مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد در کنفرانس پناهجویان سوریه‌ای شرکت نخواهند کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، در بیانیه‌ای که در وبگاه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد این اتحادیه و کشور‌های عضو فردا (چهارشنبه) در کنفرانس پناهجویان سوری شرکت نخواهند کرد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه خود گفت: «اتحادیه اروپا بر این باور است که اکنون اقدام واقعی فراهم آوردن شرایطی است که پناهجویان فضایی امن داشته باشند تا بتوانند شرافتمندانه، داوطلبانه و پایدار بمانند و آن‌هایی که در حالت آوارگی به سر می‌برند نیز بر اساس قوانین بین‌المللی به کشور خود بازگردند.»

به گفته بورل بازگشت پناهجویان سوری در گذشته بیانگر موانع متعددی است که بر سر راهشان است. او مدعی شد از جمله این موانع «خدمت اجباری، بازداشت بی‌شمار، شکنجه، خشونت جسمی، تبعیض در امکاناتی مانند مسکن و خدمات شهروندی است.»

بورل همچنین در بیانیه خود گفت: «قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل چارچوبی ارائه می‌کند تا برای حل چنین بحران و مسائلی از آن بهره گیریم.»

در انتهای این بیانیه نیز این مسئول سیاست خارجی اروپا از دولت سوریه و حامیان آن خواست تا با کمیته قانون اساسی در کمال حسن نیت همکاری لازم را به جا آورند و تعهداتی که در قطعنامه ۲۲۵۴ ذکر شده، مانند آزادی زندانیان، را اجرا کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته «مرکز آشتی وزارت دفاع روسیه در سوریه» اعلام کرد که تقریباً ۶۰۰ پناهجوی سوری طی ۲۴ ساعت از لبنان به خاک سوریه بازگشته‌اند.

روز گذشته (دوشنبه) نیز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور روسیه در این دیدار اعلام کرد: روسیه تلاش‌ها برای عادی سازی اوضاع در سوریه را ادامه خواهد داد.»

اسد نیز بر حل مشکلات پناهجویان سوری تاکید کرد و افزود: «بخش بزرگی از پناهجویان تمایل به بازگشت به سوریه دارند و مانع بزرگ برای بازگشت آن‌ها «تروریسم و محاصره» است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار