مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان گفت: ۲۸۰ نفر از بهبودیافتگان ویروس کرونا در این استان موفق به اهدای پلاسما شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان اظهارداشت: همه بهبودیافتگان کرونا که از زمان بهبود آنان ۲۸روز تا سه ماه گذشته می‌توانند پلاسمای خون اهدا کنند.

او افزود: تاکنون ۳۰۴ واحد پلاسمای خون در سیستان‌وبلوچستان مصرف و مقداری نیز از سایر استان‌ها دریافت کردیم که در مجموع ۳۰۸ واحد پلاسما در درمان بیماران استفاده شده است.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان کرونا تا ۵۰ درصد از مرگ‌ومیر بیمارن کرونایی و ۳۰درصد از میزان بستری این افراد را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/گ

او تصریح کرد: میزان اهدای خون در دوران شیوع کرونا بسیار کم شده این در حالیست که اهدای خون هیچ تاثیر منفی در سیستم ایمنی بدن افراد ندارد و میزان خون دریافتی از افراد یک سیزدهم از حجم خون فرد بوده که این میزان تاثیری در فعالیت‌های روزمره و یا سیستم ایمنی بدن ندارد.

خسروی با تاکید بر اینکه ترس از ابتلا به کرونا مراجعه داوطلبان به پایگاه‌های اهدای خون را به طور چشمگیر کاهش داده گفت: مردم برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند بدین منظور تمام شرایط بهداشتی لازم برای روند انتقال خون پیش‌بینی شده و هیچ نگرانی بابت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در این مراکز را نداشته باشند.

او با اشاره به اینکه کاهش ذخایر خونی در سیستان‌وبلوچستان سبب شده تا همه گروه‌های خونی کاهش پیدا کند خاطرنشان کرد: سازمان انتقال خون موظف به تامین خون موردنیاز برای اعمال جراحی اورژانسی بوده، اما این کمبود دخایر خونی ممکن است برخی اعمال جراحی غیراورژانسی در گروه‌های خونی خاص را عقب بیندازد.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان ادامه داد: بیشترین مشکل در تامین خون موردنیاز بیماران تالاسمی بوده و این مشکل نوبت‌های تزریق خون به این بیماران را عقب انداخته است.

او  بیان کرد: سیستان‌وبلوچستان جز استان‌هایی است که همواره مشکل ذخایر خونی را داشته و ۶۰ درصد ذخایرخونی در استان و ۴۰ درصد از سایر نقاط کشور تامین می‌شده، اما با توجه به کمبود ذخایر خونی در کشور، این مشکل در استان بیشتر احساس می‌شود.

خسروی افزود: سیستان‌وبلوچستان از استان‌های پرمصرف و هفتمین استان در استفاده از ذخایر خونی است و یکی از دلایل این موضوع تعداد بیماران تالاسمی و نیاز این بیماران به ذخایر خونی است.

او با اشاره به اینکه نیاز به خون در بیماران تالاسمی که بیشترین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های آن بوده در حال افزایش است خاطرنشان کرد: اگرچه تلاش‌های زیادی برای تامین خون موردنیاز بیماران تالاسمی شده، اما در ۲ هفته اخیر با کمبود شدید ذخایر خونی مواجه هستیم.

مدیرکل انتقال خون سیستان‌وبلوچستان گفت: میزان اهدای خون از ابتدای سال تاکنون ۱۹درصد کاهش داشته و این کمبود ذخایر خون مربوط به همه گروه‌های خونی می‌شود.

او ادامه داد: باتوجه به کمبود ذخایرخونی در کشور، سایر استان‌ها قادر به تامین خون موردنیاز در سیستان‌وبلوچستان نیستند و میزان دریافت خون از سایر نقاط کشور نیز کمتر شده است.

خسروی دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار