کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» با نگاه و روایتی جدید به تاریخ، فرهنگ، معماری و هنر استان همدان در بازه زمانی سال‌های ۱۲۶۳ تا ۱۳۳۳ پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدی, مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه ستان همدان گفت: معرفی کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» علیرضا قراگوزلو مقلب به "بهاء الملک " از جمله شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور به ویژه استان همدان است.

آقای خسرو محمدی باستان شناس و نویسنده بعد از یک پژوهش ده ساله کتاب بسیار خواندنی «خانه اربابی بهاءالملک» و موقوفات آن را در قالب دانشنامه استان همدان به قشر فرهیخته و فرهنگ دوست تقدیم کرده است.

سنت وقف در استان همدان از جایگاه خوبی برخوردار است و موقوفات بزرگی را می‌توان برشمرد که از جمله آن‌ها موقوفات مرحوم "بهاء الملک " است که شامل یک خانه باغ و ملحقات آن می‌شود و رقبات آن درآمد ۳۲ پارچه آبادی است که اکنون به عنوان درمانگاه به بیماران نیازمند به صورت رایگان خدمات ارائه می‌کند.

مرحوم علیرضا قراگزلو در سال ۱۳۳۲ این خانه را به همین منظور وقف کرده و قبل و بعد از آن زمان از این خانه استفاده‌های بسیار عام المنفعه ، از جمله اسکان بی خانه مان‌های زلزله‌ی سال ۴۱، خانه ادبا و شعرا داشته است.

بهاء الملک از فرزندان اعتماد الدوله تحصیل کرده فرانسه وزیر فرهنگ و وکیل مجلس از شخصیت‌های تاثیر گذار زمان قاجار بود که کتابخانه‌ای ارزشمند هم از او بجا مانده و شامل کتاب‌های نفیسی از جمله تالیفات خودش به زبان‌های فارسی و فرانسه، اسناد و مدارک و نامه‌ها یک نهج البلاغه‌ی ۷۰۰ ساله است که اکنون در موزه امامزاده عبدالله شهر همدان نگهداری می‌شود.

کتاب «خانه اربابی بهاءالملک» بیستمین اثر مکتوب از دانش‌نامه استان همدان شامل ۵ فصل و ۲۰۲ صفحه است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.