تالاب میقان میزبان گردهمایی بیش از ۹۰ گونه پرنده مهاجر

با نزدیک شدن به روز‌های پایانی آبان تعداد پرندگان مهاجر در تالاب میقان روز به روز بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  در فصل پاییز تالاب میقان اراک میزبان پرندگان مهاجری است که از صحرای سیبری روسیه و نقاط دیگر برای زمستان گذرانی به این تالاب می‌آیند و هرچه به روز‌های پایانی آبان ماه نزدیک می‌شویم تعداشان بیشتر می‌شود.

گردهمایی ۹۰ گونه پرنده در تالاب میقان میقان علاوه برتصاویر زیبا صدا‌های مختلف پرندگان هم با هم ترکیب شده و موسیقی زیبایی زندگی در تالاب را می‌نوازد.

اگر چه در این فصل ۹۰ گونه پرنده مهاجر از درنای خاکستری گرفته تا چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز وارد این تالاب میشود.

در میان مهاجران تعداد درنا‌ها از همه بیشتر است و این موضوع سبب شده تا تالار میقان به درنای خاکستری شناخته شود پرنده‌ای که فاطله طولانی صحرای سبیری تا شهر اراک را طی می‌کند تا زمستان را به خوبی در تالاب میقان سپری کند.

همین موضوع موجب شده تا ۱۵ آبان هرسال در استان مرکزی به نام روز درنا نامگذاری شود.

رضا میرزائی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تالاب میقان زیستگاه ۲۰۸ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب میشود که بیشترین گروه پرندگان مهاجر درنا‌ها هستند

میرزائی افزود: تا پایان آبان بیشترین مهاجرت پرندگان در تالاب میقان اراک انجام می‌گیرد که جمعیت پرندگان مهاجر به بیش از ۱۶ هزار قطعه هم می‌رسد.

او اضافه کرد: شکار پرندگان آبزی و کنار آبزی درتمامی مناطق استان مرکزی ممنوع است و امسال هیچ گونه پروانه‌ای برای شکار پرنده صادر نشده و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفین برخورد خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: اززمان مهاجرت پرندگان و استقرار آن‌ها در تالاب گشت‌های کنترل و محافظت از منطقه افزایش یافته و تاکنون مشکلی از بیماری و تلفات در گونه‌های مختلف مشاهده نشده است.

تالاب میقان در میان مناطق مرکزی کشور، تنها تالابی است که در فصل پاییز دارای آب و قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر است و حفظ این تالاب میقان به عنوان استراحتگاه میان راهی کوچ پرندگان اهمیت زیادی دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.