مهم‌ترین عامل پیشگیری از بیماری در فصل سرما چیست؟

مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: با سرد شدن هوا و شروع فصل سرما، بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا شیوع بیشتری خواهد داشت و مهم‌ترین اصل پیشگیری و درمان بیماری‌ها، ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سمانه یوسفی‌مقدم مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: بسیاری از مردم بر این باورند که در فصل سرما مصرف غذا‌های چرب و شیرین را افزایش دهند و این موضوع یکی ازاشتباه‌ترین و خطرناک‌ترین عادات غذایی است، زیرا  در فصل سرما یا هر زمان دیگری سلامتی افراد را از جهات متعدد به خطر می‌اندازد.

او افزود: مصرف غذا‌های چرب و شیرین علاوه بر افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از چاقی، به تنهایی زنگ خطری برای ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت و سرطان است و همچنین چربی و شیرینی فرایند‌های التهابی را در بدن تقویت و از این طریق سیستم ایمنی افراد تضعیف کرده و فرد را دچار مشکل خواهند کرد، پس رعایت اعتدال و مصرف کمتر غذا‌های چرب و شیرین یکی ازاصول سلامتی در تمامی فصول زندگی است.
بیشتربخوانید


مسئول واحد بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه ادامه داد: یکی دیگر از راهکار‌های غذایی که در فصل سرما به آن توجه می‌شود، رساندن ریزمغذی‌های لازم به بدن است، ریزمغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و املاح می‌باشد که مهم ترین آن‌ها در این فصل از سال مصرف مناسب و کافی ویتامین‌های C، A، D و مقدار مناسبی از روی و سلنیوم است.

یوسفی مقدم بیان کرد: مصرف کافی و مناسب از میوه‌ها و سبزی‌های متفاوت، حداقل ۵ وعده در طول شبانه روز و مصرف حبوبات و غلات سبوس دار مانند نان‌هایی که از آرد کامل تهیه شوند و همچنین مصرف متعادل گوشت‌ها و تخم مرغ در طول روز، می‌تواند نیاز بدن به این مواد مغذی را تأمین کند.

او تصریح کرد: از دیدگاه طب سنتی، مصرف روزانه و بدون افراط و زیاده روی از سیر، زنجبیل، دارچین، تخم گشنیز و دمنوش‌هایی مانند بابونه، نعنا، آویشن، گل گاوزبان و زوفا، به طوری که در طول روز دو یا سه مورد از این‌ها را مصرف کنید می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، همچنین نوشیدنی‌ها و غذا‌های گرم مانند دم نوش‌ها، چای کم‌رنگ و انواع سوپ‌های سبزیجات و شلغم از دیگر توصیه‌های کاربردی تغذیه در فصل سرماست.

انتهای پیام/ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.