به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مقایسههای خودرویی پر مخاطب بازار،پژو پارس با تندر 90 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان بهشمار میآمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدلهای گوناگون در سگمنتهای مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحیهای متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامترهایی است که ممکن است علاقهمندان را دچار تردید کند.
مقایسه پژو پارس و تندر 90 را با معرفی دو خودرو آغاز میکنیم.شرکت ایران خودرو در اواخر دهه 70 شمسی تصمیم گرفت تا دستی بر چهره خسته و قدیمی پژو 405 بکشد و محصولی بهروزتر و لوکستر را براساس این خودروی کهنهکار، وارد بازار کند. در نتیجه، مهندسان و طراحان این شرکت دستبهکار شدند و با بهرهگیری از المانهای ظاهری پژو 406، یک فیسلیفت عمده(Major Facelift) را روی بدنه پژو 405 اجرا کردند.
نتیجه این کار در سال 1379 و با نام پژو پرشیا، در بازار عرضه شد. البته پس از مدت کوتاهی موانعی بر سر راه استفاده از نام پرشیا به وجود آمد و این محصول جدید ایران خودرو، به ناچار به پژو پارس تغییر نام داد. بازار خودروی تشنه و کمتنوع آن دوران، باعث شد تا پژو پارس در کانون توجه قرار گیرد و آمار فروش بسیار مناسبی را به نام خود ثبت کند. همین موضوع باعث شد تا ایران خودرو رفتهرفته به فکر توسعه این خودرو بیفتد و در طی این سالها، تیپهای متنوعی از پژو پارس را از نظر مشخصات فنی و سطح آپشنها روانه بازار کند که از جمله این تیپها میتوان به پارس سال، پارس LX ، پارس ELX و پارس اتوماتیک اشاره کرد.
در حال حاضر، پژو پارس در دو تیپ پارس سال و پارس LX در ایران خودرو تولید میشود که ما در این مطلب به بررسی پژو پارس سال و مقایسه آن با تندر 90 خواهیم پرداخت.در ادامه موضوع پژو پارس بخریم یا ال 90 به خودرو تندر 90 خواهیم پرداخت.
اما داستان تندر 90 از سال 1378 و با خریداری شرکت خودروسازی رومانیایی داچیا، توسط شرکت رنو فرانسه آغاز شد. در آن دوران رنو تصمیم گرفت تا خودرویی ارزانقیمت را با هدف فروش در بازار کشورهای درحالتوسعه، تحت برند داچیا طراحی و تولید کند. نتیجه این تصمیم در سال 1383 و با نام داچیا لوگان، به مرحله تولید رسید. البته به دلیل ناشناختهبودن برند داچیا در بسیاری از کشورها، رنو تصمیم گرفت تا لوگان را در برخی بازارها، تحت برند خود و با نام رنو لوگان عرضه کند.
عرضه لوگان در بازارهای جهانی تقریبا همزمان با خروج پیکان از خط تولید بود و همین نکته، ذهن مدیران وقت صنعت خودرو کشور را متوجه رنو لوگان کرد تا به این خودرو به عنوان یکی از گزینههای جانشینی پیکان فکر کنند. در نهایت و پس از حواشی فراوان، لوگان در سال 1386 و با نام رنو تندر 90 به ایران آمد و همزمان روی خط تولید دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو رفت.
البته قیمت تمامشده تندر 90 برای خریداران ایرانی، بسیار بالاتر از آن چیزی بود که آن را به گزینهای برای جانشینی پیکان تبدیل کند و از اینرو، تندر 90 به رقیبی برای خانوادههای پژو و سمند ایران خودرو تبدیل شد. تندر 90 از سال 1386 تاکنون در تیپهای متنوعی از نظر طراحی ظاهری، نوع گیربکس و سطح امکانات رفاهی، در کشور ما تولید شده است که ما در این مطلب، به بررسی تندر 90 تیپ E2 با گیربکس دستی و مقایسه آن با پژو پارس خواهیم پرداخت.
در ادامه مبحث پژو پارس بخریم یا ال 90 به طراحی دو خودرو خواهیم پرداخت.طراحی ظاهری پژو پارس با معیار زمان عرضه این خودرو به بازار(حدود دو دهه پیش)، طراحی متناسب و قابلقبولی است اما در حال حاضر، میتوان گفت که چهره این خودرو جذابیتهای اولیه خود را ازدست داده و آثار پیری روی آن کاملا مشهود است. اگرچه که نمیتوان در طراحی ظاهری پژو پارس نقطه ضعف مشخصی را یافت اما المانهایی همچون ضربهگیرهای پلاستیکی ضخیم روی سپرها و دربها، نمای جانبی کاملا صاف و اتوکشیده و جلوپنجره کوچک، از مواردی هستند که چهره این محصول ایران خودرو را بیش از پیش کهنه نشان میدهند.
نمای داخلی پژو پارس، تا سالها با پژو 405 یکسان بود و تنها برخی المانها همچون غربیلک فرمان و صفحه نشاندهندهها، این خودرو را از پدرش متمایز میکرد. اما از سال 1393، ایران خودرو، پژو پارس را با تریم داخلی جدیدی عرضه کرد که این داشبورد جدید نمایی متناسب دارد و وجود مواردی همچون کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان و نحوه طراحی پنل سیستم صوتی و تهویه مطبوع، جلوهای مدرن و نزدیک به خودروهای روز دنیا را به داشبورد پژو پارس بخشیده است. البته تنها نقطه ضعف این تریم داخلی جدید را میتوان استفاده از پلاستیک خشک و با کیفیتی پایینتر از داشبورد قبلی دانست.
در مقابل، طراحی تندر 90 حتی در همان سالهای ابتدایی عرضه این خودرو به بازار نیز چندان چشمگیر نبود. در واقع رنو در هنگام طراحی این خودرو، بیش از حد اقتصادی فکر کرده و تمامی اجزا را در نهایت سادگی طراحی کرده است.
در ادامه مقایسه تندر 90 و پژو پارس خوب است بدانید که هرچند که هماهنگی خوب خطوط بدنه تندر 90 ستودنی است، اما بایستی پذیرفت که این خودروی اروپایی، فاقد زرقوبرق لازم برای جلب توجه خریداران خطه خاورمیانه است. ازاینرو بسیاری از هموطنانمان، تندر 90 را یک خودروی زشت خطاب میکنند؛ نکتهای که در مورد پژو پارس بههیچعنوان شنیده نمیشود.
هنگامیکه وارد کابین تندر 90 میشوید، تفکر اقتصادی طراحان رنو بیشازپیش نمایان خواهد شد. چراکه تمام داشبورد از پلاستیک خشک خاکستریرنگ شکل گرفته است و نحوه طراحی اجزایی همچون دریچههای تهویه، رودریها و کلیدهای زمخت روی داشبورد، حس قرارگرفتن در کابین یک خودرو بسیار ارزانقیمت و با کیفیت نازل را به سرنشینان القا میکند.
البته لازم به ذکر است که این حس در زمینه کیفیت داشبورد چندان درست نیست و تجربه ثابت کرده است که پلاستیک مورد استفاده در داشبورد تندر 90، کیفیت مناسبی دارد و در گذر زمان به سروصدا نخواهد افتاد. نکته دیگری که لازم است در مورد داشبورد تندر 90 به آن اشاره شود، ارگونومی ضعیف است. در واقع طراحان تندر 90، حتی به فکر صرفهجویی در مقدار سیم بهکار رفته برای ادوات برقی کابین نیز بودهاند و از اینرو بسیاری از کلیدهای کنترلی را در قسمتهایی از داشبورد تعبیه کردهاند که دسترسی چندان راحتی برای سرنشینان ندارد.
برای مثال میتوان به قرارگیری دکمههای شیشهبالابر جلو در قسمت میانی داشبورد و کلید چرخشی تنظیم ارتفاع چراغهای جلو در مکانی نزدیک به محل قرارگیری ساق پای چپ راننده اشاره کرد!.
پژو پارس سال، از همان پیشرانه معروف و قدیمی پژو 405 استفاده میکند. این پیشرانه 1/8 لیتری 8 سوپاپ که با کد XU7 شناخته میشود، حداکثر قدرت 100 اسببخار و حداکثر گشتاور 153 نیوتنمتر را تولید میکند و به یک گیربکس 5 سرعته دستی متصل میشود. پژو پارس با این مجموعه فنی، شتاب صفر تا صد رسمی 11 ثانیه و حداکثر سرعتي برابر با 190 کیلومتربرساعت را دارد. برای طیکردن هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی با این پژو پرطرفدار نیز احتیاج به 9/1 لیتر سوخت داریم.
در مقابل، تندر 90 با یک پیشرانه 1/6 لیتری 16 سوپاپ در بازار کشور ما عرضه شده است. این پیشرانه که با کد K4M شناخته میشود، حداکثر قدرت 105 اسببخار و حداکثر گشتاور 140 نیوتنمتر را تولید میکند. تندر 90 با بهرهگيري از این پیشرانه و یک گیربکس 5 سرعته دستی، شتاب صفرتاصد رسمی 10/2 ثانیه و حداکثر سرعت 175 کیلومتربرساعت را ثبت ميکند. مصرف سوخت ترکيبي اين سدان اقتصادي نيز تنها 6/9 ليتر بهازاي طي هر صد کيلومتر مسافت است.
با نگاهي به مشخصات فني دو خودروی مورد بحث، کاملا متوجه برتري تکنولوژي مورد استفاده در پيشرانه تندر 90 نسبت به پيشرانه پژو پارس خواهيد شد. چراکه پيشرانه تندر90 عليرغم حجم کمتر، پرقدرتتر از پيشرانه پژو پارس است و درعينحال، در زمينه مصرف سوخت نيز به ميزان قابلتوجهي اقتصاديتر ظاهر ميشود.
مدل خودرو |
پژو پارس |
رنو تندر 90 |
پیشرانه |
4 سيلندر تنفس طبيعي 8 سوپاپ |
4 سيلندر تنفس طبيعي 16 سوپاپ |
حجم موتور(ليتر) |
1/8 |
1/6 |
حداکثر قدرت |
100 اسببخار در 6000 دور |
105 اسببخار در 5750 دور |
حداکثر گشتاور |
153 نيوتنمتر در 3000 دور |
140 نيوتنمتر در 3750 دور |
گیربکس |
5 سرعته دستي |
5 سرعته دستي |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
9/1 |
6/9 |
شتاب صفر تا 100 |
11 |
10/2 |
حداکثر سرعت |
190 |
175 |
در بخش مقايسه امکانات رفاهي، ميتوانيم بگوييم که هر دو خودرو با توجه به ساختار قديمي و قيمت اقتصادي خود، چندان پرآپشن ظاهر نشدهاند و بايستي توقع حداقلي از آنها داشت. البته پژو پارس در اين زمينه کمي دستودلبازتر عمل کرده است و با دارابودن آپشنهايي همچون تهويه مطبوع اتوماتيک، کليدهاي کنترلي سيستم صوتي روي غربيلک فرمان، بلوتوث، سنسور پارک عقب و صندوقپران برقي، برتري خود را بر تندر 90 ديکته ميکند. چراکه تندر 90 در اين زمينه بسيار نااميدکننده ظاهر ميشود و تنها آپشنهايي ابتدايي مثل شيشهبالابر برقي جلووعقب، تنظيم برقي آينههاي جانبي، ريموت کنترل قفل دربها و مهشکن جلو و عقب را به همراه دارد که نسبت به برچسب قيمتي آن، اصلا قابلقبول نيست.
تجهیزات |
پژو پارس |
تندر 90 |
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی |
مهشکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوانی، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغهای جلو از داخل کابین |
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی با قابلیت پخش USB و AUX، بلوتوث، 4 عدد بلندگو، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان |
سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3، USB و AUX، بلندگو درهای جلو |
رینگ ها |
14 اینچی فولادی |
15 اینچی فولادی |
آینه |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و مجهز به چراغ راهنما |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
دستی |
صندلی |
صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت |
صندلیها با روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت |
شیشه |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب، شیشه سمت راننده با قابلیت بالاوپایین رفتن اتوماتیک |
شیشه بالابر برقی جلو و عقب |
سایر امکانات |
قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، صندوقپران برقی |
قفل مرکزی با ریموت، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری |
به مقايسه پژو پارس و تندر 90 از نظر ايمني ميرسيم. در زمينه تجهيزات ايمني مورد استفاده بايستي بگوييم که هر دو خودرو در يک سطح ظاهر ميشوند و از حداقل تجهيزات ايمني براساس آخرين استانداردهاي کشور، بهرهمند هستند. اين تجهيزات شامل ترمزهاي ديسکي محورجلو و کاسهاي محورعقب، در کنار سيستمهاي کمکي ترمز ABS و EBD و 2 عدد ايربگ ميشود. البته تست تصادف تندر 90 در سال 2005 و در موسسه معتبر Euro NCAP انجام شده و اين خودرو، 3 ستاره ايمني از 5 ستاره ممکن را بر طبق استاندارهاي آن دوره کسب کرده است که با توجه به قيمت اقتصادي آن، نتيجه خوبي محسوب ميشود. اما متأسفانه اين تست هيچگاه بهصورت رسمي براي پژو پارس انجام نشده است. با اينوجود و با توجه به ساختار جديدتر تندر 90 و بهفروش رسيدن آن در برخي از کشورهاي پيشرفته اروپايي(که استاندارهاي سختگيرانهاي در زمينه ايمني خودروها دارند) ميتوان اين خودرو را از نظر ايمني برتر از پژو پارس دانست.
از نظر تجربه رانندگي ميتوانيم بگوييم که پژو پارس، صندليهاي راحتتر و سواري نرمتري نسبت به تندر 90 دارد و غربيلک فرمان آن نيز راحتتر زير دست ميچرخد. اما در مقابل، تندر 90 بهطور کلي رانندگي روانتري را ارائه ميدهد و کابين ساکتتري نيز دارد. نکته قابلتوجه در رانندگي با تندر 90، عملکرد بسيار نرم مجموعه کلاچ و گيربکس خودرو است که در طي مسافتهاي طولاني، خستگي کمتري را براي راننده ايجاد ميکند. در مقايسه هندلينگ دو خودرو نيز بايستي بگوييم که مرکز ثقل بالاتر تندر 90 نسبت به پژو پارس، باعث ميشود تا پايداري اين خودرو در سرعتهاي بالا تحت تأثير قرار گيرد. ازاينرو، راندن پژو پارس با سرعت بالا در سر پيچها، راحتتر است و استرس کمتري را به راننده وارد ميکند.
از نظر شرايط بازار فروش، ميتوان گفت که هر دو خودرو بسيار نزديک بههم ظاهر ميشوند و هيچيک قصد کوتاهآمدن در برابر رقيب را ندارد. هر دو خودرو سالها است که در بازار کشور ما حضور دارند و از خودروهاي خوشنام بازار محسوب ميشوند. ازاينرو بازار خريدوفروش آنها، هم در نمونههاي صفر کيلومتر و هم در نمونههاي کارکرده، داغ است. خدمات پس از فروش و تعميرکار ماهر نيز براي پژو پارس و تندر 90، تقريبا در تمام نقاط کشور بهراحتي در دسترس است. در مورد قيمت قطعات يدکي نيز بايستي بگوييم که قطعات پژو پارس عموما کمي ارزانتر از قطعه مشابه در تندر 90 به فروش ميرسند اما با اين وجود، تندر 90 نيز در اين زمينه بههيچعنوان خودروی پرخرجي نيست.
به قسمت نهايي مقايسه پژو پارس و تندر 90 رسيديم. در پايان اگر نگاهي کلي به ويژگيهاي هريک از خودروهاي مورد بحث داشته باشيم، ميتوانيم بگوييم که پژو پارس در فاکتورهاي طراحي ظاهري، امکانات رفاهي، ارگونومي کابين و نرمي سواري، برتر از تندر 90 ظاهر ميشود. در مقابل، مواردي همچون عملکرد فني، مصرف سوخت، ايمني، کيفيت ساخت و دوام فني نيز از فاکتورهايي هستند که تندر 90 در آنها دستِ برتر را دارد. فضاي کابين و صندوقبار، بازار فروش و وضعيت خدمات پس از فروش نيز از فاکتورهايي هستند که پژو پارس و تندر 90 در آنها، امتياز تقريبا مساوي را کسب ميکنند.
به عنوان کلام آخر و با درنظرگرفتن تمامي موارد بالا، ميتوان گفت که اگر ديد کوتاهمدتتري داريد و براي طراحي ظاهري و عامهپسندبودن خودرو خود اهميت زيادي قائل هستيد، به سراغ پژو پارس برويد. اما اگر خودروی خود را براي مدت زمان طولانيتري نگه ميداريد و بهدنبال خودرويي هستيد که سالهاي متمادي بدون دردسر برايتان کار کند، تندر 90 انتخاب مطلوبتري براي شما خواهد بود.
انتهای پیام/