اکتشافات علمی به دلیل نیاز به یک تیم متخصص به ندرت یک اقدام انفرادی به شمار می رود، اما برخی از همسران دانشمند به لطف معادله "عشق + علم" به دستاورد‌های تاریخی رسیده اند.

 

 

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، اکتشافات علمی به دلیل نیاز به یک تیم متخصص به ندرت یک "اقدام یک انفرادی" است، اما برخی از همسران به لطف معادله "عشق + علم" به دستاورد‌های تاریخی مهمی رسیده اند.

صحبت در مورد این موضوع در حالی صورت می‌گیرد که یک زوج آلمانی موفق به تحقیق و توسعه در مورد واکسن ویروس کرونا یعنی همان واکسنی شده اند که شرکت آمریکایی "Pfizer" با همکاری آلمان اعلام کرد که ۹۰ ٪ موثر است.

اوگور شاهین و اوزلم تورجی

گزارش‌های رسانه‌ای اعلام کرده اند که شرکت سرمایه گذاراین واکسن همان شرکت آلمانی "Biontech" است که متعلق به یک پزشک آلمانی و همسر ترک تبار او با نام‌های اوگور شاهین و اوزلام تورئیگی است که به ترتیب ۵۵ و ۵۳ ساله هستند.

CNN توضیح داد که این زوج قبل از اینکه تصمیم بگیرند توجه خود را به بیماری همه گیر کرونا متمرکز کنند، به دنبال چگونگی افزایش ایمنی انسان در برابر سرطان بوده اند.

علاوه بر این زوج آلمانی، یک سایت خبری لیستی متشکل از ۷ زوج را ارائه کرده است که با یکدیگر به کشف‌های طلایی ثبت شده در تاریخ کمک کرده اند

ولتر و امیلی دو شاتلت

ولتر، فیلسوف و ریاضیدان برجسته در دوران روشنفکری فرانسه و امیل دو شاتله همسر ریاضیدان او، زوجی بودند که برای جمع آوری کتابخانه عظیمی متشکل از ۲۱۰۰۰ کتاب با یکدیگر همکاری کردند. این زوج موفق به چاپ کتاب تاریخی "عناصر فلسفه نیوتن" شدند که ولتر در مقدمه خود گفته است که اعتبار بزرگ انتشار آن متعلق به همسرش است.

معادله

ماری آن و آنتوان لاووازیه:

این زوج پس از اکتشافات بزرگ خود در علم شیمی در طول قرن هجدهم، یکی از مشهورترین زوج‌های "علمی" تاریخ به حساب می‌آیند. آن‌ها با کشف نقشی که اکسیژن در تنفس گیاهان و حیوانات بازی می‌کنند واثبات قانون حفظ جرم بر شهرت خود افزودند.

ماری و پیر کوری

ماری کوری در سال ۱۸۹۴ با پیر کوری فیزیکدان مشهور هنگام همکاری با او در یکی از موسسات پاریس آشنا شد و ازدواج کرد. ماری در ابتدا از ازدواج با او امتناع کرد و مجبور شد به وطن خود بازگردد.

وقتی ماری نتوانست کاری در کشورش لهستان پیدا کند، به پایتخت فرانسه بازگشت و با پیر ازدواج کرد. این زوج در زمینه تحقیقات مختلف همکاری داشته اند. در سال ۱۸۹۵، ماری به لطف همکاری با همسرش، "رادیواکتیویته" را کشف کرد.

فردریک جولیوت و ایرنه جولیو کوری

ایرنه کوری، دختر ماری و پیر کوری، دانشمند برجسته‌ای بود. پس از پایان جنگ جهانی اول او با دستیار مادرش، فردریک جولیو ازدواج کرد.

ایرنه و فردریک به علت کار بر روی "تولید عناصر رادیواکتیو جدید" در سال ۱۹۳۵ برنده جایزه نوبل شیمی شدند.

گرتی و کارل کوری

گرتی و کارل کوری وقتی هر دو در مقطع لیسانس دانشگاه پراگ بودند با یکدیگر آشنا شدند و پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۲۰ ازدواج کردند.

این زوجین با هم کشف کردند که چگونه بدن انسان گلوکز را پردازش می‌کند و همین امر باعث شد تا آن‌ها در سال ۱۹۴۷ جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کنند.

جروم و ایزابلا کارل

آن‌ها پیش ازاینکه در سال ۱۹۴۲ بایکدیگر ازدواج کنند، در سال ۱۹۴۰ به دنبال شراکت در یک آزمایشگاه شیمی در دانشگاه میشیگان با یکدیگر آشنا شدند.

آن‌ها با هم، آنچه را که به عنوان "روش مستقیم تعیین ساختار‌های مولکولی" شناخته می‌شود، ایجاد کردند. دانشمندان از این اکتشاف برای تولید ترکیبات جدید صنعتی و پزشکی استفاده کرده اند. این اثر در سال ۱۹۸۵ جایزه نوبل را دریافت کرد.

مای بریت و ادوارد موزر

آن‌ها در حالی که در دانشگاه اسلو مشغول تحصیل در رشته روانشناسی بودند، با یکدیگر آشنا شدند. در سال ۲۰۰۱ مقاله جان اوکیف درباره سیستم موقعیت داخلی بدن را بازنگری کردند.

این زوج سلول‌هایی را کشف کردند که سیستم مختصاتی را در مغز ایجاد می‌کنند. به لطف این اکتشاف، این زوج در سال ۲۰۱۴ جایزه نوبل دریافت کردند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار