام نویسی می‌شوند و روز بعد در نوبت قرار می‌گیرند.

رحیمی ادامه می‌دهد: با این که ظرفیت انجام تست در مشهد بیش از دو هزار مورد است اکنون به طور کلی روزانه هزار و ۲۰۰ مورد تست PCR از بیماران در مشهد انجام می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این سوال که چرا افراد برای انجام تست کرونا به دیگر مراکز بهداشتی فرستاده می‌شوند می‌گوید: شاید یک مرکز بهداشتی تست کمتری انجام داده باشد و بتواند برای بیماران تست را انجام بدهد به همین دلیل محدودیتی برای مناطق مختلف در نظر گرفته نشده و مثلا یک بیمار کرونایی به مرکزی سالم فرستاده نمی‌شود که باعث انتشار بیماری شود بلکه به یک مرکز بهداشتی دیگر با شرایط مشابه فرستاده می‌شود.

رحیمی ادامه می‌دهد: در جلسه‌ای که با حضور وزیر بهداشت انجام شده به انجام تست‌های بیشتر تاکید شده است و با دستور رئیس جمهور درخصوص افزایش آمار تست‌ها به ۴۰ هزارتست در روز به نظر می‌رسد با اختصاص بودجه بیشتر در این زمینه محدودیت سوآپ و محیط کشت تست PCR رفع شود و بتوان به حالت عادی و بدون معطلی این تست را انجام داد.

منبع: خراسان 

انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار