مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد واشنگتن قصد دارد بحران خلیج فارس را تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید حل و فصل کند.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، مشاور امنیت ملی آمریکا با اذعان تلویحی به پایان کار دولت دونالد ترامپ می‌گوید واشنگتن در نظر دارد بحران خلیج فارس را ظرف ۷۰ روز آتی حل و فصل کند.

رابرت او براین در اظهاراتی در مجمع امنیت بین المللی به میزبانی قطر که حکایت از پذیرش شکست دونالد ترامپ در انتخابات و پایان دولت فعلی آمریکا داشت، اعلام کرد: ما تمایل به حل مناقشه خلیج فارس و منازعات هوایی میان آن‌ها داریم و می‌خواهیم هواپیما‌های قطر اجازه پرواز در آسمان عربستان و بحرین را داشته باشند.

مقام ارشد امنیتی دولت آمریکا وحدت و روابط دوستانه کشور‌های خلیجی را در راستای منافع کشورش توصیف کرد و افزود دولت فعلی واشنگتن در صورت خاتمه کار، قصد فیصله دادن به اختلافات این کشور‌ها در روز‌های پایانی کار خود دارد.

وزیر خارجه قطر نیز در مجمع امنیت بین المللی با تاکید بر حسن نیت کشورش اعلام کرد بحران خلیج فارس برنده‌ای نخواهد داشت و تنها به بی ثباتی در منطقه دامن می‌زند.

عربستان، بحرین، مصر و امارات از پنج ژوئن ۲۰۱۷ روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند و این کشور را به صورت زمینی و هوایی تحت محاصره قرار داده‌اند. آن‌ها همچنین این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند. دوحه با رد این اتهامات، همسایگان عرب خود را به تلاش برای دست اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرده است.

با وجود گذشت چند سال از شروع بحران خلیج فارس، سران عربستان و امارات نتوانسته‌اند حتی به رغم تمامی تلاش‌هایشان، قطر را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های خود کنند. دوحه توانست در عوض آن‌ها را به چالش بکشد، موفقیت‌های اقتصادی کسب کند و این موارد در کنار زوال وجهه بین‌المللی سعودی‌ها و اماراتی‌ها، فرصت‌های بیشتری برای فزونی یافتن اهمیت منطقه‌ای دوحه فراهم کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار