چاپ سوم کتاب سرود دشت زلاوز شاعر اوزی نذر دانایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیلوانا سلمانپور مؤلف کتاب سرود دشت زلاوز، در نشستی که با حضور برخی از نویسندگان شهر از جمله فرهاد ابراهیم پور، مجید حلاجی و پوریا فولادی برگزار شد،گفت:در جهان امروز و با وجود تکنولوژی مدرن، که بسیاری از زبان‌های رسمی اهمیت خود را از دست می‌دهند، طبیعی است که گویش‌ها و زبان‌های محلی اقوام گوناگون بیش از پیش در شرف نابودی هستند.

او، بیان کرد: ثبت و نگهداری گویش ها می‌تواند عامل مهمی در شناخت فرهنگ و آداب و رسوم اقوام باشد و از گنجینه واژگان کهن آن برای جایگزینی واژگان بیگانه و اعتلای زبان معیار استفاده برد و به غنای آن افزود.

سلمانپور با اشاره به اینکه کتاب سرود دشت زلاوز حاصل سال‌ها تلاش و تجربه و دستچینی از شعر‌هایی به زبان لارستانی و گویش اوزی همراه با ترجمه فارسی و آوانگاری بوده، تصریح کرد: در ابتدای کتاب به اهمیت حفظ زبان‌ها و سپس مشکلات مختلف نگارش آن‌ها پرداخته  می شود و در انتهای آن واژه نامه‌ای شامل واژه‌هایی که در شعر‌ها استفاده شده، به چاپ رسیده است.

مؤلف کتاب سرود دشت زلاوز، ادامه داد: با توجه به علاقه مردم جنوب فارس مانند منطقه لارستان و هرمزگان که گویشوران این زبان هستند به ویژه زادگاهم اوز که مردم با فرهنگش به کتاب و کتابخوانی علاقه بسیار دارند و در همایش پایتختی کتاب با مدیریت مسئولان ارجمندش در ۳ سال متوالی امتیازات و جایگاه ویژه‌ای را کسب کرده اند و با توجه به پویش ارزشمندی بنام نذر دانایی که در ایران رواج یافته است،  تمام کتاب‌ها را به مراکزی فرستادم که به راحتی در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

این بانوی شاعر اوزی، افزود : این مراکز شامل کتابخانه ها، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی، دبیرخانه پایتخت کتاب، فرهنگستان زبان فارسی، استادان زبانشناسی و گویش شناسی ایران و مراکز ایرانشناسی و زبانشناسی برخی از کشور‌های جهان است که در جنوب ایران و به ‌ویژه استان‌های فارس و هرمزگان، به یاری دوستان فرهنگ دوست بسیار گسترده‌تر توزیع و به کتابخانه‌های شهر‌های کوچک نیز ارسال شد.

او، اضافه کرد: محمد ولی زاده، ناشر و نویسنده توزیع کتاب ها را برای تهران و شهر‌های بزرگ بقیه استان‌های کشور،  توزیع کرد به طوری که کتاب‌ها تمام شد و همچنان در فهرست مراکز، مکان‌های بسیاری باقی مانده که باعث شد برای چاپ سوم اقدام شود.

 مؤلف کتاب سرود دشت زلاوز اظهار کرد: پس از چاپ سوم، این کتاب  پس از ارسال به مراکز فرهنگی باقیمانده در لیست اهدا، در کتابفروشی‌ها توزیع می شود.

سلمانپور،گفت: چند سال پیش نیز تعداد زیادی از سومین مجموعه شعر فارسی ام با عنوان آواز روشن منتشر شد که آن را به کتابخانه‌های دانشکده‌های ادبیات در دانشگاه‌های سراسر ایران تقدیم کردم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار