حدود یک هفته‌ای از ماجرای تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ تهران می‌گذرد؛ تخلقی که باعث کشمکش میان سازمان بازرسی کل کشور و مدیران شهری شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک هفته‌ای از ماجرای تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ تهران می‌گذرد؛ موضوعی که ابراهیم شاهرخیان بازرس کل استان تهران در گفت‌وگو با اخبار ۱۸:۳۰ به آن اشاره داشت.

تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی که صدای بازرسان را درآورد!

ابراهیم شاهرخیان بازرس کل استان تهران با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته از منطقه ۵ گفت: طی بازرسی به عمل آمده از این منطقه کشف موارد متعددی را از سوی جریانات و تخلفات در شهرداری منطقه ۵ شاهد بودیم. عمده سوء جریانات کشف شده در ارتباط با مبلغ یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب پروژه‌های مشارکتی بوده که توسط شهرداری از یک طرف به عنوان صاحب زمین و از طرفی دیگر با اشخاص حقیقی و حقوقی برقرار شده است.

شاهرخیان ادامه داد: واقعیت امر این است که قرارداد‌های منعقد شده از استحکام و دقت لازم و رعایت موارد قانونی برخوردار نبودند و حتی بر همین قرارداد‌ها نظارت کافی صورت نگرفته است.

به حاشیه رفتن تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ شهرداری تهران؛مقصر کیست؟

بازرس کل استان تهران خاطرنشان کرد: تمامی مناطق شهرداری تهران و شهرستان‌های استان را به زودی مورد بازرسی قرار خواهیم داد. همچنین سهل انگاری و تخلف صورت گرفته و عدم نظارت بر قرارداد‌های مشارکتی منجر شد تا در بازرسی از منطقه ۵ مشخص شود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از حقوق شهرداری تضییع شده است.

وی ادامه داد: این پرونده مربوط به بررسی عملکرد پروژه‌های مشارکتی شهرداری منطقه ۵ در ۴ سال اخیر بوده است و در دل آن قرارداد‌های متعددی بر مبنای ساخت و ساز‌ها و مشارکت‌هایی است که حداقل نزدیک به ۱۵ پروژه مورد بررسی قرار گرفت و به راحتی نمی‌توان گفت یک سهل انگاری ساده منجر به این اتفاق شده است. پرونده در سازمان بازرسی کامل و همراه با متخلفین به دادسرای تهران ارسال شده است.

تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ مربوط به گذشته است

اما زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفت که  بنابر پیگیری‌های انجام شده این تخلف در این دوره صورت نگرفته است.

او ادامه داد: در این زمینه شهرداری فعلی هیچ نقشی را در ارتباط با تخلف نداشته است و بنابر اسناد و مستندات موجود در سازمان بازرسی این اتفاق در دوره گذشته مدیریت شهری صورت گرفته است. جزئیات بیشتر از این تخلف را باید سازمان بازرسی اعلام کند، اما ربطی به مدیریت شهر فعلی ندارد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز طی چند روز گذشته در جلسه شورا، اظهار کرد: از دستگاه‌های نظارتی که پس از حدود دو دهه، به قرارداد‌های مدیریت شهری ورود کردند و در جهت احقاق حق شهروندان مسایل را پیگیری می‌کنند، تشکر می‌کنم. این نتیجه شفاف سازی، رویکرد نظارت موثر و تعامل مدیریت شهری در این دوره با دستگاه‌های نظارتی است که قرارداد‌ها و اقداماتی که در طول دهه گذشته اتفاق افتاده، به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به حاشیه رفتن تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ شهرداری تهران؛مقصر کیست؟

هاشمی  افزود: شورای پنجم از هرگونه برخورد غیرسلیقه‌ای، بدون تبعیض و مبتنی بر بررسی‌های کارشناسی با تمام متخلفان حمایت می‌کند.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: صدا و سیما به تازگی در یکی از بخش‌های خبری خود با بیان اینکه در پروژه‌های سرمایه گذاری منطقه ۵ تخلفاتی رخ داده است، مصاحبه‌ای با یکی از مدیران سازمان بازرسی کل کشور داشته و این مقام مسئول هم به تخلفات قانونی این منطقه در پروژه‌های سرمایه گذاری اشاره کرده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دغدغه اصلی ما در مدیریت شهری شفافیت و مقابله با فساد است، افزود: ظاهرا در مصاحبه رئیس بازرسی استان تهران آمده است که در دوره جدید به متخلفان پایان کار ارائه شده و من این را از شهردار منطقه پیگیری کردم.

وی گفت: به گفته شهردار این تخلفات در زمان انعقاد قرارداد بوده و تداوم فعالیت آن به دلیل قرارداد گذشته بوده است که شهرداری ملزم بوده بر اساس قرارداد بسته شده همکاری کند.

به حاشیه رفتن تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ تهران

حال سوالی که در اذهان ایجاد می‌شود این است که چرا مدیریت شهری فعلی مقصر این تخلف نسبتا بزرگ را مدیریت شهری سابق می‌داند؟ در صورتی که بنا بر گفته مسئولان سازمان بازرسی بخشی از این تخلف در دوره مدیریت فعلی به وجود آمده است.

به حاشیه رفتن تخلف ۱۵۰۰ میلیاردی شهرداری منطقه ۵ شهرداری تهران؛مقصر کیست؟

این انتظار از مسئولان شهری می‌رود که به جای مقصر دانستن مدیریت شهری سابق برای این تخلف، برای انعکاس شفافیت، پاسخگوی عملکرد فعلی خود باشند.

گفتنی است؛ محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی این شورا  رسانه ملی را  به دلیل شفاف سازی این موضوع  مورد انتقاد قرار داده بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۸ آبان ۱۳۹۹
کی بود، کی بود ؟ من نبودم!!!!
لب کلام مسئولان در هر رده و منصبی.
آخرین اخبار