آهنچیان گفت: باید همراهی و همدلی متقابل بین دانشگاه‌ها و دانشجویان وجود داشته باشد تا از بحران کرونا عبور کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور و الکترونیکی شدن آموزش‌ها، سعی شد با هدایت دقیق دانشگاه‌ها و تجدیدنظر در قوانین و آئین‌نامه‌ها کیفیت آموزش تحت تاثیر قرار نگیرد و یا کمترین آسیب به دروس عملی وارد شود.

او افزود: در این شرایط دانشگاه ها هر کدام توانایی خاص خود را داشتند مانند آموزش و پرورش که یک شبکه منسجم برای آموزش ایجاد کرد آموزش عالی اقدام به این کار نکرد. زیرا توانایی و شرایط دانشگاه ها متفاوت بود و به این دلیل دانشگاه ها توسط وزارت علوم هدایت شدند تا با استفاده از پتانسیل خود بتوانند جریان آموزش را ادامه بدهند.

آهنچیان ادامه داد: باید همراهی و همدلی متقابل بین دانشگاه‌ها و دانشجویان وجود داشته باشد تا از این شرایط عبور کنیم. نزدیک به صد درصد کلاس ها، پروژه ها و کارگاه ها در نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته که تیر ماه به پایان رسید برگزار شد و توسط دانشگاه ها مدیریت شد. البته آسیب هایی بر آموزش و کیفیت آموزش وارد شد اما تلاش شد تا حداقل تاثیر گذاری بر آموزش اتفاق بیفتد. اما خواه ناخواه دروس عملی بیشترین تاثیر را گرفت زیرا دانشجویان مجبور بودند محیط آزمایشگاه و .. را ترک کنند. 

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: دوره تابستان، دوره خوبی برای بازیابی دانشگاه ها بود تا نقاط ضعف خود را شناسایی کنند. وزارت علوم هم در کنار دانشگاه ها قرار گرفت. در دوره تابستان برای حل مشکل دورس عملی و ناتمام دانشجویان اقداماتی صورت گرفت و با مدیریت دانشگاه ها به اتمام رسید. نیمسال تحصیلی جدید از نیمه شهریور آغاز شد و برنامه هایی از جمله حضور چرخشی دانشجویان به دلیل اوج گرفتن کرونا عملیاتی نشد. 

او ادامه داد: دانشجویان، اساتید و جامعه دانشگاهی باید بپذیرند که در شرایط جدیدی تحصیل می‌کنند. قوانین هم تاحت تاثیر این شرایط تغییر پیدا کرد. به عنوان مثال هر دانشجو با توجه به مقطع (کارشناسی ۱۴ واحد، کارشناسی ارشد ۶ واحد) باید یک کف حداقل واحد در هر ترم را باید دارا باشد که با توجه به این شرایط کف حداقل واحد کاهش پیدا کرد.

آهنچیان تصریح کرد: دانشجو با دلایل متقن از جمله تاحت تاثیر قرار گرفتن از کرونا و یا مبتلا شدن به کرونا می‌تواند این کف حداقل ۱۴ واحد را پایین بیاورد و یا درخواست دهد که ترم تحصیلی جزو سنوات او منظور نشود و یا ترم را مرخصی تحصیلی بگیرد. این تسهیلات حدود ۲۰ بند است که فروردین ۹۹ ابلاغ شد و به فراخور شرایط انعطافی در آن‌ها ایجاد شده است.

خوابگاه‌ها در مناطق قرمز و نارنجی تعطیل شدند

او درباره شرایط فعالیت خوابگاه‌ها بیان کرد: مقرر بود خوابگاه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و با حضور حداقلی دانشجویان در هر اتاق عملیاتی شود. اما به دلیل شیوع کرونا خوابگاه‌ها به صورت مطلق در مناطق قرمز و نارنجی تعطیل شدند. وزارت علوم تلاش کرده اند که مبالغ وام‌های دانشجویی افزایش پیدا کنند و جلسه‌ای هفته گذشته با رئیس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص داشته اند و گویا قول مساعدت در زمینه افزایش وام‌ها داده شده است.

آموزش ما، شکل مدرسه ای را حفظ کرده است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره تغییر در سرفصل دروس گفت: باید بپذیریم که آموزش در کل دنیا با به روز نشدن سرفصل و منابع درسی مواجه است. آموزش همان شکل مدرسه ای خودش را حفظ کرده است اما آموزش امری است که آثار خود را کوتاه مدت نشان نمی دهد.

آهنچیان بیان کرد: آموزش همچنان در حال تحول است. تغییر و تحولات در آموزش عالی ایران هم مطابق با تغییر و تحولات جهانی است. ۳ هزار و ۲۰۰ برنامه درسی در آموزش عالی داریم که به طور متناوب به روز رسانی می‌شوند. دانشگاه‌ها هم اکنون به سمت دانشگاه‌های نسل سه پیش می‌روند. اخیرا طرحی به نام مهارت افزایی و افزایش توان اشتغال پذیری را در دستور کار قرار داده ایم که به معنی اشتغال زایی نیست بلکه به معنی ایجاد توانایی در دانشجو است تا وقتی فارغ التحصیل شد بتواند کارآفرین باشد.

آهنچیان در پایان گفت: البته امروز فقط کمیت مقالات مهم نیست بلکه به پر استناد بودن و داغ بودن مقالات هم توجه می‌شود و ملاک عمل قرار می‌گیرد. مقالات چاپ شده در مجلات کم کیفیت، امتیاز ندارند، این قبیل اقدامات در راستای کیفیت بخشی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.