نماینده سازمان اقتصادی رضوی در پیشرفت منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان گفت: بر اساس تفاهم‌نامه مشترک این سازمان آمادگی عقد قرارداد کشت با کشاورزان منطقه سیستان در خصوص کشت قراردادی گلرنک را دارد.

محمد مهدی زردوزنیا نماینده سازمان اقتصادی رضوی در پیشرفت منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: در راستای نظام بهره‌برداری طرح ۴۶هزارهکتاری دشت سیستان و با هدف توسعه کشت دانه‌های روغنی و ایجاد زنجیره تامین روغن خوراکی و خودکفایی در این زمینه، آستان قدس رضوی نهاده‌ها را در زمان کشت در اختیار کشاورزان قرار داده و در فصل برداشت محصول تولیدی را با قیمت تضمینی خریداری می‌کند.

او ادامه داد: با توجه به آبگیری مزارع دشت سیستان از طرح بزرگ آبرسانی و لزوم توسعه کشت‌های اقتصادی فرصت مناسبی است که بهره‌برداران با کشت قراردادی محصولات شرایط را برای ایجاد درآمد تضمین شده فراهم کند.

عضو هیات مدیره مؤسسه عمران وتوسعه رضوی تاکید کرد: آستان قدس رضوی بر اساس قرارداد علاوه‌بر تامین نهاده‌ها، بیمه محصول را نیز تقبل می‌کند.

گلرنگ (کاجیره) یا کاغاله گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می‌رسد.

برگ‌های آن پهن، دندانه دار و بدون دمبرگ است که گل‌های آن منفرد، لوله‌ای و به رنگ زرد مایل به قرمز بوده که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضاً منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و ... دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار