صید ترال که بحث آن از دهه ۷۰ تاکنون در آب‌های مناطق جنوبی کشور از جمله هرمزگان مطرح بوده، این روز‌ها به جان انواع آبزیان خلیج فارس افتاده و نان بُر صیادان این منطقه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حضور کشتی‌های صنعتی ترال در خلیج فارس و دریای عمان سخن از امروز و دیروز نیست بلکه سالیان درازی بوده که این ترالر‌ها بدون رعایت محدودیت‌ها و قوانین صیادی پا را فراتر گذاشته و به حریم آب‌های سرزمینی ما تجاوز کرده‌اند.

خلیج فارس و دریای عمان در طول این سال‌ها و به ویژه در چند سال اخیر جولان قاچاقچیان و صیادان غیرمجاز ترال چینی شده که با این اقدام سخیف‌شان هم نسل آبزیان را به نابودی کشانده‌اند و هم امنیت شغلی و اجتماعی را از مرزنشینان و صیادان محلی ما گرفته‌اند.

صیادان نیز هر چند در طول این سال‌ها سکوت اختیار نکرده‌اند و بار‌ها و بار‌ها نسبت به این روش صید شاکی بوده اند، ولی به واسطه برخی مجوز‌های خاص و نبود حمایت‌های لازم، جز دردسر و بلاتکلیفی برایشان چیز دیگری به همراه نداشته و تنها هر از گاهی شاهد توقیف این شناور‌های به ظاهر چینی بوده‌ایم.

درست است که دریا این آفریده‌ باشکوه خداوندی که مملو از ثروت و نعمت بوده، برای همگان است، اما مشکل اینجا است که عده‌ای به سهم خود قانع نیستند و با صد‌ها لنج صیادی مجهز به ادوات ترال به آب‌های داخلی ما نفوذ کرده و با صید بی‌رویه و غیرمجاز ریشه صید و صیادی را در هم می‌خشکانند.

سیستم طراحی شده در این صید مخرب، حکایت از آن دارد که شناور‌های ترال به مانند روش سنتی که صید ضمنی بوده به شکار آبزیان نمی‌روند بلکه با سیستم‌های ردیابی به عمق گله‌های آبزیان، تور انداخته و به شکل کف روب هر چه از ته دریا بوده را جمع کرده و با خود به یغما می‌برند.

در این شرایط بحرانی است که صید انواع آبزیان بدون انتخاب فصل صید و در شرایط تخم ریزی، نابالغ بودن آبزیان و همچنین تخریب زیستگاه این موجودات دریایی رقم می‌خورد و موجب از بین رفتن همیشگی نسل این آبزیان شده و با ادامه این روند چیزی جز حسرت برای آیندگان باقی نمی‌مانَد؛ و در واقع می‌توان گفت که صید غیرمجاز ترال چینی و غیر چینی به همراه قاچاق کالا و سوخت و ویروس کرونا این روز‌ها از جمله عواملی بوده که معیشت صیادان و ساحل نشینان استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان را مورد هدف قرار داده است.

آژیر خطر نابودی اکوسیستم خلیج فارس به صدا درآمده است

قبل از پیدا شدن سر و کله‌ صید ترال، سازمان شیلات برای ادامه‌ی بقای آبزیان خلیج فارس، در زمان‌های تخم‌ریزی ماهی‌ها، اجازه‌ ماهیگیری به هیچ صیادی را نمی‌داند؛ شیلات هرمزگان نیز در خرداد ماه امسال تنها مجوز صید به ۱۰۰ فروند کشتی فانوس ماهیان آن هم در دریای عمان در صیدگاهی مشخص و آب‌های فراسرزمینی با فاصله ۱۲مایل دریایی از خط مبدا ساحلی و درعمق ۲۰۰ متری مجوز به روش ترال میان آبی را داده بود.

اما این درحالی است که بار دیگر صید به روش ترال این زنگ خطر را به صدا در آورده است؛ چرا که این روش صید، مجالی برای تخم‌ریزی به ماهی‌ها و دیگر موجودات زنده دریایی نمی‌دهد.

ترال، همچنین ماهی‌های نابالغ (ماهی‌های کوچک) و کم کیفیت را نیز صید می‌کند که اغلب اوقات مصرفی ندارند و دور ریخته می‌شوند، اما اگر چه این آبزیان برای ما انسان‌ها مصرفی ندارند، ولی در چرخه‌ی غذایی دیگر آبزیان موثر هستند؛ اختلال در چرخه‌ غذایی دریا، اکوسیستم آن را نابود می‌کند و موجب انقراض گونه‌های زیستی دریا می‌شود.

از سوی دیگر صید ترال، همه‌ی موجودات آبزی بستر هدف را همچون لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها، کوسه‌ها و ... را صید می‎کند؛ اغلب این دسته صید‌ها نیز مصرفی برای ما ندارند که باز هم به تنوع زیستی خلیج فارس و دریای عمان آسیب می‌رساند.

آشفتگی و بر هم زدن توازن در زندگی موجودات دریایی، خسارت زیست محیطی و تغییر اکوسیستمی، تلفات سنگین موجودات دریایی، تخریب و نابودی کف اقیانوس و آب‌های آزاد، خسارت به زیستگاه جلبک‌های دریایی، از بین بردن مرجان‌ها و عامل تشدید انقراض گونه‌های آبزی صید ممنوع و نابالغ از دیگر عوامل خطرآفرین ترال است.

از آنجایی که شناور‌های ترال تمام موجودات دریایی را به دام خود می‌اندازند لذا با دیدن ماموران حفاظت محیط زیست و مرزبانی، مجبور به پاره کردن تورهایشان و رها کردن در دریا می‌شوند که این خود نیز باعث به دام افتادن و آسیب دیدن دیگر آبزیان بزرگ و با ارزش همچون لاک پشت‌ها، دلفین‌ها و کوسه‌ها می‌شود.

هر چند اخیرا صید ترال به واسطه پافشاری مردم و همچنین حضور نیرو‌های سپاه، بسیج، دادگستری، محیط زیست، مرزبانی، شیلات و... تا حدودی در حالت سکوت به سر می‌بُرد، اما همین چند وقت پیش بود که با دست به دست شدن کلیپی در شبکه‌های مجازی، خبر از حضور خاموش کشتی‌های ترال چینی در خلیج فارس می‌داد.

این مطلب حکایت از آن دارد که در این بین عده‌ای آن را تکذیب و برخی نیز تایید کردند، اما هرچه بوده هشداری برای مسئولان بلند پایه کشوری و استانی و خطری بیخ گوش صیادان جنوب است که تا چه زمانی باید این کشتی‌ها در آب‌های سرزمینی ما جولان دهند و نسل آبزیان را به نابودی بکشانند.

در ۱۳ اردیبهشت ماه امسال بود که رئیس اداره دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: ۲ فروند شناور صیادی غیرمجاز با استفاده از تور‌های ترال از یکی از استان‌های دریایی همسایه وارد آب‌های استان شده و زیستگاه مرجان‌های دریایی در محدوده بندرلنگه را تخریب کردند.

افشین عسکری اظهار داشت: این شناور‌ها که از محدوده صید قانونی خود خارج شده، موجب چندین مورد خسارت زیست محیطی از جمله تخریب زیستگاه آبزیان، صدمه به بستر دریا و صید گونه‌های غیرمجاز شدند که با دستور دادستانی توقیف و پرونده تخلفات آن‌ها به دادگاه ارسال شد.

او گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان بابت استفاده از تور‌های ممنوعه ترال خواستار جریمه ۳میلیارد ریالی مالکان هر یک از شناور‌ها شده است.

عسکری ادامه داد: خدمه یکی از این شناور‌ها نیز هنگام مواجه شدن با ماموران دریابانی یک تور ترال را پاره و در بستر دریا رها کرده بود که این اقدام موجب گرفتار شدن انواع آبزیان از جمله گونه‌های مختلف لاک پشت‌ها، در این تور‌ها می‌شود.

رئیس اداره دریایی حفاظت محیط زیست هرمزگان اضافه کرد: این اداره برای این تخلف نیز در لایحه قضایی تنظیم شده، درخواست یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال غرامت کرده است.

او اضافه کرد: صید مرجان و کوسه نیز از دیگر قانون شکنی‌های انجام شده توسط این شناور‌ها بوده که جریمه صید هر کیلوگرم مرجان در آن زمان ۴۰میلیون ریال و هر کوسه ۳۰۰میلیون ریال است.

عسکری یاد آورشد: محموله این شناور‌ها شامل ۲ تن صید غیرمجاز توسط شیلات توقیف شده و پرونده با شکایت مرزبانی، شیلات و حفاظت محیط زیست هرمزگان در دست پیگیری قضایی قرار گرفت.

پایگاه‌های حفاظت منابع آبزیان هرمزگان شامل هفت پایگاه در شهر‌های بندرعباس، بندرلنگه، جاسک، بندرکلاهی، قشم، ابوموسی، پارسیان است.

صیادان نگران از ترال و تور‌های خالی

استان هرمزگان را از دیرباز با نام دریا و دریانوردی می‌شناسند که روزی مردمانش به این نعمت خدادادی گره خورده و اغلب بومیان حاشیه خلیج فارس و دریای عمان از همان قدیم الایام از طریق ماهیگیری، شغلی که پدرانشان نیز داشتند، امرارمعاش می‌کردند.

اما چند سالی است که مردم این خطه به خاطر صید ترال و خالی بودن تورهایشان، منبع درآمدی خود را تقریبا از دست داده و شرمنده خانواده‌هایشان و سفره خالی مردم شده‌اند.

به دنبال صید ترال که کشتی‌های گوفه کش به جان آبزیان خلیج فارس افتاده و همه انواع ماهی‌ها را از ریز و درشت صید کرده و با خود می‌برند، لذا با توجه به اینکه این موضوع بیشتر صیادان را متضرر می‌کند به سراغ صیادان رفتیم تا از نزدیک مسائل و مشکلات آن‌ها را نظاره گر باشیم.

صیادان و جاشو‌های هرمزگانی که این روز‌ها حال و روز خوشی ندارند، از یک طرف از صید بی‌رویه ترال و تور‌های خالی خود از صید می‌نالند و از طرفی از قاچاق ماهیان که توازن اقتصادیشان را برهم زده است.

صیادان شرق، غرب و مرکز استان هرمزگان بر این عقیده هستند که صید ترال نه تنها مشکلاتی را برای آن‌ها به دنبال داشته بلکه برای محیط زیست دریایی و سفره مردم هم دردسرساز شده است.

به گفته صیادان محلی (که همگی باهم و به صورت پراکنده و با صدای بلند گفته‌هایشان را بیان می‌کردند)؛ در شرایطی که بازار فروش آبزیان در هرمزگان و حتی استان‌های همجوار از رونق افتاده، ولی عده‌ای با کشتی‌های ترال اقدام به صید در محدوده آب‌های استان می‌کنند که علاوه بر تخریب محیط زیست، محل زیستگاه‌های آبزیان نادر را نیز از بین برده‌اند.

ماهیگیران محلی حرفشان این بود که همگان می‌دانند روزی ما از دریا است، اما صد‌ها لنج صیادی که همگی مجهز به ادوات ترال هستند به آب‌های هرمزگان می‌آیند و دیگر فرصت تخم‌ریزی به ماهی‌ها را هم نمی‌دهند. آن‌ها معتقد هستند که اگر جلوی این نوع روش صید و صیادی گرفته نشود برای نسل‌های بعد چیزی نخواهد ماند و ما نیز باید قید این شغل را بزنیم.

البته صیادان قدردان نیرو‌های سپاه برای مبارزه با این گونه صید بودند و گفتند: چندین سال بوده که کشتی‌های چینی در آب‌های هرمزگان صید ترال انجام می‌دادند تا اینکه اخیرا، با برخورد سپاه از ادامه روند فعالیت غیرمجاز این شناور‌ها جلوگیری شد.

در ۲ سال گذشته صید ترال در آب‌های دور انجام می‌شد تا اینکه در شرایط کرونایی این کشتی‌ها خود را به ساحل هرمزگان رسانده و از صیدگاه‌های محلی ما برای صید استفاده می‌کنند.

در این روز‌های سخت کرونایی که بسیاری از مشاغل همچون صید و صیادی به حاشیه کشیده شده، برخی از صیادان غیرمجاز با انجام صید ترال ادامه حیات را از آبزیان و به تبع از صیادان محلی گرفته‌اند.

کاهش ذخیره آبزیان دریایی و قاچاق ماهیان درجه یک خلیج فارس از بنادر جنوب کشورمان به سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس یکی دیگر از پیامد‌های شوم صید ترال بوده که صیادان از آن نام می‌بردند.

در مستند ترال نیز که چند شب پیش از شبکه افق پخش شد شاهد بودیم که صیادان هرمزگانی از روش صید به صورت کف روب گلایه‌مند بوده و گفتند: از زمانی که ماهیان صید شده توسط دلالان خریداری و به صورت قاچاق به کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود، مردمان ما باید با کمیابی آبزیان رو به رو شوند.

«این مستند تلویزیونی با بهره گیری از شهادت تنی چند از صیادان محلی و صیادان فعال روی کشتی‌های صید ترال، دستیابی به اسناد و قرارداد‌های رسمی، تحقیقات میدانی و مشاهدات فیزیکی و... اقدام به تشریح و راستی آزمایی ادعا‌های سازمان شیلات نموده است.»

شیلاتی‌ها با ترال چه کرده‌اند؟

کارشناسان امور شیلاتی نیز بر این عقیده‌اند که صید ترال نوعی روش صید ماهی و میگو با تور است که به گفته آن‌ها به دلیل بافت ریز و خاصیت کف روبی آن، باعث نابودی محیط زیست و انقراض نسل آبزیان می‌شود، لذا ممنوعیت این صید در آب‌های خلیج فارس احیای ذخایر آبزی و رونق صنعت گَرگوربافی در استان هرمزگان را در پی دارد.

با تحقیقات انجام شده؛ صید ترال موجب نابودی حدود ۸۰ درصد از آبزیان ریز و نوزادان ماهی و بر هم زدن زیستگاه‌های این جانداران شده و تصمیم به ممنوعیت صید نشان از عمق اهمیت این موضوع دارد که بیش از این نباید به صیدگاه‌های آب‌های داخلی فشار آورد.

در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ بود که مدیرکل وقت شیلات هرمزگان در حاشیه نشستی راهبردی با موضوع بررسی وضعیت صید ترال میگو با حضور نمایندگان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و هفت کشور اروپایی و آسیایی بیان داشت: که طبق بررسی‌های صورت گرفته در این نشست، در شیوه‌های جدید این نوع صید «ترال» نتیجه مهمی از جمله کاهش صید ضمنی دیگر آبزیان به دست آمده است.

موسی بدیعی در آن زمان که با شرکت نمایندگان کشور‌های سوئد، آلمان، مکزیک، ونزوئلا، تایلند، فیلیپین و نیجریه و جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس برگزار شد، مطرح کرد: ترال یک نوع روش صید محسوب می‌گردد که میگو تنها با استفاده از این روش صید می‌شود و همه ساله در فصل صید این آبزی در سراسر دنیا، ده‌ها هزارتُن از دیگر آبزیان نیز همزمان با صید ترال وارد تور صیادان می‌شوند.

کارشناس ارشد تکنولوژی صید فائو (O.A.F) نیز در حاشیه این نشست اظهار داشت: طبق آمار‌های این سازمان همه ساله هنگام صید آبزیان،۷.۳ میلیون تن صید غیرقابل مصرف یا دور ریز نیز انجام می‌شود و ۶۲ درصد از این مقدار صید غیرهدف هنگام صید میگو صورت می‌گیرد. این آمار در سال ۲۰۰۵ میلادی توسط سازمان فائو جمع آوری و انتشار یافته است.

«دکتر ویلفردتی اله» (thiele Wilfried)، میزان صید غیرهدف هنگام صید میگو در همه کشور‌ها را متفاوت عنوان و اعلام کرد: در کویت به ازای هر کیلوگرم میگو ۷۰ کیلوگرم ماهی و دیگر آبزیان صید می‌شود که این رقم در سایر کشور‌ها به ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم می‌رسد.

این کارشناس بین المللی صید، علت اصلی صید غیرهدف و یا ضمنی را استفاده از روش‌های غیر استاندارد برای صید میگو عنوان و متذکر شد: در صورت ادامه این روند، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به آبزیان دریایی وارد می‌شود که در این راستا برای کمک به کشور‌های برداشت کننده میگو از آب‌های گرم کمیته راهبردی کاهش صید ضمنی توسط فائو با عضویت ۱۲ کشور از جمله ایران تشکیل شده که تاکنون نتیجه مثبتی به دنبال داشته است.

کارشناس ارشد تکنولوژی صید فائو اضافه کرد: همه این اعضا با توجه به شرایط خاص جغرافیایی با این کمیته همکاری خوبی دارند و کمیته راهبردی کاهش صید ضمنی وابسته به فائو از سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز به کار کرده است.

مسئول هماهنگ کننده بخش آموزش و اطلاعات مرکز توسعه شیلات کشور‌های آسیای جنوب شرقی (سیفدک) نیز در ۲۸ فروردین سال ۱۳۸۷ در حاشیه کارگاه آموزشی منطقه‌ای مدیریت ترال ماهی گفت: این کارگاه آموزشی توسط سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد فائو در ایران، فرصت مناسبی را برای اصلاح روش‌های صید ترال ماهی و میگو فراهم آورده است.

«بوندیت سان چوک» اظهار داشت: ایران از نظر فعالیت‌های شیلاتی از موقعیت و امکانات مناسبی در این منطقه برخوردار است که باید از آن استفاده کند.

او با بیان آن‌که خلیج فارس و دریای عمان منطقه مناسبی برای صید آبزیان است، افزود: فعالیت‌های شیلاتی ایران در این ۲ منطقه می‌تواند تاثیر مثبتی بر توسعه فعالیت‌های شیلاتی بگذارد.

سان چوک بیان کرد: برای تحقق نتیجه مثبت این کارگاه آموزشی در جمهوری اسلامی ایران، باید راهکار‌های ارائه شده در این کارگاه به ویژه اصلاح روش‌های صید ترال ماهی و میگو مورد توجه جدی قرار گیرد.

«گفتنی است در آن سال با برگزاری این کارگاه آموزشی سه روزه بیش از ۴۰ نفر از کارشناسان و مدیران شیلات کشور‌های کویت، عربستان، امارات متحده عربی، عمان، سازمان شیلات ایران، سازمان خواربار کشاورزی سازمان ملل متحد فائو و استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان وبلوچستان و خوزستان به صورت عملی و تئوری با روش‌های اصلاح تور ترال ماهی و میگو آشنا شدند.»

ممنوعیت صید در هنگام تخم ریزی آبزیان از سوی شیلات هرمزگان

همه ساله با توجه به فصل تخم‌ریزی آبزیان به ویژه گونه‌های ارزشمند در طول سال در آب‌های خلیج فارس، زمان ممنوعیت صید از سوی شیلات هرمزگان اقدام و اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس گروه امور صید شیلات هرمزگان در این راستا اعلام کرد: طبق برنامه ممنوعیت صید برخی آبزیان در آب‌های استان، صید هامور ماهیان از اول فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۹ممنوع اعلام شد.

بهاره هرمزی افزود: بر اساس این تقویم، همچنین صید ماهی حلوا سیاه و شوریده نیز از ابتدای اردیبهشت تا پایان خردادماه سال جاری در صیدگاه‌های استان ممنوع اعلام شده است.

او یادآور شد: زمان ممنوعیت صید ماهی حلوا سفید در سال‌های اخیر با توجه به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و اظهارنظر‌های جامعه صیادی، به ۱۵ فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری تغییر یافته است.

رئیس گروه امور صید شیلات هرمزگان اظهار داشت: صید میش ماهیان از ۱۵ مرداد تا پایان شهریورماه سال آینده، روش مشتا هم از ۱۶ فروردین تا پایان اردیبهشت‌ماه سالج اری و صید میگو در طول سال به جز فصل صید (اوایل مهر تا پایان آبان‌ماه) ممنوع است.

شیلات هرمزگان همچنین باتوجه به ممنوعیت صید، در خردادماه امسال تنها مجوز صید به ۱۰۰ فروند کشتی فانوس ماهیان آن هم در دریای عمان در صیدگاه مشخص و آب‌های فراسرزمینی با فاصله ۱۲ مایل دریایی از خط مبداء ساحلی و در عمق ۲۰۰ متری مجوز به روش ترال میان آبی را داده بود.

مبارزه سپاه و دیگر عوامل امنیتی با ترال

به دنبال اظهار نگرانی‌ها از سوی صیادان محلی و برخی از مسئولان در حوزه صید و صیادی و کارشناسان محیط زیست در هرمزگان، در چند روز گذشته دستور قضائی توقیف شناور‌های غیرمجاز صید ترال در آب‌های هرمزگان صادر و مقابله با این روش صید در ماموریت مشترک شیلات، دریابانی و سپاه قرار گرفت.

از آنجایی که سپاه، بسیج و دیگر عوامل نظامی و امنیتی کشورمان همیشه حامی مردم و امنیت این مرز و بوم هستند؛ لذا این بار نیز سرسختانه به موضوع ترال ورود کردند و با قاچاقچیان و مافیای صید ترال و سوخت به مبارزه برخواستند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این باره می‌گوید: ما سپاهیان همیشه حامی دریانوردان هستیم و با قاچاقچیان و مافیای صید ترال و سوخت مبارزه می‌کنیم.

سردار علیرضا تنگسیری می‌افزاید: ما با کوله برها، قایق‌های کوچک و خرده پا‌ها کاری نداریم و دنبال کسانی هستیم که با حمایت از کشور‌های همسایه بیشترین کالا‌های قاچاق را جابجا می‌کنند.

او یادآور شد: یک سال و نیم است که به طور جدی با قاچاق و صید غیرمجاز ترال مبارزه می‌کنیم و در این مدت ۴۸ فروند کشتی و ۲۱ لنج غیرمجاز صید ترال را توقیف کرده‌ایم.

شناسایی و توقیف ۳۴ شناور غیرمجاز صید ترال در آب‌های خلیج فارس از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حاصل تلاش نیرو‌های دریابانی و یگان حفاظت از منابع آبزیان اداره کل شیلات استان هرمزگان است.

رئیس دادگستری هرمزگان در این راستا اعلام کرد: تعداد ۲۸ فروند از این شناور‌ها در غرب و ۶ فروند نیز در شرق استان توقیف شده‌اند که پرونده آن‌ها توسط ضابطان برای اقدام به کمیسیون رسیدگی به تخلفات صیادی و مراجع قضائی ارسال شده است.

علی صالحی افزود: علت توقیف این شناور‌ها رعایت نکردن مقررات قانونی به ویژه خودداری از دریافت مجوز‌های لازم و بی‌توجهی به ممنوعیت صید مخرب ترال بوده است.

او نظارت دقیق در نحوه‌ صدور مجوز‌های صید، برخورد با موارد تخلف، رفع خلا‌های قانونی و صیانت از محیط زیست دریا را بسیار ضروری دانست و اظهار داشت: این اقدام در راستای اجرای مصوبه‌های شورای قضائی و شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی هرمزگان صورت گرفته است.

سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان نیز در این راستا یاد آور شد: پارسال یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان ۱۹۹ فروند شناور صیادی (قایق، لنج صیادی و کشتی) متخلف صید ترال با بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع آبزیان در آب‌های خلیج فارس توقیف کرده است.

ابراهیم عالی زاده افزود: در فصل صید میگو حدود ۱۸۰ لنج صیادی در صیدگاه مشخص از مهر تا آبان هر سال به مدت ۲ ماه مجاز به صید هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان نیز در این رابطه اظهار کرد: مبارزه با صید غیرمجاز برای حفظ منابع آبزی که به عنوان ثروت ملی محسوب می‌شود، از وظایف این یگان به شمار می‌رود.

سرهنگ حسن آزادی خاطر نشان کرد: وارد کردن هر نوع خسارت به ذخایر آبزیان، طبق قانون حفاظت و بهره برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است.

او تصریح کرد: صیانت از حقوق، تامین آرامش، امنیت، حفظ منابع و درآمدزایی صیادان برای آینده، از وظایف یگان حفاظت منابع آبزیان است که با همه توان در مقابل سود جویان صید غیرمجاز مقابله می‌کنیم.

ترال و شیوه صید آن

«ترال یا کف روب، تور‌های ماهیگیری بسیار بزرگی به شکل قیف بوده که از ۲ طرف به تخته‌هایی متصل و به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شوند.

کف‌روبی یا گوفه‌کشی یکی از انواع روش‌های ماهیگیری بوده که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور، ماهیگیری انجام می‌شود؛ توری که در این روش ماهیگیری استفاده می‌کنند را ترال می‌گویند.

شناوری که برای صید ترال از آن استفاده می‌شود نیز گوفه‌کش نام دارد، این تور‌ها برای کشیده شدن در آب‌های میان سطحی، عمیق و حتی بر کف دریا استفاده می‌شود.»

شیلات، کشتی‌های ترال را در دریای عمان به ردیاب مجهز کرده و فعالیت آن‌ها در محدوده خاصی مشخص شده است، اما این کشتی‌ها خارج از محدوده صید می‌کنند.

این شناور‌ها در اندازه‌های متفاوت وجود دارند، از قایق‌های کوچک با قدرت تنها ۳۰ اسب بخار موتور یا شناور‌هایی با کارخانه‌های بزرگ با بیش از ۱۰ هزار اسب بخار را شامل می‌شود.

محدوده صید برای کشتی‌های بزرگ، خارج از آب‌های هرمزگان بوده، اما به دلیل غفلت ناظران دریا، این کشتی‌ها با سوء استفاده در جا‌هایی صید انجام می‌دادند که بیشترین تجمع، زیست و زاد و ولد آبزیان بوده است.

صید ترال یکی از روش‌های منسوخ شده در دنیا است، اما این شیوه در خلیج فارس هنوز هم توسط کشتی‌های به اصطلاح چینی استفاده می‌شود.

در این روش خطرآفرین برای محیط زیست، ماهیان زیادی صید می‌شوند و به این ترتیب کار صیادان بومی با مشکل مواجه شده و اقتصاد ساحل نشینان و صیادان با خطر فراوانی همراه شده است.

اجازه ندهیم ترال بیش از این به آبزیان و صیادان لطمه بزند

صید ترال یکی از مخرب‌ترین صید‌ها محسوب می‌شود که نه تنها به اکوسیستم دریا و زیستگاه‌های آبزیان آسیب می‌زند، بلکه شاید با انقراض نسل آبزیان، نسلی از انسان‌ها را هم از دیدن آبزیان محروم کند.

بهره کشی بیش از اندازه و بی رویه صید ترال که علاوه بر خسارت به صیادان، یکی از دغدغه‌های جدی کارشناسان و صاحب‌نظران استان هرمزگان نیز بوده، از سال‌های گذشته تاکنون آسیب‌های زیادی به ذخایر، صیدگاه‌ها و زیستگاه‌های آبزیان خلیج‌فارس وارد کرده است.

پس نباید اجازه داد که کشتی‌های ترال بیش از این با درو کردن ماهی‌های ریز و درشت از دریا، لطمه‌ای به آبزیان و همچنین صیادان وارد کنند؛ پس همتی نیاز است که با در نظرگرفتن مصلحت عمومی، رعایت مسائل زیست محیطی، تبعات اجتماعی و اقتصادی این روش صید، نابسامانی صیادی در آب‌های سواحل جنوبی و به ویژه هرمزگان را سامان داد.

استان هرمزگان دارای ۲۲ بندر صیادی، موج شکن و ۳۹ مرکز تخلیه صید است که با برخورداری از چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی و ۳۱ هزار صیاد فعالیت‌های گسترده‌ای برای حفاظت از منافع صیادان و ذخایر آبزیان دارد.

تنوع گونه‌ای، روش‌های صید (گوشگیر، پرساین و قلاب)، روش‌های پرورش در قفس انواع آبزیان از سطح زیان، ریز، درشت، میان زی، کفزی، میگو و فانوس ماهیان، استان هرمزگان را مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از فعالیت‌های صید و صیادی معرفی کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشره از مسئولان اداره‌کل شیلات هرمزگان؛ با تلاش صیادان بیش از ۳۸ درصد از صید انواع آبزیان کشور در این استان صورت می‌گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۲ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
شما میگید کشتی های امریکایی کاملا در رصد ما هستن // اوخت یه کشتی زاغارت ماهیگیری بدون مجوز بیاد تو خلیج فارس ماهیگیری کنه ؟؟