مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا (س) در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مهمترین مشکلات آموزشی دانشگاهها اظهار کرد: برای شناسایی مهمترین مشکلات آموزشی دانشگاهها بحث اقدامات و برنامه ریزی بلندمدت لازم خواهد بود.
او افزود: هدف دانشگاه الزهرا (س) قدم برداشتن به سمت و سوی آموزش در رشتههایی بوده که نیاز اساسی جامعه است، برنامههایی مانند کارآفرینی و مهارت آموزی که از طریق وزارتخانه اعلام شده و یا هدفمند کردن رسالهها و پایاننامهها که تحت عنوان پارسا معروف هستند، این نکته را نشان میدهند که آموزشهای ما باید متناسب با نیاز بازار کار و نیازهای کشور باشند.
ملانظری تصریح کرد: دغدغههای مقام معظم رهبری در خصوص توجه به علوم پایه، ریاضیات و فیزیک را هم درک کرده و برای انجام آن در تلاش هستیم. از سوی دیگر جذب دانشجوی خوب مستلزم بالابردن نرخ اشتغال فارغ التحصیلان است که در دانشگاه الزهرا (س) مانند برخی از دانشگاههای دیگر مرکزی برای پایش فارغالتحصیلان ایجاد کرده است.
رئیس دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: از چشم اندازهای کوتاهمدت برای رفع دغدغه یا مشکل اصلی دانشگاه این است که بتوانیم آموزشهای مجازی را به یک سطح کیفیت قابل قبول برسانیم و در واقع خلاءهایی که از طریق عدم حضور دانشجو در دانشگاه ایجاد شده است را به حداقل برسانیم.
او بیان کرد: کیفیت آموزش مجازی به کیفیت تولید محتوا، تسلط استاد به ابزار و روشهای آموزش در محیط مجازی، اینترنت مناسب، تجهیزات مناسب برای مخابره و دریافت آموزشهای مجازی بستگی دارد، اما متأسفانه دانشجویان از لحاظ دسترسی به اینترنت، لپتاپ، تبلت و یا رایانههای شخصی مشکلاتی دارند زیرا قیمت تمامی این ابزارها حتی گوهشهای هوشمند به دلیل افزایش قیمت ارز به شدت افزایش پیدا کرده است. با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از دانشجویان تجهیزات لازم را جهت استفاده از آموزش مجازی ندارند.
ملانظری درباره تاثیرات کرونا بر بخشهای آموزشی دانشگاه گفت: به نظر میرسد کرونا بر بخشهای آموزشی، ضمن اینکه تهدید و مشکلاتی را ایجاد کرده است، فرصتهایی را هم به وجود آورده است. مهمترین فرصت این است که اعضای هیات علمی ما به سرعت آموزشهای پایه را جهت تدریس در محیط مجازی کسب کرده اند و تلاشهای زیادی میکنند که مهارتهای شان را در این حوزه افزایش دهند و نارساییها و کاستیها را به حداقل ممکن برسانند.
آموزشهای مجازی بعد از کرونا افزایش یافته است
او افزود: مسئله دیگری که به عنوان فرصت کرونایی مطرح شده این است که آموزشهای مجازی بعد از کرونا افزایش یافته است. بخشی از کلاسهای مان را در گذشته در کانکس و پردیسی که در مدرسه قبلی هست را برگزار کنیم در حال حاضر این فرصت به ما کمک میکند که فضاهای زیادی آزاد شود و ما حداقل از نظر کمبود فضا که مسئله جدی ما بوده است، مشکلی نداشته باشیم.
ملانظری در پایان یادآوری کرد: از دیگر فرصتهای مهم آموزش مجازی بر دانشگاهها میتوان به بحث پایان نامهها و رسالههای دانشجویی اشاره کرد که با رعایت شیوه نامههای بهداشتی به خوبی برگزار میشوند و از این نظر مشکلی نداریم.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/