با شیوع کرونا دانشجویان باید سر کلاس استادی حاضر شوند که حتی یک بار هم او را ندیده اند، صفحه‌ای مجازی تمام دغدغه کلاسیشان را تشکیل دهد و زندگی تحصیلی به این شیوه را ادامه دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، گوشی، تبلت و یا لپ تاپ خود را برمی‌دارد، گوشه‌ای دنج را پیدا کرده و مشغول شرکت کردن در کلاسی می‌شود که کاربرانش همه مجازیند و او به جای تخته معروف کلاس‌ها باید زل بزند به صفحه مجازی؛ پنجره جدیدی از زندگی که کرونا گشود، تا آنجا که حتی باعث شد در مسیر یکنواخت آموزشی ساختارشکنی‌هایی صورت گیرد.

این نوع کلاس رفتن را هیچ گاه تجربه نکرده، از همان روز اول ابتدایی که کیف در دست به کلاس می‌رفت تا دبیرستان که کتاب‌های بزرگش را که نشانگر کنکور بود در کیف حمل می‌کرد و تا دانشگاهی که تا همین چند مدت پیش همراه دوستانش در آن رفت و آمد می‌کرد، هیچ گاه او را برای چنین روزی آماده نکرده بودند.

اکنون قرار است به جای کیف و کتاب، روز‌هایی را برای تحصیل سپری کند که حتی در خواب هم نمی‌دیده. اکنون باید سر کلاس استادی حاضر شود که حتی یک بار هم او را ندیده، صفحه‌ای مجازی تمام دغدغه کلاسی‌اش را تشکیل دهد و زندگی تحصیلی به این شیوه را ادامه دهد. شاید این شیوه کم و کاستی‌هایی در ابتدای راه داشته باشد و عده‌ای حتی دانشجو بودن به این شیوه را قبول نداشته باشند، اما باید بدانیم هنوز در ابتدای این مسیر جدید هستیم و تا کیفی سازی آن فاصله بسیار داریم.

لازم نیست مسافت طولانی را برای آموزش طی کنیم

هادی احمدی، دانشجوی دکترای دانشگاه کرمان است که از خراسان جنوبی در این دانشگاه پذیرفته شده و اگر قرار بر آموزش مجازی نبود، باید هر هفته مسیر بین خراسان جنوبی و کرمان را طی می‌کرد.

او اکنون در کلاس‌های مجازی دانشگاهش شرکت می‌کند و لازم نیست این مسافت را طی کند. او گفت: علاوه بر مزایا، آموزش مجازی معایبی نیز دارد.

دانشجوی دکترای دانشگاه کرمان بیان کرد: ارتباط گیری با اساتید در این روش بسیار سخت شده، اما ارائه محتوا و ارسال محتوا برای استاد آسان‌تر شده است.

احمدی با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای کلاس‌های مجازی این است که حضور و غیاب بی‌معنا شود، تصریح کرد: گاهی کند شدن اینترنت باعث می‌شود دانشجو از تدریس باز بماند، اگر امکان ذخیره کردن محتوا‌ها فراهم شود، دانشجو بهتر می‌تواند از تمام امکانات تدریس بهره ببرد.

دانشجویی که مسیر کرمان تا خراسان جنوبی را ۵ دقیقه‌ای طی می‌کند

از مسیر یکنواخت آموزشی دور شدیم

ناصری، یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز گفت: کاهش هزینه‌های آموزشی مبتنی بر یادگیری، یادگیری بهینه با انعطاف پذیری دوره‌های آموزش الکترونیکی و راحتی و آرامش در آموزش از مزایای این نوع آموزش است.

او افزود: همواره داشتن یک برنامه قدرتمند برای یادگیری الکترونیکی، سودمند است و کرونا باعث شد از راه رفتن روی یک مسیر یکنواخت فاصله بگیریم و به سمت آموزش‌های نوین پیش برویم.

ناصری بیان کرد: با استفاده از آموزش الکترونیک و کاهش هزینه‌ها و همچنین برقرار شدن امکان استفاده از آموزش برای کاربران مناطق دور دست و محروم، عدالت و برابری آموزشی ایجاد می‌شود.

اینترنتی که به دانشجویان داده نشد

معصومی، یکی دیگر از دانشجویان گفت: برای آموزش مجازی نیاز زیادی به اینترنت داریم و دانشگاه‌ها برای تامین اینترنت کار به سزایی انجام ندادند.

او افزود: جامعیت، فراگیری، پویایی، روزآمدی و رفع نیاز آموزشی در زمان دلخواه، افزایش کیفیت ارائه دروس (به دلیل ارائه دروس به صورت چند رسانه‌ای) و افزایش میزان اثربخشی و بازدهی آموزشی (به دلیل حذف محدودیت‌های زمانی و مکانی) از مزایای این نوع آموزش است.

این دانشجو بیان کرد: در این شرایط چاره‌ای جز آموزش مجازی وجود ندارد، اما اکنون دانشجویان در مورد شیوه ارزیابی پایان ترم ابهامی در ذهن دارند و انگار همه چیز بدون برنامه در حال پیش رفتن است تا در زمان خود چاره اندیشی شود.

معصومی ادامه داد: شاید در این روش دانشجو نتواند از صد در صد آموزش بهره ببرد چرا که در برخی از کلاس‌ها دانشجو تماما حضور ندارد.

دانشجویی که مسیر کرمان تا خراسان جنوبی را ۵ دقیقه‌ای طی می‌کند

انقلاب نگرشی نسبت به تکنولوژی‌ها و ابزار‌های آموزشی

علی سعیدی، استاد رشته مکانیک در مورد مزایا و معایب این شیوه تدریس گفت: کرونا باعث شد یک انقلاب نگرشی نسبت به تکنولوژی‌ها و ابزار‌های آموزشی حادث شود.

مدیر کارآفرینی و ارتباط با جامعه و صنعت و مسئول مرکز نوآوری و شتاب دهی دانشگاه بیرجند بیان کرد: قسمتی از معایب این است که کیفیتی که می‌توان در نظم و هدایت دانشجو در کلاس داشت، در آموزش مجازی وجود ندارد.

او افزود: یکی از مزایای آموزش مجازی این است که برای رسیدن به منابع مختلف و متعدد آموزش نیاز نیست افراد مسافت‌های طولانی را طی کنند و می‌توانند از محتوا‌های مجازی بهره ببرند.

این استاد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این شرایط نشان داد دنیا به سمت مهارت پیش می‌رود و می‌توان به این روش به سمت تولید یا خلق از علم رفت، اظهار کرد: در این روش می‌توانیم محتوا‌ها را به راحتی برای خود کسب کرده و به آموزش‌های متعدد در سطوح متعدد دسترسی پیدا کنیم.

سعیدی با بیان اینکه ما همواره آموزش توام با نظم قانونی و سخت گیرانه داشتیم، افزود: بهره گیری از فضای مجازی در آموزش سبب شد میل به توسعه توانمندی‌های آموزشی و فردی ایجاد شود تا هر فرد ملزم به این امر نباشد که تنها به واسطه رعایت قوانین دانشگاه به آموزش‌ها دسترسی پیدا کند.

او با بیان اینکه ارزش این آموزش‌ها در هنگام به کار بستن بیشتر می‌شود، تصریح کرد: اکنون اگر در آموزش و پرورش همین موضوع را نهادینه کنیم و بدانیم که یک فرد برای پیدا کردن رفاه اجتماعی و اقتصادی و یک جامعه برای توسعه و ارتقا پیدا کردن نیازمند این است که خود را با ابزارآلات جدید وفق دهد، اوضاع بهتری در پیش روی آموزش کشور خواهد بود.

سعیدی با بیان اینکه ابتدا باید نیاز به آموزش را نهادینه کنیم و سپس روش آموزش دیدن را بارور سازی کنیم، تصریح کرد: باید آموزش را از نظام سخت گیرانه به میل درونی در خود فرد ببریم تا بعد از کرونا آموزش‌های مجازی را دنبال کند چراکه شیوه آموزش مجازی با نهادینه شدن میل فردی ارتباط تنگاتنگی دارد.

پس از کرونا نیز از تجربیات آموزش مجازی بهره ببریم

او با بیان اینکه لازم است پس از پایان یافتن کرونا نیز آموزش را از حالت کلاسی صرف به دو حوزه مجازی و حضوری تقسیم کنیم، افزود: دسترسی و تعمیق بخشی به محیط اطراف و خلق و نوآوری ایده‌های جدید، از مزایای آموزش به شیوه مجازی در کنار آموزش حضوری است.

این استاد دانشگاه بیرجند با بیان اینکه آموزش مجاتزی باعث میشود استاد و دانشجو هر دو مهارت‌ها و آموزش خود را توسعه دهند، تصریح کرد: در این نوع آموزش، دانشجویان و اساتید باید خود را ارتقا دهند و لایه‌های پنهان آموزش که در این سال‌ها مغفول مانده بود، آشکار شود.

پا گرفتن آموزش مجازی و تعطیل نشدن پژوهش در هر شرایطی

احمد خامسان، رئیس دانشگاه بیرجند نیز گفت: ما باید از این تفکر و روش سنتی خارج شویم و همه مراکز دانشگاهی باید روزی به دانشگاهی جامع تبدیل شوند.

خامسان با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه بیرجند تحت هیچ شرایطی تعطیل نمی‌شود، یادآور شد: کلاس‌های درس دانشگاه بیرجند از ۲۲ شهریور امسال به صورت غیرحضوری و مجازی آغاز شده و سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه بیرجند مانند سال تحصیلی قبل در دسترس دانشجویان و اساتید است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.