خرید حمایتی زعفران از سوی دولت در امسال با محدودیت هایی اعمال می‌شود که این امر علاوه بر کاهش خرید و ضرر زعفران‌کاران، بار دیگر بازار را در دست دلالان قرار داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قیمت هر کیلو پوشال زعفران مبلغ ۱۱ میلیون تومان و هر کیلو نگین زعفران مبلغ ۱۳ میلیون تومان مصوب شده، ولی این روز‌ها کشاورزان تربت جام به امید تحویل دسترنج خود به اتحادیه تعاون روستایی این شهرستان در صف‌های انتظار ایستاده، ولی از نحوه تحویل زعفران از سوی اتحادیه تعاون روستایی گلایه‌مند هستند و معتقدند که دولت بر خلاف وعده‌های حمایتی از کشاورزان از زعفران کاران حمایت نمی‌کند و تمام این گفته‌ها در حد همان شعار باقی مانده است.

شراف الدین رحمتی، یکی از کشاورزان تربت جام گفت: امسال از سه هکتار سطح زیر کشت زعفران، ۹ کیلوگرم زعفران خشک عایدم گشته که با توجه به هزینه‌های بالای برداشت نه تنها جوابگوی هزینه‌ها نیست بلکه امیدی هم به سودآوری ندارم.

او افزود: جهت تحویل زعفران یک روز از ساعت ۸ صبح در صف طولانی تحویل زعفران ایستادم که متأسفانه بعد از ۳ ساعت معطلی زعفران ما را تحویل نگرفتند؛ حال سوال اینجاست آیا برخورد این چنینی حاصل شعار‌های دولت در حمایت از زعفران کاران است؟

صف طولانی برای تحویل زعفران

درویش احمد بیرجندی یکی دیگر از زعفران کاران تربت جام گفت: هفته پیش جهت تحویل ۱۰ کیلو زعفران به اتحادیه تعاون روستایی تربت جام در صف انتظار قرار گرفتم، نوبت که به ما شد گفتند قبول نمی‌کنیم به بازار بردم وقتی فهمیدند اتحادیه قبول نکرده با مبلغ ناچیزی خریداری کردند آن هم به صورت یک ماهه!

اسماعیل حافظ دوست، کشاورز دیگر گفت: ۵ کیلو زعفران خشک‌کرده را به امیدی آورده‌ام که تحویل اتحادیه تعاون روستایی شهرستان بدهم، اما پس از کلی معطلی به ما گفتند ما زعفران پوشالی تحویل نمی‌گیریم و تنها زعفران نگین را قبول می‌کنیم.

وقتی دولت برای قیمت زعفران پوشالی و همچنین زعفران نگین قیمت خرید مصوب می‌کند پس چرا زعفران پوشالی ما را تحویل نمی‌گیرد؟

او افزود: سوال ما از مسئولان این است اگر زعفران پوشالی را تحویل نمی‌گیرند چرا یک کارشناس را مشخص نکردند که در ابتدا کیفیت زعفران کشاورزان در صف ایستاده را مورد بررسی قرار داده تا اگر مورد قبول اتحادیه واقع نشد، به ما بگویند اینقدر در صف معطل نباشیم. ضمن اینکه وقتی دولت برای قیمت زعفران پوشالی و همچنین زعفران نگین قیمت خرید مصوب می‌کند پس چرا زعفران پوشالی ما را تحویل نمی‌گیرد؟

قیمت مصوب دولت برای زعفران جوابگوی هزینه‌ها نیست

 حسین نجفی، زعفران کار صالح آبادی که مسیر ۹۰ کیلومتری صالح آباد تا تربت جام را برای تحویل زعفران به تعاون روستایی پیموده، گفت: نحوه خرید زعفران نیز در حال حاضر از سوی اتحادیه تعاون روستایی تربت جام خیلی اسفناک است حداقل بایستی هر نفر ۶ ساعت در صف انتظار قرار گیرند تا نوبت به وی برسد، بعد هم می‌گویند محصول زعفران شما مورد تأیید ما نیست.

او با بیان اینکه قیمتی که دولت برای زعفران پوشالی و نگین اعلام کرده، جوابگوی هزینه‌ها نیست،افزود: در بعضی مناطق، سطح هکتار زعفران کاهش یافته، ولی هزینه‌های آن نسبت به سنوات گذشته چندین برابر شده و قیمت زعفران هم نسبت به سال قبل حداقل ۴۰ درصد کاهش داشته که این خود بزرگترین مشکل برای کشاورزان است.

کشاورز زعفران کار ادامه داد: مسئولان در ابتدا به ما اعلام کردند زعفران پوشالی را قبول می‌کنیم، ولی باز دوباره اعلام کردند که قبول نمی‌کنیم؛ همین که بین دلال‌ها صحبت شد پوشال قبول نمی‌کنند قیمت به شدت افت کرد و با این کار، کشاورزان مجبور هستند به هر قیمتی که شده زعفران خود را در بازار بفروشند تا اگر سودی نمی‌کنند لااقل جوابگوی هزینه‌های کارگر باشند.

هدف دولت صرفاً تأثیرگذاری در بازار است

امیدرضا حسین زاده مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی تربت جام گفت: خرید زعفران در شهرستان بر اساس دستورالعمل صادره از سوی سازمان تعاون روستایی استان و کشور از تاریخ ۱۷ آبان ماه آغاز و تا پایان آذر ماه امسال ادامه خواهد داشت و تاکنون مشکلی بابت خرید زعفران کشاورزان در تربت جام پیش نیامده است.

او با بیان اینکه یکی از دغدغه‌هایی که کشاورزان دارند، پوشال و نگین است، افزود: تعریف پوشال در بین تعدادی از کشاورزان فرق می‌کند؛ ما بر اساس نتایج آزمایشگاهی خریداری می‌کنیم در حالی که کشاورز با تشخیص خودش و بازاری، مدعی می‌شود پوشال ما مرغوب است.

مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی تربت جام ادامه داد: در سال گذشته زعفران کشاورزان در چهار گرید خریداری می‌شد و اتحادیه هم خریداری می‌کرد و برگشتی ما ۶ تا ۷ درصد بود، ولی امسال دولت زعفران کشاورزان را در دو گرید خریداری می‌کند و به همین خاطر برگشتی‌های ما زیاد است.

حسین زاده، بخش عمده زعفران خریداری شده زعفران در استان را مربوط به تربت جام دانست و با اشاره به برگشت زعفران کشاورزان، بیان کرد: در سال گذشته زعفران کشاورزان در چهار گرید خریداری می‌شد و اتحادیه هم خریداری می‌کرد و برگشتی ما حدود ۷ درصد بود، ولی امسال دولت، زعفران کشاورزان را در دو گرید خریداری می‌کند و به همین خاطر برگشتی‌های ما در سال جاری در هنگام تحویل زعفران زیاد شده است.

او هدف دولت از خرید زعفران را تأثیرگذاری در بازار زعفران ذکر کرد و تصریح کرد: دولت می‌خواهد با مقدار خریدی که انجام می‌دهد تأثیر بگذارد و کشاورز با دلخواه خودش و با قیمت خودش در بازار به فروش برساند.

ضرر کشاورزان از محدودیت‌های اعمال شده خرید حمایتی دولت

باقر خدادادی معاون فنی جهاد کشاورزی تربت جام گفت: امسال ۵۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت زعفران قرار گرفته که با توجه به وضعیت جوی و رسیدگی کشاورزان به مزارع خودشان علی رغم اینکه عملکرد خوبی داشتند، ولی نسبت به سال گذشته کاهش عملکرد داشتیم.

او با اشاره به بالا بودن قیمت تمام شده زعفران برای کشاورز، افزود: با توجه به اینکه در ازای هر هکتار کشت، ۱۸۰ نفرروز اشتغال زایی در زعفران صورت می‌گیرد و این اشتغال زایی هم خاص مردم این منطقه است، برای ما اهمیت داشته و می‌بایست از این کشت حمایت کنیم.
 
معاون فنی جهاد کشاورزی تربت جام با اشاره به خرید حمایتی زعفران از سوی دولت ادامه داد: در بسته خرید حمایتی سال گذشته بدقولی‌هایی از جانب سازمان تعاون روستایی و دولت اتفاق افتاد و یک مقدار کشاورزان متضرر شدند؛ امسال هم خرید حمایتی با یک سری محدودیت‌هایی شروع شده که ما در دفاع از کشاورز اظهار کردیم این محدودیت‌ها ظلم به کشاورز است؛ درست است که این خرید حمایتی، بازار را کنترل کرد، اما افزایش قیمت در بازار به وجود آورد.

خدادادی به نحوه خرید زعفران از کشاورزان پرداخت و بیان کرد: امسال خرید زعفران برخلاف سال‌های گذشته با دو گرید پوشال مرغوب و نگین خریداری می‌شود و از سویی، چون شرایط منطقه و نیروی کاری آن به گونه‌ای است که زعفران را به صورت پوشال معمولی خشک می‌کنند، لذا تعدادی از کشاورزان نمی‌توانند زعفران خودشان را تحویل مراکز دولتی دهند و این امکان دارد به دست دلال‌ها بیفتد و قیمت خرید در بازار کاهش یابد.

او تصریح کرد: در نهایت با طرح حمایتی و با توجه به دستورالعمل‌ها و قول‌هایی که داده شد، ۳۰ درصد تحویل زعفران به صورت نقد خریداری شده و ما بقی حداکثر ظرف مدت سه ماه پرداخت خواهند کرد که این خرید، کمک شایانی به بخش کشاورزی خواهد کرد.

تغییر در روش خرید حمایتی زعفران که منجر به خرید در دو گرید شده، برگشتی زعفران را به دنبال داشته و باعث شده که کشاورز، محصول برداشت شده خود را در بازار آزاد با قیمت پایین‌تر به فروش برساند و با این فروش نه تنها سودی کسب نکند بلکه نتواند هزینه‌های کارگر را هم بپردازد. باید دید دولت در ادامه خرید زعفران تغییری در خرید می‌دهد یا اینکه کشاورزان باید همچنان متضرر شوند.
 
انتهای پیام//ا.د
منبع:مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.