اسلحه‌های انفرادی یکی از گزینه‌های ایرانی برای صادرات به کشور‌های جهان هستند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسلحه‌های انفرادی یکی از تجهیزات و تسلیحات مورد استفاده در میدان‌های نبرد  هستند که از ابتدای به وجود آمدن جنگ‌های کلاسیک توسط سربازان مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این نوع از اسلحه‌ها یکی از تجهیزات اصلی در نبرد‌های تن به تن محسوب می‌شوند که قدرت و کیفیت آن‌ها از مولفه‌های اصلی شکست یا پیروزی در نبرد‌هایی است که سربازان پیاده در آن‌ها حضور دارند. در واقع سلاح‌های تهاجمی شاخه‌ای از سلاح‌های انفرادی هستند که به نیرو‌های عمل‌کننده اجازه می‌دهند تا به راحتی در هر لحظه از خود دفاع کنند، به همین خاطر طراحان نظامی جهان فرآیند کار ساخت چنین سلاح‌هایی را آغاز کردند.

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

نخستین سلاح‌های انفرادی در ایران چه نام داشتند؟

شاید بسیاری از ما نام تفنگ سر پُر را شنیده باشیم. جالب است که بدانید چنین تفنگی روزگاری در نبرد‌هایی که قشون ایران در آن حضور داشتند مورد استفاده قرار می‌گرفت. این تفنگ به علت فرآیند آماده سازی خود از سرعت بسیار پایین برخوردار بود و به همین دلیل شانس موفقیت سربازان در هنگام حضور در نبرد‌ها پایین می‌آمد. پس فرماندهان نظامی سعی داشتند تا تفنگ‌ها و اسلحه‌هایی را طراحی کنند که سرعت بیشتری را داشته باشند.

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

اسلحه سر پُر

تفنگ‌های ام ۱ و برنو تفنگ‌هایی بودند که در سال‌های پیش از جنگ جهانی اول طراحی و ساخته شدند تا علاوه بر سرعت، دقت سربازان را در هنگام نبرد‌ها افزایش بدهند. پس از آن بود که با گذشت زمان و دستیابی انسان‌ها به دانش‌های جدید، تفنگ‌های جدید همچون انواع مسلسل‌ها و سایر تفنگ‌ها همچون اسلحه‌های کمری نیز خلق شد و تا امروز انواع جدیدی از اسلحه‌های انفرادی در کشور‌های مختلف طراحی و ساخته شده است.  

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

اسلحه ام ۱

معروفت‌ترین اسلحه‌های انفرادی چه نام دارند؟

اسلحه‌های انفرادی همچون کلاشنیکف و ژ - ۳ از ابتدای ساخت و ورود به چرخه استفاده در نیرو‌های مسلح در جهان همواره به علت کارایی و قیمت تمام شده پایین در میان نیرو‌های نظامی در جهان محبوبیت بسیاری پیداکرده اند. اما اسلحه‌های دیگری مانند ام ۱ و مسلسل یوزی نیز بعد‌ها و با گذشت زمان محبوبیت بسیاری پیداکرده اند.  

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

اسلحه ژ - ۳

ساخت اسلحه‌های ایرانی از چه زمانی آغاز شد؟

نیاز ایران به ساخت انواع اسلحه ها مانند اسلحه های انفرادی باعث شد تا ایران در سال های پس از جنگ تحمیلی بر آن شود تا در صنایع نظامی خود انواع تسلیحات و تجهیزات را طراحی کرده و بسازد. جمهوری اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب مورد تحریم شدید دشمن قرار گرفت، برای ارتقای جایگاه خود در منطقه به خصوص پس از جنگ تحمیلی با سرعت با جوانان خود وارد تمامی عرصه‌ها به خصوص حوزه دفاعی شد و توانست خیلی زود پیشرفت‌های بزرگی داشته باشد که یکی از آن‌ها تولید سلاح انفرادی است.

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

در سال‌های اخیر به خصوص پس از تحرکات گروه‌های تروریستی به ویژه داعش در اطراف مرز‌های ایران فرآیند مجهزتر شدن نیرو‌های مرزی آغاز شد و این گونه بود که کار طراحی تسلیحات بومی سرعتی بیش از پیش گرفت و امروز کشورمان یکی از قدرت‌های تولید سلاح‌های انفرادی است که یک نمونه آن خیبر نام دارد. ارتقای تجهیزات دفاعی یکی از کار‌هایی است که نیرو‌های مسلح در طول تاریخ انجام می‌دهند تا تسلیحات نظامی با قابلیت‌های جدید وارد میدان شوند، این موضوع در بین سلاح‌های انفرادی هم وجود دارد.

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

چرا به روز رسانی تجهیزات و تسلیحات دفاعی اهمیت دارد؟

سلاح‌های انفرادی به خاطر تغییر روش‌ها و انواع مختلف نبرد‌ها در جهان یک نیاز همیشگی نیرو‌های زمینی بوده و به همین خاطر توسعه انواع سلاح از جمله اسلحه‌های هجومی در دستور کار فرماندهان و متخصصان نظامی جهان قرار دارد.  این موضوع در کشور ما هم که در منطقه‌ای پرالتهاب قرار دارد بسیار مهم است و مدنظر قرار گرفته، به نحوی که امروز شاهد هستیم بهترین تجهیزات دفاعی با بالاترین دانش روز دنیا و تکیه بر دانش بومی ساخته می‌شوند که یک نمونه آن، اسلحه‌های انفرادی هستند که فرآیند ساخت آن چند سالی می‌شود که در کشورمان آغاز شده است.

کدام اسلحه‌های انفرادی ایرانی در آستانه صادرات به بازارهای جهانی هستند؟

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

اسلحه انفرادی خیبر

سال ساخت: ۱۳۸۱.

جرم اسلحه: ۳/۷ کیلوگرم.

نواخت تیر: ۸۰۰ تا ۸۵۰ تیر در دقیقه.

برد مؤثر: ۴۵۰ متر.

برد نهایی: ۲۵۰۰ متر.

سرعت خروج گلوله از لوله: ۹۰۰ تا ۹۵۰ متر بر ثانیه.

نوع کالیبر: ۵/۵۶ میلی‌متر.

نوع گلوله در خشاب: ۲۰ و ۳۰ تیر.

چند وضعیت: تک تیر، ۳ تیر و رگبار.

مزیت‌ها: سبک بودن، ظرفیت حمل دو برابر گلوله نسبت به اسلحه‌های کالیبر ۷/۶۲ میلی‌متری، مزیت کارکرد، طراحی ارگونومیک، کاهش نیروی عقب نشینی و افزایش دقت تیراندازی، صدای کم در هنگام تیراندازی و طراحی سه نوع لوله ۶۸۰، ۷۳۰ و ۷۸۰ میلی‌متری.

ویژگی خاص: با هر بار کشیدن ماشه ۳ گلوله شلیک می‌شود.

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

اسلحه انفرادی ذوالفقار

طول: حدود ۸۵۰ میلی‌متر.

وزن اسلحه: ۳/۵ تا ۳/۸ کیلوگرم.

نوع کالیبر: ۵/۵۶ و ۷/۶۲ میلی‌متر.

سرعت نواخت تیر: ۵۵۰ الی ۶۵۰ گلوله در دقیقه.

سرعت دهانه: ۷۰۹ متر بر ثانیه.

نوع گلوله در خشاب: ۲۰ تیر.

ویژگی خاص: قابل تغییر بودن لوله و کالیبر سلاح، توان تیراندازی با تمام گونه‌های مهمات سلاح انفرادی موجود در کشور، احتمال کم تر گیر کردن سلاح، استفاده همزمان از دو خشاب، قنداق تاشو، ریل‌ها در اطراف بدنه امکان نصب هرگونه تجهیزات جانبی، استفاده از دو روش برای نشانه روی به سوی اهداف و قابلیت استفاده در ماموریت‌های ویژه.

اسلحه های ایرانی برای صادرات به جهان

اسلحه انفرادی مصاف

وزن بدون خشاب: ۳ کیلوگرم.

وزن با خشاب: ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم.

نوع کالیبر: ۵/۵۶ میلی‌متر.

نوع خشاب: ۲۰ و ۳۰ تیر.

نواخت تیر: ۷۰۰ الی ۱۰۲۵ گلوله در دقیقه.

برد موثر: ۳۵۰ متر.

سرعت دهانه گلوله: ۸۵۰ الی ۹۵۰ متر بر ثانیه.

سرعت شلیک گلوله: ۹۰۰ متر بر ثانیه.

نوع گلوله: ترکشی.

تعداد خان گلوله: ۶ خان راست گرد.

ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص: سبک بودن،  وجود ریل‌های مختلف برای نصب انواع تجهیزات،  عمر بالای لوله،  قنداق تسلکوپی و قابلیت استفاده در ماموریت‌های کماندویی توسط نیرو‌های ویژه.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
ارتش روسیه اولین کشور قدرتمند جهان از کلاش 70 سال پیش استفاده میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۳:۰۵ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
هیچ وقت تو سربازی یا جایی اینها رو نمی‌بینیم اینها تو نمایشگاه ها یا تو اخبار هربار شکلش رو قشنگ تر میکند و یه اسم دیگه میزارند کلا طراحی سلاح نیاز به زیرساختار و علم کامل داره که صنایع دفاع نداره حتی یه طراح تخصصی تفنگ نداریم همش از گروهی از مهندسین رشته ها جمع شدند و یک طرح کلی رو کپی برداری میکنن این طرح سلاح مصاف و خیبر و کوفت همش از پلتفرم کلی کپی چینی اسلحه ام ۱۶ بود که دهه ۹۰ خریدند ولی اسلحه آنقدرافتضاح بود که هیچ یگانی قبول نکرد به تفنگدار دریایی سپاه دادند هر از گاهی قیافش رو زیبا میکنن یک ردلایت و پوینتر و چراغ قوه چینی روش نصب میکنم یه اسم جدید کلیات همونه مکانیزم مشکل به خاطر نوع الیاف و درست نبودن طرح جزئیاته که باید پول به کارخانه اصلی بدن و نقشه فنی رو بگیرن مثل داستان ژ۳ های بعد انقلاب که نقشه اصلی نداشتن واقعا هم آشغال درامد حتی تو جنگ سوریه هم تست شد و وضعیت بد و تفنگ ها اینقدر آشغال که مجبور به خرید ak103 شدند تا زمانی اینها هزینه نکنم و از یک شرکت معتبر اسلحه نگیرند به دو سلاح کلاشینکف و ژ۳ خواهد بود متاسفانه دکتری نظامی ما واقعا احمقانه وقتی کل بودجه نظامی صرف موشک و پهپاد میشه و بقیه یگان ها و نیروی هوایی و هوانیروز و تانک ها و ...... به امان خدا این چیز عجیب ودور از انتظار نیست
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۷:۴۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام دوست گرامی
بنده از پیام شما متوجه شده ام حرف شما اینه که چرا تمام بودجه نظامی صرف ساخت پهپاد و تانک و نفربر و ناو پدافند و موشک و ضد هوایی و...... میشه ولی زیاد به فکر ساخت سلاح های انفرادی نیستیم؟ درسته
شما از کجا خبر دارید؟
کی به شما گفته که هیچ فکری برای ساخت سلاح های انفرادی نیست؟ امپراطوری دروغ(BBC و رادیو فردا)
در حالی که ایران حتی در ساخت سلاح های تک تیرانداز و گاتلینگ های نوین پیشرفت عالی داشته
سلاح هایی که در اختیار سپاه هست اکثرا تسلیحات نوین ساخته مهندسین ایرانی هستش
سلاح های ارتش هم بدنه اش همونه (ظاهرش)
ولی کلاش ها و ژ3 های ساخت ایران که در اختیار ارتش هستش قطعات داخلی اش ارتقاء یافته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ دی ۱۴۰۰
به نظر من سلاح سازمانی نیروهای مسلح نیاز به تغییر دارد ژ۳ که خیلی گیر می کند و لگد زیادی دارد و سنگین است و اسلحه کلاشینکف هم قدرت تیراندازی و دقت پایینی دارد نیاز به یک سلاح با وزن کم و قدرت و دقت تیراندازی مناسب و سادگی اموزش برای سربازان داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
ژ3 رو کامپوزیتی و سبک بسازن از همه چی بهتره.
Iran (Islamic Republic of)
فربد
۲۱:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اگر این اسلحه‌ها را دارم چرا هنوز تو سربازی کلاش و ژ۳ آموزش می‌دهند مگر قرار نیست از اینا استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
امکانات نظامی سپاه با ارتش متفاوته
و سپاه پاسداران مجهز به تسلیحات بیشتر و مدرن تری هستش
قبول دارم کلاش کمی قدیمی شده ولی کلاش هم سلاح بدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۹ تير ۱۴۰۱
خب ببینید سلاح هایی مثل مصاف در نیروهایی مثل تکاور استفاده میشه در ضمن باید اول از سلاحی مثل کلانشینکف استفاده کنیم بعد. زیرا هنوزکه هنوزه از این سلاح در خیلی از کشور ها مخصوصا اروپا اسفاده میشه و جز سلاح های سازمانی و اصلی هستش بنابراین تنها این سلاح مختص ایران نیست. با تشکر از این که این پیام را خواندید.
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مهم اینه که شماتوخونه باخیال راحت نشستیدودر امنیت کامل هستیدکسانی که تلاش وزحمت میکشند طراحی وتولیداین سلاح روانجام میدن،هرجورکه دوست داشته باشنداختیار دارنداسم انتخاب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اینا که همش عربی هستن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۲۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
لطفا دست بیگانگان نیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اونی که گفت مای بی بی :
مای بیبی رو مگه نیرو های مسلح میسازن که نمیتونن ؟ دولت با وزارت دفاع فرق داره . این نمونه ها اصلا مشابه چینی نداره
مزدور کثیف
Netherlands
ناشناس
۱۶:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اسلحه هایی مثل خیبر چون کیفیت خوبی نداشتن یا هزینه تولید بالا بوده مجبور شدن مدل جدید تر رو جایگزین کنن برای همین از چند نمونه بیشتر نرفتن پس دلیلش اینه که مدل های جدید تر و بهتر در دستور کار قرار گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
دوستانی که هی میگن کلاش و ژسه درسته قدیمی هستن ولی به بدیل بودجه‌ کم دارن با تاخیر جایگزین میکنن
تو سپاه و نیرو های امنیتی تا جایی که مطالعه کردم ak103 و KLF ساخت ایران و فاتح و صیاد ۵.۵۶ که کیفیت بالایی دارن جایگزین type 56 چینی شدن .
تو ارتش هم مصاف جایگزین type 56 شده و زلفقار هم بعد از تست های نهایی توسط وزارت دفاع قراره جایگزین ژ۳ بشه که کیفیت بالایی باید داشته باشه پس دیگه نگران نباشن فقط چون بودجه‌کمه و دیدگاه فرماندهان یکم قدیمیه یکم‌ طول میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
بچم پوشک نداره مای بیبی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
وقتی مفرمایید ما ، منظورتان دولت است .
دقیقا حرف شما درسته ، دولت آن هم این دولت حتی اجازه ساخت هم نمی دهد چه برسد تولید کنید .
ولی اسلحه و لوازم های تک را صنایع دفاع تولید می کند و این افتخار است .
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Masoud
۱۵:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اسلحه فقط بی 4 4 :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
ارتش چرا تو پادگان ها از ژ3 سال های بسیار دور که نشان شیر روشون هست استفاده میکنه و این اسلحه ها رو در اختیار سربازا نمیزاره که 5 کیلو ژ3 باید کمر و دستشونو به فنا بده و هیچ جای دنیا مدل قدیمی استفاده نمیشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
تو آموزشی ها همه کشورها از اسلحه های قدیمی استفاده می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
این سلاح ها دست نیروهای خودمون هم نیست بابا
بیشتر یه طرح یا تولید محدود هستن
ارتش هنوز ژ3 و سپاه هم کلاشینکف . اولین نیروهای ایرانی رو مجهز کنید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
فرقه استراتژیکه بین کشتن و زخمی کردن، استفاده از این اسلحه ها که کشندگی بالایی دارن مخصوصا تو سپاه و مرزها درست نیست. فعلا چیزی ارزونتر، راحتتر و بهتر از کلاش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
چرا سلاحهای سازمانی ایران به روز نمیشن. کلاش تا حدودی خوبه هنوز ولی اینکه ژ۳ بعد از ۵۰ سال هنوز داره استفاده می شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خرید اسلحه ژ3و تیربار ان و تیربار امریکایی کالیبر50 و ماشین الات روسی مانند ماز. اواز و....خیانت بزرگی به ملت ایران بود. با توجه به وضعیت سرزمینی خشک ایران این سلاح مناسب نبوده است و بخاطر اینکه امریکایی ها برای ایران تصمیم میگرفتند میدان جنگ را فقط در شوروی فرض میکردند و سلاح مناسب ان اب و هوا در نظر گرفتند. ابتدای دفاع مقدس سلاح ژ3وتیربار ان و حتی تیربار کالیبر 50امریکایی به گیربار تبدیل شده بودند در حالی کلاش و دوشکاو سیمینوف و گرینوف چنین وضعیتی نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
احسنت بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اینا الان کجا هستند که تو خدمت فقط ژ3 و کلاشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
خو تو خدمت که بهت سلاح اینجور ینمیدن اینارو به کوماندو موماندو ها میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اسم اسلحه هارو اسلحه کاظم اسلحه عبدلجبار اسلحه هوشنگ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
سوال از ادمین:
دو سه هفته پیش وزیر دفاع گفت برای نوسازی ناوگان نیروی هوایی با روسیه و چین به توافقاتی دست یافتیم. خبری نشد از این موضوع؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اول بدین این سلاحها رو به نیروهای خودی و این سلاحهای قدیمی از قبیل ژ۳ رو که کارایی درست و خوبی نداره رو جمع کنید بعد بفکر صادرات باشید لطفاًاًاً
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
کاشکی توی تیترتون از کلمه قاتل استفاده نمی‌کردید
این‌همه کلمه!
میزدید سلاح کارآمد ، قوی ، بی‌نظیر ، فوق‌العاده ،...‌
بابا! یه کم بیشتر مطالعه کنید
ولی بعضی‌هاتونم عالی مینویسیدا !
Iran (Islamic Republic of)
چمران
۱۱:۱۲ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
احسنت با نظر شما موافقم اصلأ کلمه مناسبی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
احتمالا در زبان پارسی نام مناسبی پیدا نمیشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
زنده باد ارتش جمهوری اسلامی ایران
France
علی
۰۹:۰۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
مصاف و ذوالفقار اسم یک سلاح واحد هست که توسط موسسه مصاف تولید شده است
ابتدا اسمش مصاف بود بعد به ذوالفقار تغییر نام پیدا کرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
به نظر من کشور مسلمان باید برای دفاع از خودش تجهیزات تولید کنه
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۰۸:۴۱ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
باید یه فکری به حال مرزها کرد که علاوه بر حفاظت و بکار بردن سلاح های قوی و به روز ....خیلی نیاز به حضور سرباز ها نباشه تا تلفات جانی کمتری در مرزها بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
درسته ، استفاده از سلاح های اتوماتیک و کنترل از دور و نصب شده روی ربات های سیار که از فاصله ی دور بشه کنترلشون کرد و مثلا دو نفر هر کدوم از این سلاح های کنترل از دور، کاربر داشته باشه که مخفی شده باشند و استفاده از پهپاد برای رصد کاروان های قاچاق و اشرار مرزی، دیگه همشون راحت شکار میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
عنوان خبر "قاتلانی در سطح جهانی" چندان جالب نیست! ما اسلحه را برای امنیت و بازدارندگی میسازیم نه ارتکاب قتل و ترور!. سیاست ما با آمریکا که اسلحه رایگان در اختیار قبایل آفریقایی قرار میدهد تا همدیگر را لت و پار کنند و نسلشان منقرض شود، فرق دارد! در ضمن؛ اسلحه طوری ساخته شده که هیچوقت خود به خود راه نمی افته تا بره و مرتکب قتل بشه! =))
آخرین اخبار