رئیس فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: مهریه دِینی است که باید پرداخت شود ولی شیوه کنونی تعیین مهریه باعث زندانی شدن مردان به دلیل نداشتن توانایی در پرداخت آن می‌شود که برای حل این مشکل تصمیماتی گرفته خواهد شد.

الهام آزاد رئیس فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، درباره اصلاح مهریه با حفظ کرامت زن و مرد اظهار داشت: در حال حاضر شیوه تعیین و میزان مهریه مشکلاتی را در جامعه به وجود آورده است و راهی زندان شدن مردان به دلیل عدم توانایی در پرداخت مهریه راهکار مناسبی نیست و زوجه نیز با زندانی شدن زوج به حقوق خود نمی‌رسد.

او ادامه داد: برای جلوگیری از زندانی شدن مردان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه قرار است راهکار‌هایی برای موجودیت مهریه به عنوان پشتوانه واقعی خانم‌ها و البته با حفظ کرامت زن و مرد مشخص شود.

رئیس فراکسیون حقوقی و پیشبرد قوانین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار است در مجلس درباره تعیین مهریه که به عنوان صداق در متون دینی آمده است و در حال حاضر نگاهی دیگر به آن می‌شود طرح‌هایی بررسی گردد که ان‌شاءالله با این طرح شاهد حل مشکلات خواهیم بود.

او ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که رقم قابل توجهی از پرونده‌های قضایی شکایت برای مطالبه مهریه و سایر حقوق زوجه است که باید با تلفیقی از مباحث کارشناسی، فقهی و حقوقی، شرعی و حمایتی به مقوله مهریه نگاه شود.

آزاد درباره اهداف این طرح اظهار داشت: مهریه حقی بر جانب زوجه است که حتماً باید پرداخت شود، همچنین باید از زندانی شدن مردان به علت ناتوانی در پرداخت آن جلوگیری شود. نگاه مردم به مهریه باید تغییر کند و شیوه‌ای از تعیین مهریه که در شأن و فرهنگ کشورمان باشد درنظر گرفته شود. امیدواریم به یک جمع بندی خوبی برسیم و بتوانیم طرح خوبی را به مجلس ارائه دهیم که با نگاه و بررسی ابعاد مختلف مهریه، عملی و اجرایی شود و ثمرات آن را شاهد باشیم.

او ادامه داد: بنابر تأکید رئیس قوه قضاییه زندانی شدن آقایان به دلیل ناتوانی در پرداخت مهریه راه حل مناسبی نیست.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Abtin
۱۴:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۹
بنده یکی از هزاران زندانی مهریه هستم که بخاطر شش‌ماه زندگی مشترک که حتی زیر یک سقف هم نرفته بودیم به زندان رفتم و بعد از چهارده‌ماه زندان و با وساطت بزرگانتونستم از زندان بیام بیرون!!! آبرو و حیثیتم از بین رفت شغلم رو سالیان درازی رو براش زحمت کشیده بودم از دست رفت!!!
زمانی که از طریق یکی از اقوام همسرم شنیدم که ایشون قبلا ازدواج کرده و به ما نگفته ، قصد طلاق داشتم که بواسطه مهریه به زندان افتادم و ماحصل دوازده سال کارم که توو سرما و گرما به دست آورده بودم از دستم رفت
Iran (Islamic Republic of)
عابدی
۱۴:۲۸ ۰۲ دی ۱۳۹۹
همین الا چندهزار زندانی مهریه وجود دارد که زمانی از روی صداقت و سادگی قصد ازدواج داشتن و حالا کارشان به زندان کشیده. آیا زندانی کردن یک مرد و درگیر کردن اون آقا با هزاران عواقب تحمیلی زندان ، در کجای قوانین اسلام و عرف نوشته شده که به برکت #کاسبان_مهریه هر روز به تعداد زندانیان مهریه افزوده میشه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
الآن تمام مشکلات ازدواج فقط مهریه است .... مسئولان اول ببینید ملت اصلا ازذواج می کنن ... چرا؟
ملت وسایل ازدواجشون فراهم بشه ما دخترها مهریه کم می گذاریم بعدشم نمی گیریم....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۵ آبان ۱۳۹۹
کسی که در عرض چهارده ساله دارد مهریه میدهد الان شده چهل دوتایی چند سال دیگه باید مهریه بدهد بدهد حالا هم کلا رفته یک چهارم حقوقش را گرفته مهریه ای که زمان جدای سیصدو دهزارتومان الان سیزده میلیون باید چکار کند یا بر اساس روز عقد کنند عمر ما که خاک شد یک فکری برای جوانان بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
زوجه با زندانی نشدن مرد هم به حقوق مطالبه مهریه خود نپرسید عمل کنید و راست بگویید نویسنده ای که مطلب می نویسه تشریف ببره دادگاه شهید باهنر تهران به چشم ببینه حال و روز من زن را که دو سال هست حکم قطعی داره ولی همسرش یک ربه سکه دریافت نکرده به بهانه زندان نرفتند تا کار کنند ببینید چه خبر است اونوقت مطلب از درد من زن بنویس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
ببخشیدا به کسی بر نخوره چرا با صداقت حرف نمی زنید زوج زندان هم نرفت دو سالی حکم داره زنش ولی هنوز نتونسته حتی یک ربع سکه بگیره چون می نویسید که راهکار زندان نیست تا بتواند به همسرش بپردازد منم می نویسم چطور من که خیلی وقته حکم قطعی در دستانم هست همسرم هم ازاد هست چرا چرا و چرا تا به الان هیچ پرداختی نداشته زنان اونقدر در تنگنا در محاکم در سر درگمی نوشته هایتان هستند که دیگر سر شده اند به این که سرنوشتشان را بی خیال شوند