مدیرکل امور طیور وزارت جهاد گفت: در توزیع مرغ مشکلاتی وجود دارد و لیست نادرستی به اسم کشتارگاه‌ها به مرغدار داده می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جوان یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و عاشقی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ امشب ۱۶ آذرماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی مشکلات تولید کنندگان مرغ در کشور پرداختند.

عاشقی عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان مرغ با اشاره به اینکه بعد از ۱۳ سال وزارت صمت نتوانسته پول کشتارگاه‌ها را بدهد گفت:  بعد از اینکه سامانه بازارگاه تعریف شد، تمام مرغداران مکلف شدند در ابتدای دور تعهدی بدهند تا مرغ شان در قالب زنجیره توزیع قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه حتماً بایستی مکانیزم تعریف شده‌ای داشته باشیم افزود: کالای ما مرغ زنده است، وقتی می‌خواهیم مرغ را عرضه کنیم متاسفانه ابتدا همه ما را به این طرف و آن طرف می‌فرستند، وزارت جهاد می‌گوید وظیفه من تامین نهاده است.

شبکه توزیع مرغ باید شبکه ای شفاف باشد

غلامرضا ملک نیا مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، کارگروه تنظیم بازار مصوبه‌ای مبنی بر توزیع نهاده ها توسط وزارت جهاد کشاورزی در بازارگاه به صورت سیستمی دارد گفت: در توزیع و عرضه مرغ مشکلات متعددی وجود دارد، لیست نادرستی به اسم کشتارگاه‌ها به دست تولیدکننده داده شده است این در حالی است که کشتارگاه محلی برای استحصال گوشت است.

او خاطرنشان کرد: شبکه توزیع باید شبکه ای شفاف و مشخص باشد و مرغدار بداند مکانیسمی که می‌خواهد گوشتش را تحویل بدهد به چه شکلی است و لذا همه فرایندها باید تعریف شده باشد، در کشور بیش از ۲۰۰ کشتارگاه نداریم لذا مرغدار نباید دچار سردرگمی شود.

ملک نیا ادامه داد: روزانه حدود ۶۰۰ تن در میادین بهمن و پیروزی و همچنین در فروشگاه های زنجیره ای ،مرغ وزارت جهاد کشاورزی تحویل داده می شود. مصوبه ای ابلاغ شده و ما موظف به اجرای آن هستیم و برای اجرا با یک نامه نمی توان کار را انجام داد ،باید کلیه زیرساخت‌هایی که مورد نیاز است فراهم شود، از جمله باید زیرساخت شبکه توزیع و نظارت بر میادین به وجود آید، بنابراین باید ساز و کارهای لازم دیده شود و دستورالعمل های فرآیندها به طور کاملاً دیده شود .

او عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به صورت جهادی به موضوع ورود کرده است و در همه استان‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای موضوع مورد پوشش قرار داده است، بر اساس میزان نهاده، گوشت مرغ را باید تحویل داد. اشکال در مکانیسم است و باید مشکل برطرف شود.

مشکلات توزیع مرغ در میادین تره بار

یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تا قبل از مهرماه سازوکاری برای اینکه مرغداران، مرغشان را به طور مشخص به کجا تحویل بدهند تعریف نشده بود گفت: مرغداران مرغشان را یا مستقیم و یا با واسطه تحویل کشتارگاه می‌دهند.

صادقی اظهار کرد: از مهر ماه ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم گرفت تا وزارت جهاد کشاورزی در قبال نهاده‌ای که به مرغدار می‌دهد، اقدام به نظارت کند تا مرغدار مرغ خود را تحویل شبکه توزیع دهد لذا سازمان جهاد کشاورزی در استان‌ها ستاد تنظیم بازار را مسئول انجام این کار کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان تهران لیستی را شامل ۵۲ واحد مرغداری در اختیار ما قرار داد که در آن لیست مشخصات دقیق و کامل مرغداران موجود است، لذا در ازای مقدار نهاده‌ای که به آن‌ها تحویل شده مکلف هستند تا مرغ به قیمت مصوب در اختیار شبکه توزیع قرار گیرد.

او ادامه داد: مقرر شده بود تا لیست مرغداران در اختیار سازمان میادین قرار گیرد لذا شبکه توزیعی به عنوان شبکه میادین تعریف شد و سازمان میادین مکلف بود از طریق کشتارگاه‌ها و زنجیره‌ها که کلاً در میدان بهمن مستقر هستند کار را دنبال کند.

صادقی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امور در جلسات مربوطه حضور داشت و پیشنهاداتی را ارائه کرد گفت: از ۱۳ آبان ماه تقسیم کار صورت گرفته است. مسئولیت تامین، تولید و عرضه در شبکه عمده فروشی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است و در آنجا کالا بین خرده‌فروشان که معرفی شده اند نیز توزیع می‌ شود .

رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی لیست ۵۲ نفره ای را به ما معرفی کرد گفت: ما ۴۵ نفر را دعوت کردیم تا به دادگاه بیایند و از آنها خواهش کردیم تا اگر مستنداتی دارند که مرغ را تحویل داده‌اند ارائه کنند. از این تعداد ۴۵ نفر هیچ اطلاعاتی به ما ندادند و هفت نفر اطلاعاتی را به ما دادند لذا آن ۴۵ نفر دلیل موجهی نداشتند به طوری که به تعزیرات ارجاع شدند.

او با اشاره به اینکه ما جلسه ای را برای هماهنگی با سازمان میادین و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار تشکیل دادیم تا چرخه تحولات مشخص شود گفت: افرادی که در میدان بهمن مستقر هستند، زنجیره تولید و کشتارگاه محسوب می شوند ، اگر چنانچه میدان بهمن را از غرفه داران معمولی بگیرند و تحویل ما دهند، ما دائماً پروسه گرفتن مرغ از مرغدار را از طریق ۴۰ غرفه ای که در میدان بهمن است، را انجام می دهیم و با مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور ، مرغ را تحویل زنجیره‌های تولید و کشتارگاه‌های دارای مجوز می دهیم.

صادقی افزود: مرغدار مرغش را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان با نوسان ۱۰ درصد به قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان در اختیار کشتارگاه قرار می دهد، تا کشتارگاه کشتار کند و هزینه‌های کشتار را اضافه و تقسیم بر ۷۰ درصد می کند و لذا قیمت تمام شده مرغ به دست می آید. مرغ با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار باید در اختیار سازمان میادین به عنوان شبکه خرده‌فروشی و یا اعضای صنف اتحادیه مرغ فروشان قرار بگیرد و آنها هم به قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان باید مرغ را به فروش برسانند، بعد از ۱۳ آبان وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت فروش عمده فروشی را بر عهده گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابوکیان
۰۰:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
عامل کشتار ها یا همون دلالهای خاص مرغ که تعدادشان حدود ۱۰۰۰ نفر در کل استان تهران هستند حرام و حلال سرشان نمیشود
کل مردم از گرسنگی بمیرند فرقی ندارد
کاملا با هم هماهنگ هستند حدود ۲۰ نفرشان حرف اول و آخر را میزنند و تمام
کل کشور بر روی دستان این افراد میچرخد
واسطه را حذف کن مرغ به واسطه تقاضای بازار تنظیم مشود
Iran (Islamic Republic of)
ص.ج.ب از تبریز
۱۱:۳۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
این دلالان به جزء سرب داغ ،حرف و زبان دیگری نمی فهمند،وقتی آزادانه هر کاری دوست دارند انجامش می دهند.اینگونه افرادمانند قارچ روز به روزرشد می کنندواقشار جامعه را به نابودی می کشانند.وهر دفعه به سراغ جنس دیگری می روند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
مشکلش مردم هستن نخرین تا ارزون بشه مشکل حل میشه خیلی راحت
Iran (Islamic Republic of)
قوام
۰۹:۴۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
مقصر فقط دولته وقتی کار به این بزرگی رو فقط به دو تا سازمان میده و هیچ رقابتی هم نیست این دو تا سازمان میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
دیشب تو گزارشی دیدیم سازمان صمت بجایی شماره کشتارگاه شماره تلفن دلال رو به مرغدار و تولیدکننده میداد. این اذیت کردن تولیدکننده نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
هیچکدام،مقصر مردمند که بدنشان احتیاج به پروتئین داره ،حذف بشن همه چی درست میشه،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
سلام همش توپ رو می اندازند تو زمین هم تا صورت مسئله را گم کنند . آقایون مسئول اینها که برای سفره مردم نمیشه مرغ و....‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
مشکل خود مرغ است.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
پاسخ این معادله مشخص است ، دولت دولت
Iran (Islamic Republic of)
نوشهری
۰۷:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
هر ارگانی یک فرا دست داره.فرا دست جهاد کشاورزی و وزارت صمت کیه؟اگه مسئول داشته باشه ، مقصرِ.اگه مسئول داشته باشه.اگه جوابگو باشه.چه دل خوشی دارم. آخ گفتم دل.باز یاد مرغ افتادم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
هیچکس مقصر نیست جز خود مرغ وگوسفندوگاو که به خاطر اینکه مردم نخورنشون قیمتشون وبردن بالا توایران هیچ کس دستی در گرانی نداره جز خود کالاها
آخرین اخبار