مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر گفت: در حال دولتی کردن شرکت‌های دانش بنیان هستیم که برای کشور خطرناک خواهد بود.

مالک نادری، مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: همه مقالات دانشگاهی قابلیت پتنت شدن را ندارند، اما بیشترشان می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

او افزود: بخشی از پتنت‌ها باعث کمک به توسعه تولید دانش در دنیا و سپس مقاله نویسی می‌شوند.

نادری تصریح کرد: ارتباط با صنعت سال‌های زیادی بوده که در حال انجام است، اما جنس مراودات با آن کمی قابل تفکر است؛ چراکه صنعت معمولا موضوعاتی را به دانشگاه‌ها ارجاع می‌دهد که متناسب با مسائل و مشکلات روز باشد.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: مشکلات ریشه‌ای و پایه‌ای که نیاز به تحقیق و بررسی داشته باشند از طرف صنعت به دانشگاه ارجاع داده نمی‌شوند، در این زمینه مشکلات بیشتر بر پایه مهندسی هستند.

او با بیان اینکه دانشگاه‌ها در خلق فناوری‌های جدید، ایجاد خطوط تولید جدید، نگاه جدید به صنعت و حل مشکلات آن در فعالیت هستند، تاکید کرد: فارغ التحصیلان دانشگاهی فعالیت‌های مهندسی در صنعت انجام می‌دهند و به هیچ عنوان نباید رقیب شرکت‌های خصوصی در بیرون باشند در غیر اینصورت شاهد مشکلاتی در این حوزه خواهیم بود.

نادری اضافه کرد: در طرح‌های پیش‌رو مانند حوزه‌های دفاعی، هوا فضا، نوآورانه و ... به کمک دانشگاه‌ها می‌توانیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. 

او درباره عدم تجاری سازی مقالات دانشگاهی گفت: تجاری سازی محصولات و مقالات دانشگاهی نیازمند نگاه اکوسیستمی یا زیست بومی است، برای مثال احتمال دارد که محققان در حوزه تولید تیم خوبی داشته باشند، اما در زمان ورود به بازار برای فعالیت در آن با چالش‌های جدی مواجه شوند.

نادری با بیان اینکه اگر شکوفایی در صنعت، عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، شرکت‌های فعال و دانش بنیان بسیار ضعیف در اکوسیستم فعالیت خواهند کرد، افزود: همه عوامل برای موفق شدن در حوزه‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان دخیل است و فعالیت در این حوزه به معنای سودمند عمل کردن سریع نیست، بلکه هرچیزی زمان خاص خود را دارد.

مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به ضعف‌های ایجاد شده برای تجاری سازی محصولات اظهار کرد: چالش اصلی برای تجاری سازی و رشد شرکت‌های دانش بنیان وجود یک نگاه دولتی در کشور ماست، متاسفانه در حال دولتی کردن شرکت‌های دانش بنیان هستیم که برای کشور ما بسیار خطرناک خواهد بود.

ارتقای فعالیت‌های دانش بنیان با استفاده از اقتصاد آزاد

نادری اضافه کرد: با ایجاد یک فضای رقابتی و اقتصاد باز می‌توانیم فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را ارتقا دهیم.

او گفت: باید برای زمان احترام قائل شویم. دلیل پیشرفت کشورها این است که سال‌های طولانی در حوزه مبانی تولید و فناوری با مشکلات و شکست‌های گوناگونی مواجه شده اند و پس از گذشت چند سال طعم موفقیت را چشیده اند.


بیشتر بخوانید


مدیرکل دفتر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: امسال رتبه ۱۵ جهانی را در حوزه تولید مقالات علمی و تجاری سازی کسب کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.